מתן פלג
מתן פלגצילום: אור אלכסנברג

בנימין נתניהו אינו נבחר הציבור היחיד שהועלה עד היום על הגריל המשטרתי או המשפטי.

יעקב נאמן, אביגדור קהלני, רפול, רובי ריבלין, אביחי מנדלבליט בעצמו, טומי לפיד, גל הירש ועוד רבים נוספים הונחו עליו גם כן. מה שכן, נתניהו אכן זוהר בראש הרשימה עם 19 חקירות משטרתיות שנפתחו עד היום בענייניו השונים. בעיני רבים זה לא במקרה.

נתניהו היה ונותר מטרת החיסול העיקרית של אליטת השמאל הישראלית, לא בגלל שהוא מואשם ברצח רבין, אלא כי הוא נתפס כמי שבולם את החלום הפוסט-ציוני של מדינת כל אזרחיה. מנגד, ישנם אזרחים רבים שלא חושבים שתיקי נתניהו מוטים או מושחתים מבחינה מוסרית, וכן שהחקירות נגדו אינן נגועות באינטרסים זרים. גם זו דעה לגיטימית.

הדבר היחיד שקשה להתווכח עליו הוא העובדה שרבים בציבור מרגישים שהפגמים בחקירות נתניהו פגעו באמונם במערכת המשפט. כך למשל הסקר האחרון של גלובס ומכון שילוב, אשר הראה כי שליש מהציבור לא מאמין לפרקליטות, לבתי המשפט או למשטרה, וכן ש-45 אחוזים מהציבור חושבים שיש אכיפה בררנית. כמו כן אפשר לראות את מדד ביצועי המגזר הציבורי של הפקולטה למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, אשר הראה כי בשנתיים האחרונות צנח האמון במערכת המשפט לשפל היסטורי.

קשה להתפלא מכך שזה המצב, כאשר מסתכלים על ההתנהלות של חקירות נתניהו. למשל פרשת הניצב רוני ריטמן, מן החוקרים המרכזיים בתיקי נתניהו, אשר נאלץ להתפטר בשל האשמות על הטרדה מינית, אך לכל אורך הדרך טען שזו התנכלות ורדיפה של נתניהו. נשאלה השאלה, אם החוקר ריטמן חשב שהנחקר שלו בולש אחריו במטרה להפלילו, מדוע לא פסל את עצמו מן החקירה? האם אין בכך יסוד סביר להניח שמחשבות מסוג זה עלולות לזהם את מניעי החקירה?

היחסים התמוהים של המפכ"ל רוני אלשיך עם כלי התקשורת גם הם מעוררים ספק גדול בדבר ניקיון הכפיים של החקירות נגד ראש הממשלה. ניקח לדוגמה את הריאיון שלו עם אילנה דיין, אשר קדמו לו שבעה מפגשים, בשיאה של הסערה הציבורית סביב תפקוד המשטרה בחקירות נתניהו. הריאיון היה כל כך בעייתי, שבעקבותיו התקיים דיון מיוחד בוועדת הפנים של הכנסת, אשר ביקשה לבדוק האם המפכ”ל הדליף לתקשורת מידע חסוי מחקירות ראש הממשלה.

ההדלפות מגמתיות לאורך כל החקירות, מה שמעורר את החשש שמשהו פה פשוט לא מריח טוב. בוודאי שכך הדבר כאשר אנשי הפרקליטות סירבו באופן מפורש לעבור בדיקת פוליגרף בנושא ההדלפות.

ומה לגבי אנשי הצדק והמשפט? פרשות הפרקליטות השונות מעוררות פחד של ממש. בין אם מדובר בליאת בן ארי והתצהיר הכוזב, ההאשמות במכרז תפור והבחירה לנפוש באפריקה בזמן השימוע; דמותו הבעייתית בלשון המעטה של שי ניצן, אשר הודה כי הצמדת סעיף שוחד לסיקור חיובי היא ממילא תקדים; הדחת עדי המדינה לכאורה, ועוד קצרה היריעה, קצרה מאוד.

כל הפרשיות הללו ועוד רבות אחרות מובילות לא רק למשבר אמון במערכת החוק והצדק של מדינת ישראל, אלא לפחד של ממש כי הדמוקרטיה שלנו, משכן האור היחיד בכל ארצות המזרח התיכון, הולכת להיגנב לאזרחיה מבין הידיים. החשש הגדול עוד יותר הוא שהדבר הזה נעשה במטרה למנוע את הבטחת קיומה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

את החשש הזה חייבים לסלק כמו את החושך מפני האור. הדרך היחידה להתחיל בכך היא להקים ועדת בדיקה לחקירות ראש הממשלה.

הכותב הוא יו"ר תנועת 'אם תרצו'