הסודות של סבתא
הסודות של סבתאצילום: יחצ מוזיאון תפן

סודות רבים שלא סופרו ונשמרו בחיק המשפחות הייקיות לאורך דורות, מתגלים ונחשפים לראשונה, בתערוכה החדשה שנפתחה במוזיאון ליהדות דוברת גרמנית בתפן, בשיתוף ארגון יוצאי מרכז אירופה. אלו סודות שעדיין לא סופרו וסיפורים מרגשים שעדיין לא נשמעו.

התערוכה שאצרה רותי אופק, מוצגת כך, שסיפור הרקע מוצג על לוח קיר, לצדו מוצג חפץ והצופה מוזמן לפתוח ארונית בה מתגלה הסוד שהוסתר. התערוכה מומלצת לכל המשפחה, לסבא סבתא, הורים ונכדים.

התערוכה מביאה תיעוד היסטורי מרגש. מראה של תקופה. חלק מהסודות המוצגים בתערוכה מעלים חיוך רחב וחלקם עצובים, עוצמות וניגודים הלקוחים מהמורשת היהודית, הציונית, האירופאית, הישראלית והייקית. הסודות קשורים במלחמה, בצבא, באהבה, במשפחה, בהישרדות, בבריחה, ברצון להגיע אל החופש. סודות בתוך משפחות, סודות המסתתרים בין השורות, המילים, הדימויים החזותיים והפלסטיים.

בין החפצים שמאחוריהם הסודות, מוצגת שמלת המחול הגרמני המסורתי של גרטרוד מאייר שנולדה למשפחה נוצרית גרמנית, בתו של חבר הפרלמנט הגרמני, שנישאה לאוטו מאייר היהודי, רקדנית מקצועית של מחול לאומי-מסורתי גרמני, שגם ניהלה קבוצת מחול מקומית ברדה, גרמניה, שם התגורר הזוג, עם שלושת ילדיהם יוסטוס, אנדריאס ובריגיטה.

בימי שלטון הנאצים התקיים יום חגו של ריקוד העם הגרמני בו הוענק לגרטרוד, על ידי קצינים נאציים בכירים, זר פרחים גדול כהוקרה על היותה אם ריקוד העם הגרמני. הסוד- הנאצים לא ידעו שאם המחול העממי הגרמני, הייתה נשואה ליהודי.

עוד מוצג הינו תיבת מכתבים של הסבתא הייקית של נועם קורב, בן 23, סגן בצה"ל, שכבר בגיל שתיים עשרה החליט, כי הוא רוצה להיות היסטוריון כשיגדל. הוא אהב לבקר את סבתו חווה בונפיל ולחטט בין המסמכים והחפצים הישנים שלה, ביניהם מצא את קופסת העץ ובה מכתבים כתובים גרמנית וצילומים שנשמרו סגורים בארון. נועם החליט ללמוד גרמנית בכדי שיוכל לתרגם את עשרות המכתבים והמסמכים העוסקים בבקשה לשליחת מוצרי מזון וחבילות, כדי להקל על צו השעה, אך היה שזור בהם ברמזים המצוקה והסוד האיום והאסון שעתיד לפקוד את חיי בני המשפחה במחנות הריכוז והשואה.

התערוכה מוצגת במוזיאון ליהדות דוברת גרמנית בתפן.