רכבל לכותל. הדמיה
רכבל לכותל. הדמיהצילום: הרל"י

ארגון השמאל הקיצוני ''עמק שווה'' יקיים ביום חמישי בשבוע הבא כנס שייקרא לעצור את מיזם הרכבל לכותל.

האירוע יתקיים במשכנות שאננים, ויגיעו אליו איש האוניברסיטה העברית פרופ' אריאל הירשפלד המכהן כחבר המועצה הציבורית של ''בצלם'', האדריכלים רבקה גוטמן ופרופ' מייק טרנר, פרופ' דוד קאסוטו מאוניברסיטת אריאל, פרופ' אלחנן ריינר מאוניברסיטת תל אביב ועו"ד סאמי ארשיד.

המשנה לראש העיר ירושלים פלר חסן נחום תשתתף גם היא באירוע ובכוונתה להביע תמיכה מוחלטת במיזם ההיסטורי שיוקם באזור המתויר ביותר בישראל - העיר העתיקה בירושלים.

במסגרת הכנס יתקיים ''דיון פתוח'' על תוכנית הרכבל לעיר העתיקה והשפעתה על ירושלים ומורשתה. בהזמנה לכנס נכתב שהוא מתקיים בתמיכת האיחוד האירופי.

צילום: ללא קרדיט
צילום: ללא קרדיט

באתר האינטרנט של ארגון השמאל ''עמק השווה'' נטען כי התוכנית להקמת רכבל המקשר בין מערב ירושלים לעיר העתיקה, היא בעלת אג'נדה פוליטית, ''תשנה את קו הרקיע של העיר העתיקה ותשפיע לרעה על תושבי סילוואן הפלסטינים''.

בארגון הימין ''בצלמו'' הביעו תקווה שמשרד התחבורה ועיריית ירושלים לא ירתעו מהתנגדות השמאל הקיצוני, ''הרכבל יסייע לבני כל הדתות להגיע לכותל בבטחה ובלי בעיות נגישות. אנחנו קוראים לשר התחבורה וראש העיר ירושלים לא להיכנע ללחץ האיחוד האירופי וארגוני שמאל קיצוני ולקדם את בניית הרכבל".

מ'עמק שווה' נמסר בתגובה, "אנחנו מצטערים שבמקום תגובה עניינית לכנס שמארח אנשי רוח, תכנון ואקדמיה בכירים מימין ומשמאל כדי לדון בירושלים ובאופן שתכנית הרכבל תשפיע עליה, התומכים בפרויקט בחרו להתעסק דווקא בלוגו שעל ההזמנה. יותר מכך אנחנו מצטערים שיזמי הרכבל שהוזמנו להציג את עמדתם בחרו שלא להגיע. הרכבל יפגע בירושלים, אופיה, יופיה וייחודה ואנחנו עם שורה של ארגונים נעשה כל שביכולתנו לעצור את הפרויקט. ירושלים חשובה יותר מהצורך לתקוע דגל כדי להגיד היא שלנו".

בחודש יוני האחרון אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות את תכנית הרכבל לכותל המערבי. פרויקט הרכבל המוגדר כ"פרויקט תשתית לאומית" מקודם בשלושה מקטעים: בין מתחם "התחנה הראשונה" (תחנת הרכבת הישנה) במערב העיר, דרך תוואי גיא בן הינום ועד למבנה מרכז קדם.

לאחר הקמתו, עתיד הרכבל להשתלב במערך הסעת ההמונים ויאפשר הסעת 3,000 נוסעים בשעה אחת לכל כיוון, וינוע במהירות של 21 קמ"ש.

הרכבל יפתח את צוואר הבקבוק באזור העיר העתיקה ויאפשר מעבר חופשי יותר של מבקרים, תיירים, תושבים וסוחרים. מדובר באמצעי תחבורה שיצמצם את תנועת הרכבים הפרטיים באזור וחלק גדול מהאוטובוסים שנעים בצירים אלה ובכך יביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר.

עלותו של הרכבל נמוכה משמעותית מאופציות תחבורתיות אחרות, והוא יעלה את רמת השירות בתחבורה הציבורית, ויהפוך אותה ליעילה ועמוסה פחות באחד האזורים המתויירים ביותר בבירה.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר בעבר כי "הרכבל יאפשר למיליוני המבקרים בכותל המערבי להגיע בדקות ספורות ממרכז העיר, ולחוות את יופיה של בירת ישראל גם מלמעלה. התושבים והתיירים המגיעים לאורך כל ימות השנה לכותל ולעיר העתיקה יוכל ליהנות מנסיעה ברכבל ומשם לסייר בכל רחבי העיר העתיקה. הדבר יגביר את הנגישות, יעניק חוויה מיוחדת והנאה לתושבים ולמבקרים בעיר. לצד זה, מדובר באטרקציה תיירותית חדשנית וייחודית".

הדמיית הרכבל
הדמיית הרכבלצילום: הרשות לפיתוח ירושלים