סייבר
סייברistock

"כשאתה מגיע אלינו לישיבה תעבור קודם דרך בית המדרש כדי להיכנס לאווירה", ממליצה לי היועצת החינוכית של הישיבה התיכונית טכנולוגית תמ"ר שברמת הגולן מבית רוח הגולן בטרם הגיעי לפגישה.

ובאמת לפני שאני פוגש את ראש הישיבה הרב ירון בן חיים, אני נענה להמלצה ומגיע לבית המדרש, כאשר לצד תלמידים הלומדים לימודי קודש, בולט הנוף המדהים הנשקף מהאופק דרך חלונות בית המדרש. מצד אחד ניתן לראות את הכינרת המונחת למרגלות הגולן, ומצדו האחר של בית המדרש ניתן לצפות בהרי החרמון.

הנוף הזה משקף גם את מה שקורה בישיבה; לצד לימודי קודש יודעים בישיבת תמ"ר להסתכל רחוק ולהתאים שיטות לימוד מיוחדות לצד מגוון מסלולי לימוד טכנולוגיים, שרבים מהם סוללים דרך לעתיד מבטיח עבור תלמידי הישיבה כאשר ירצו להשתלב בשוק התעסוקה.

הישיבה התיכונית טכנולוגית תמ"ר הוקמה לפני כשמונה שנים במושב נטור ברמת הגולן, סמוך לחיספין ורמת מגשימים. בתחילה הוקמה הישיבה כתיכון דתי שהכשיר תלמידים לתפקידים טכניים של חיל האוויר, אולם לפני כשלוש שנים הייעוד שלה השתנה ובהדרגה הפכה הישיבה למובילה בתחום הטכנולוגי עם מסלולים אטרקטיביים ומובילים הכוללים הנדסת תוכנה, אלקטרוניקה ומחשבים, פיתוח וייצור מוצרים בטכנולוגית תלת מימד, מסלול הסייבר שהינו חלק מתכנית הסייבר הלאומית "מגשימים", ומסלולים נוספים כאשר כל זאת מתרחש לצד לימודי קודש הנלמדים מדי יום עד שעות הבוקר המאוחרות.

"אנחנו רואים עצמנו כבני תורה ויהודים מאמינים, ואנחנו גורסים שהטכנולוגיה היא פלטפורמה לשליחות", מציין הרב ירון כשאנחנו מסתובבים יחדיו בין המדשאות המוריקים והחדרים והכיתות היפות. הרב ירון, איש חינוך ותיק, קצין מודיעין במילואים משמש כראש הישיבה בשנתיים וחצי האחרונות. "במציאות הנוכחית הטכנולוגיה נמצאת כמעט בכל דבר בו אנו עוסקים, ולכן אנחנו מאמינים שאנחנו צריכים להיות שם ולהוביל", הוא מסביר.

אבל עוד לפני המסלולים האטרקטיביים, עבור הרב ירון, הדרך להצלחת התלמיד מתחילה עוד קודם. "יש לנו שני דגלים מרכזיים: הראשון הוא היכולת לתת לתלמיד את הכלים המתאימים להתמודד במציאות משתנה. לא תמיד בחור ישיבה יודע למצות את היכולות שלו ואנחנו מעניקים לו את הכלים להתמודד ולהצליח. והדגל השני, השאיפה למצוינות בכל דבר שנעשה".

הרב ירון מפרט מהם הכלים שהישיבה מעניקה לכ – 115 התלמידים מכיתות ט'-י"ב אשר לומדים בישיבה ומגיעים מכל רחבי הארץ, מצפון רמת הגולן ועד דרום הר חברון. "הכלי החשוב ביותר הוא לתת סיוע בבניית האישיות, לעבוד יחדיו על הערכיות ולהפוך אותה לאלמנט מוצק, ואני מאמין שטכנולוגיה שמשתלבת עם ערכים היא הנוסחה המנצחת.

כלי נוסף הוא הבנייה של יכולת צוותית, קשר בין אישי, מעורבות אישית, נתינה והתנדבות". כלי נוסף שמציין הרב ירון הוא פיתוח יכולות למידה. "קשה להעריך לאן העולם צועד והרבה דברים ישתנו בעתיד, גם מבחינה תעסוקתית, ולכן חשוב להעניק לתלמידים הבנה כיצד להגיע לידע רלוונטי וכיצד לעשות בו שימוש.

