הנרי סובל
הנרי סובלצילום: רויטרס

קהילות יהודיות ולא יהודיות ברחבי ברזיל מתאבלות על מותו של הנרי סובל, רב רפורמי ופעיל זכויות אדם.

"סובל היה הפנים המוכרות ביותר של הקהילה היהודית. מעשיו הפכו אותו ללא ספק למייצג המרכזי של יהדות ברזיל במאבק לשמירה על זכויות אדם", אמר נשיא הסנאט הברזילאי, דויד אלקולומברי, בן הקהילה היהודית בברזיל.

המנהיג הרוחני הכריזמטי נפטר בשבוע שעבר מסרטן הריאות בבית חולים במיאמי. סובל, שהיה בן 75 במותו, עשה היסטוריה כשקרא תיגר על המשטר הצבאי בברזיל ב-1975. הוא סירב לקבל את גרסת הצבא לפיה העיתונאי ומתנגד המשטר ולדימיר הרצוג תלה את עצמו במעצר ולא הסכים לקבור אותו בחלקת המתאבדים בבית הקברות היהודי.

"סובל, שהפר כללים נהוגים ביהדות, ושניצב מול התנגדות מתוך הקהילה היהודית, היה אחד הגיבורים שסללו את הדרך לקצה של הדיקטטורה בברזיל, אחד מהגיבורים הגדולים", אמר בנו של הרצוג, איבו, על הרב. סובל הצטרף מאוחר יותר לארגון בין דתי שהוקם לזכרו של הרצוג, ובכך העמיד את חייו בסכנה.

לאחר שנודע דבר מותו של סובל, החלו חברים בקהילה היהודית בברזיל לשתף בסיפורים מחייו ולפרסם תמונות מחתונות וממסיבות בר מצווה בהן השתתף הרב, שסימני ההיכר שלו היו הכיפה האדומה על ראשו, והאנגלית שדיבר במבטא פורטוגזי כבד. "המשימה שלנו היהודים אינה להפוך את העולם ליהודי יותר, אלא להפוך אותו לאנושי יותר", היה אחד המשפטים המפורסמים של סובל.

סובל התקבל בברכה על ידי דמויות יהודיות ולא יהודיות בכל רחבי העולם, ובהם נשיאים, ראשי ממשלה ואפיפיורים. בשבת פרסמו ידידיו סרטון שהראה את סובל לצידם של שמעון פרס, מהטמה גנדי, האפיפיור יוחנן פאולוס השני, קופי אנאן, מיכאיל גורבצ'וב ואחרים.

"דמות ייחודית שהותירה חותם בל יימחה על ההיסטוריה של המדינה", אמר פרננדו לוטנברג, נשיא הקונפדרציה של קהילות יהודי ברזיל. "מנהיג הקהילה הגדול בכל הזמנים", הוסף ג'ק טרפינס, נשיא לשם כבוד של הסניף הדרום אמריקני של הקונגרס היהודי העולמי.

סובל, שנולד בליסבון למשפחת מהגרים שנמלטה מפולין והייתה בדרכה לארה"ב, הפך לאחר לימודיו לרב רפורמי בניו יורק. הוא הגיע לברזיל בשנת 1970 ועמד בראש בית הכנסת Congregacao Israelita Paulista. הוא סייע בהפיכת קהילת בית הכנסת, המונה 2,000 משפחות, לאחת מהקהילות הגדולות ביותר באמריקה הלטינית.

מעבר לפעילותו למען זכויות אזרח ונגד הדיכוי הפוליטי בארצו, סובל קידם גם דיאלוג בין-דתי ודו שיח בין היהדות לדתות אחרות. "באופן אישי, תמיד חשתי חיבה וכבוד רב לעבודה העצומה שעשה סובל מדי יום בהפצת ערכי היהדות. הוא היה הפנים והאומץ של הקהילה שלנו", אמר ל-JTA אוסיאס וורמן, קונסול לשם כבוד של ישראל בריו דה ז'נרו.