עו"ד עמית גרוס
עו"ד עמית גרוסצילום: סיגל סבן

"במדינת ישראל, מעמדו של ועד העובדים הגיע למקום חסר פרופורציה, עד כדי ניצול המעסיק", כך קובע עו"ד עמית גרוס, מנהל מחלקת דיני עבודה ומחלקת דיני הגירה.

את הדברים אומר עו"ד גרוס על רקע הודעת ההסתדרות על סכסוך עבודה בבנק הפועלים. לדבריו "זכות השביתה צריכה לעבור שינוי חקיקתי דרמטי, עד כדי שלילתה כליל או מימוש הזכות, רק במקרי קיצון בלבד".

עו"ד גרוס, שותף ומייסד בפירמת עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', מוסיף: "נדרש איזון ראוי בין זכות ההתארגנות לבין פגיעה בהתארגנות - להבין שהתארגנות היא לפעמים יצירה של גורמים בעלי אינטרסים בעניין, אשר לאו דווקא טובתם של העובדים לנגד עיניהם אלא טובתם האישית. כל מקרה צריך להיבדק לגופו - דבר שלא נעשה כראוי בימים אלה".

גרוס מזכיר כי "כלכלת בריטניה ניצלה רק כאשר מרגרט תאצ׳ר דרשה לא לוותר לאיגודים המקצועיים, ובכך הצילה את כלכלת בריטניה ממשבר כלכלי עמוק".

"כאשר עסק קורס, לא העובדים ובוודאי שלא ההסתדרות מכניסים יד לכיסם. הם אינם הופכים לפושטי רגל, אלא עוברים לעבודה אחרת ביום למחרת ואילו המעסיק נותר עם החובות ולעיתים גם עם הליכים משפטיים".

לדבריו "אנו רואים היום במשק, מאות התארגנויות של עובדים, אשר מי שעומד מאחוריהם מתסיס ומלבה את האש, הינו גורם אינטרסנטי בעל עניין בדמי החבר של העובדים ובכספי המעסיק.
ההסתדרות, בין אם זו ההסתדרות הכללית, ההסתדרות הלאומית או כח לעובדים לכאורה מתהדרים בכותרת של "עזרה לעובדים" ומתחרים האחד בשני, והכל בתמורה לקבלת דמי החבר מהעובדים.
בוודאי שוועד עובדים צריך לקבל זכויות, לפעול בשם העובדים! לשפר זכויותיהם! ולא לפעול מאחורי גבם של העובדים לקידום האינטרסים של הגוף המייצג"