כביש 6. ארכיון
כביש 6. ארכיוןצילום: פלאש 90

בעקבות האירוע המצמרר בכביש 6 שבו נהג מצא את עצמו ללא בלמים כשהרכב מאיץ ל-140 קמ"ש עולים עוד ועוד מקרים דומים מהעבר. מה יכול לעשות נהג שנקלע למציאות שכזו? את השאלה הזו הפנינו לראש מדור תעבורה באגף התנועה של משטרת ישראל, סגן ניצב מאיר בן גל.

בדבריו מטיל סגן ניצב בן גל את עיקר האחריות על כתפי הנהג וחובתו לדאוג לתקינות הרכב. לדבריו "כשהנהג ידאג לתקינות הרכב, הוא יימנע ממציאות כזו של אבדן בלמים. האחריות היא של הנהג".

על הנסיבות שלא פעם מובילות לאבדן בלמים הוא מציין כי לעיתים התקלה היא בסך הכול שטיחון הרכב שנכנס מתחת לדוושת הבלם או טלפון או בקבוק מים שמתגלגל לשם ומונע את הלחיצה על הדווקא. במקרה שכזה יש לזהות את הבעיה תוך כדי נסיעה ולתפעל בזהירות תוך הסתת הגורם המפריע עם הרכב והפניית הרכב לשולי הכביש שמימין והפעלת אורות האיתות על מנת שיהיה ברור לנהגים אחרים שמדובר ברכב במצוקה.

במקרה מסובך ומורכב יותר, ממליץ סנ"צ בן גל ליצור קשר טלפוני מיידי עם המשטרה, לדווח היכן הנסיעה מתרחשת על מנת שתישלח למקום ניידת ובמקביל מוקדני המשטרה יעלו לשיחת ועידה מומחה תעבורה על מנת להבין את התקלה ולנסות לייעץ לנהג.

בדרך כלל, הוא מסביר, הפתרונות נוגעים לתיבת ההילוכים. על השימוש בבלם היד ככזה שיוכל לסייע הוא מזכיר כי שימוש בבלם זה "נועד רק למצב חניה ולא לבלום את הרכב במצב של דהירה. אם עושים שימוש בבלם יד זה רק במהירות נמוכה". לזאת הוא מוסיף ומבהיר כי לא ניתן לתת למציאות זו "פתרונות בית ספר" מסודרים וכל מקרה תלוי לגופו.

האירוע האחרון של איבוד בלמים:

תיעוד: איבד בלמים במהירות 140 קמ"שדוברות המשטרה