כלי נוסף הוא ההיכרות המעמיקה עם העולם הטכנולוגי בכללותו יחד עם שימוש ופיתוח של כלים טכנולוגיים מתקדמים, ויצירת חיבורים עם תעשיות מתקדמות ומוסדות אקדמיים באזור. לא חוכמה לקבל 100 במבחן תוך שינון של החומר הנלמד, חשוב גם לחשוב מחוץ לקופסה, ואנחנו מלמדים את בחורי הישיבה להתרגל לחשוב מחוץ לקופסה ולגלות יצירתיות".

תלמידים רבים מגיעים אלינו עם רעיונות מדהימים וכדי שיוכלו להוציא אותם אל הפועל – תפתח בישיבה בזמן הקרוב חממה לפיתוח טכנולוגי. בחממה יוכלו תלמידים להתנסות בכל השלבים של הפיכת רעיון למוצר מוגמר. תלמידים מהמגמות השונות יתכננו יחד את הרעיון וכל אחד יתרום מהידע שלו וביחד יגיעו לקו הגמר.

במהלך סיורי אני פוגש את נהוראי מלכא מפרדס חנה, שלומד בכיתה י"ב בישיבה. "כשחיפשתי בכיתה ח' ישיבה, ראיתי את מגמות הלימוד המעניינות, והתחברתי במיוחד למגמת פיתוח מוצר שבה אני נמצא כיום, הוא מסביר בחיוך.

"תמיד אהבתי את החשיבה היצירתית ואת עולם הפטנטים, כך שהמגמה מאוד דיברה אליי. בשנה שעברה עבדתי על פיתוח מוצר של אוגדן דפים אוניברסלי שיש בו פטנט שאני המצאתי. המוצר השתתף בשנה בתחרות הסטארט אפ לנוער. אני מרגיש שהישיבה מאפשרת לי להביא את הכישרונות שלי לידי ביטוי. בישיבה יש אווירה מיוחדת שכוללת לימודי קודש ואמונה באווירה אחרת לצד לימודים טכנולוגיים חדשניים.

השילוב הזה בין השקט של הגולן , הנופים הנשקפים מהחלונות, לצד התוכן שאנחנו לומדים בכיתה עצמה, נותן לך השראה, ומאפשר לך לפתוח את הראש ולחשוב. כל בוקר אני קם ורואה את הכינרת, זה עושה חשק לקום בבוקר".

אסף הולצברג שמוביל את מגמת פיתוח וייצור מוצר בישיבה הוא בדיוק השילוב של לימוד תורני וטכנולוגיה. בשעות הבוקר הוא לומד תורה ובשעות אחר הצהריים הוא מלמד במגמת "פיתוח המוצר". "החיים שלנו מורכבים מתורה ומעבודת ה', ובעיניי עבודת ה' וטכנולוגיה לא סותרים, להיפך - אם עושים זאת נכון, הטכנולוגיה עושה שירות נפלא לעבודת ה', ובסופו של דבר החול בא לשרת את הקודש ולא הפוך". אסף רואה ביהדות דבר מאוד מתקדם וחדשני, "אך עלינו לגלות איך אפשר לחדש אותה, חובת ההוכחה עלינו. אם אנחנו לא מגלים איך לחדש, אנחנו משאירים אותה מיושנת".

תלמידי הישיבה אכן מיישמים את תפיסת העולם הזאת, כשהשנה לדוגמה משתתפים התלמידים בתחרות ההאקתון של החמ"ד, וכן בתחרות הסטארטאפ הארצית לנוער, בהן מציגים התלמידים את שלל המצאותיהם המקוריות. שילוב של יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה יחד עם יכולת טכנית של בניית הדמיות תלת ממדיות וידע באלקטרוניקה אשר יצרה רעיונות מרשימים.

