ההיסטריה של טבח נאנג'ינג
ההיסטריה של טבח נאנג'ינגצילום: זמורה ביתן

זה קרה בדיוק השבוע לפני 82 שנה, שנתיים לפני פרוץ מלחמת העולם השניה. הטבח הגדול שעשו היפנים בשכניהם הסינים בבירתם נאנג'ינג בשלהי 1937.

בחודש נובמבר, לאחר שהתגברו על ההתנגדות בשנגחאי, החלו כ-50 אלף חיילים יפנים להתקדם לעבר הבירה הסינית שהייתה מאורגנת ומוגנת פחות . באנציקלופדיה האינטרנטית ויקיפדיה מתואר שעם התקדמות הצבא היפני החלה האוכלוסייה הסינית להימלט כשהיא מותירה אחריה שדות חרוכים, יערות, בסיסים, בתים, מחסנים וכל דבר שיכול היה להביא תועלת ליפנים.

ב-7 בדצמבר הורה הצבא היפני לכוחותיו להימנע מכל פעולה בלתי חוקית כלפי אזרחים סינים, כולל ביזה או ירי. החיילים היפנים הוזהרו מפני עונשים חמורים לכל מי שיפר את ההוראה. במהלך התקדמותם פזרו היפנים כרוזים בהם הודיעו כי לא יגלו רחמים כלפי מי שיעז להתנגד להם אך לא יפגעו באזרחים תמימים והם קראו לחיל המצב הסיני להיכנע ולפתוח את שערי העיר. משלא נענו הורה מפקד הכוח היפני לפתוח במתקפה.

ב-12 בדצמבר, יומיים לאחר תחילת המתקפה היפנית, הורה המפקד הסיני, לכוחותיו לסגת. הנסיגה התנהלה באי סדר מוחלט ותוך בהלה. היו חיילים סינים שפשטו את מדיהם ולבשו בגדים אזרחיים בניסיון להיטמע בתוך האוכלוסייה האזרחית. אחרים נורו בגבם על ידי חבריהם בעת מנוסתם. אלה שברחו מחוץ לעיר התרכזו על גדות הנהר יאנגצ'ה. אך אז התברר שאין במקום סירות שיוכלו להעבירם לגדה השנייה או להבריחם במורד הנהר. היו שקפצו למים הקרים וטבעו. ב13/12 1937 נכנסו היפנים לעיר מוקפת החומה כשהם נתקלים בהתנגדות קלושה בלבד. הצבא הסיני הניח את נשקו וכ-90 אלף מחייליו נכנעו.

המשימה הראשונית של צבא הכיבוש היפני הייתה להבטיח את עצמו מפני רבבות החיילים הסינים שנכנעו. עבור היפנים כניעה נחשבה לאקט בלתי מתקבל על הדעת של פחדנות ושבירת הקוד של כבוד צבאי, בכך מוסברת התייחסותם המשפילה כלפי שבויי המלחמה הסינים

באירועים נרצחו בין 150 אלף ל-300 אלף אזרחים וחיילים סיניים, וכ-20,000 נשים סיניות נאנסו.

הטבח לוּוה במעשי זוועה שקשה לבן אנוש לעכלם. היה זה מסע רצחני שעבר השתקה והתעלמות כמעט מוחלטת עד לאחרונה, אף שהתנהל באורח פומבי, ללא עכבות, והותיר מאות אלפי קורבנות בנפש. הפרשה נחשפת לראשונה בספר החדש ההיסטריה של טבח נאנג'ינג בפני הקורא העברי.

האם רצון המערב לקיים יחסי סחר עם יפן לאחר המלחמה ולהיעזר בטוקיו כטריז אל מול הקומוניזם הסובייטי שהתפשט באסיה, הוא שגרם לאמנזיה מכוּונת? יפן, שלא הכירה בחטאיה עד תום, נותרה לכאורה צחה מכל רבב.

איוואנֶה מטסוּאי, מפקד הכוחות היפניים במרכז סין, נתפס לאחר כניעת יפן והועמד לדין בבית הדין הבינלאומי בטוקיו. הוא הואשם באחריות עליונה ומהותית לזוועות שעשו כוחותיו בנאנג'ינג. טענותיו שלא היה לו קשר ישיר לאירועים לא התקבלו. נגזר עליו עונש מוות, והוא הוצא להורג ב־23 בדצמבר 1948.

את המחקר והספר כתבו יחד שלושה פרופסורים סינים(ג'אנג שיין-וון, גאנג ליין-חונג, ואנג ויי-שין) לצד צוותיהם המקצועיים, שהסתייעו במסמכים רבים ומרשימים בהיקפם מכל קצווי תבל.

המחקר הופקד בידיו האמונות של עודד פלג שמביא את הסיפור בהוצאת זמורה ביתן על פני 465 עמודים מרתקים ומלאי עניין. הצד האחר של היפנים.