בשנים האחרונות המציאו התלמידים מגוון רחב של מוצרים חדשים ושדרוגים למוצרים קיימים, דוגמת חממה ביתית שבה כל אחד יכול לגדל את תבליניו במטבח הפרטי שלו, כאשר החממה מנהלת את עצמה, כשישנן מערכות השקיה וטמפרטורה הפועלות באופן אוטומטי.

הישיבה מעודדת את תלמידיה לחשיבה יצירתית בהקשר של פיתוחים טכנולוגיים הקשורים לתורה ולארץ ישראל. אחד מתלמידי הישיבה פיתח לאחרונה "סופר סטנדר" - סטנדר משודרג, עם שעון דיגיטלי, חיבור לusb, תאורת לד ועוד. דוגמא נוספת היא פיתוח של קופת צדקה דיגיטלית המראה את זמני היום ועוד שלל פונקציות מגוונות.

הניסיון לפתח מוצרים חדשים ויעילים, הביא לפיתוחה של ערכת פק"ל קפה קטנה במיוחד, בה כל המוצרים מתאכסנים בתוך סיר קטן, ובכך חוסכים מקום רב בתיק בזמן טיול. הדגשים החינוכיים והתוכן הנלמד גורמים לכך שבוגרי הישיבה מבוקשים ביחידות טכנולוגיות רבות ולאחר הצבא הם מבוקשים בכל חברות ההייטק.

דוגמה לכך הוא ענף חופ"ה בחיל האוויר המתמחה בתלת ממד. יחידה זו בונה דגמים שונים שהצבא דורש, ואחד הפרויקטים שהם בנו היה דגם תלת ממד על כל חלקיו. דגם זה מאפשר לחיילים ללמוד את המערכת ואת התפעול של כיפת ברזל, ללא הצורך לשנע אותה ממקום למקום. ביחידה זו יש שמונה חיילים בלבד, כאשר ארבעה מתוכם הם בוגרי ישיבת תמ"ר!

כאשר הרב ירון נשאל מה הוא הכי אוהב בישיבה, התשובה שלו ברורה. "אני אוהב את השילוב של הרמה הגבוהה והאווירה הטובה. יש כאן שמחה ופתיחות לצד רצינות בלימודים, ומהיכרות עם עולם החינוך והישיבות אני יודע ששילוב שכזה הוא לא ברור מאליו. אנחנו כל הזמן מחפשים שיטות לימוד חדשניות שיתאימו לתלמידים, מלימוד בקבוצות ועד לימוד באוויר הפתוח, אנחנו גם עושים כל הזמן מאמצים לתת ביטוי לרעיונות המקוריים של התלמידים ולסייע להם להגשים אותם".

הרב ירון מציין גם את העשייה החברתית. "כבר 5 שנים שמתקיים מדי שנה 'מרוץ תמר', ריצת שליחים המתקיימת לאורך כ – 36 ק"מ בו משתתפים תלמידי הישיבה, כאשר כל פעם המרוץ נעשה לשם מטרה ערכית אחרת. בישיבה אנחנו מצליחים לשלב את הכל מתוך תפיסה שאנחנו צריכים להיות מצוינים בעבודת ה', בלימוד תורה, בלימודי סייבר ובערבות הדדית. יש לנו שליחות ומשימה בחיים ואנחנו צריכים לעשות אותה בצורה הטובה ביותר".

מעבר למצוינות וההישגים הלימודיים, מתקיימת פעילות חברתית עשירה, תוססת ומעניינת. שבתות הישיבה חווייתיות ומלאות בתוכן, התלמידים יוצאים לטיולים מאתגרים ברחבי הגולן ובכל הארץ. בכל הפעילויות ניתן דגש משמעותי על היוזמה של התלמידים ועל השתתפותם בתכנון ובארגון.

מנכ"ל עמותת רוח הגולן גבריאל חמו: "באמצעות השילוב האופטימלי בין מקצוענות פדגוגית, סביבת פיתוח טכנולוגית, מצוינות לימודית, לימודי קודש מעמיקים ונוף עוצר נשימה, אנו מגדלים דור מצוין של אנשים שלוקחים אחריות על עצמם ועל הקהילה שסביבם ושואפים להיות יזמים, מובילים ומשפיעים בחברה הישראלית".