ח"כ חילי טרופר
ח"כ חילי טרופרצילום: יוני קמפינסקי

חבר הכנסת חילי טרופר, איש 'כחול לבן' ומהמקורבים ביותר לבני גנץ, מתייחס בראיון לערוץ 7 להיערכות מפלגתו לבחירות המתקרבות, קובע כי השמועות על גישושי ציפי לבני להצטרפות למפלגה אינן נכונות ומתווה קווים ראשונים לממשלה ביום שאחרי הבחירות הבאות.

על התוצאות הרצויות למפלגתו, תוצאות שיוכלו למרות הכול להביא לממשלה בראשות 'כחול לבן' הוא אומר:

"אני מקווה שתהיה הכרעה ברורה של המפלגה הגדולה. אם תהיה הכרעה ציבורית בהירה ו'כחול לבן' תהיה הגדולה יפתחו עוד אופציות, הבלוק יהיה פחות בלוק ואולי בליכוד יעשו חושבים ואני מקווה שתהיה הכרעה", אומר טרופר המבהיר שוב כי עבור מפלגתו אין כל פסילה של הליכוד, אלא רק של ראש ממשלה שמעליו שלושה כתבי אישום חמורים. מציאות שכזו, הוא טוען, אינה מאפשרת לו להיות ראש ממשלה.

"יש לו כמובן את חזקת החפות אבל הוא צריך להיאבק עליה כאזרח מחוץ לתפקיד החשוב בישראל בבית המשפט. הלוואי ויוכיח את חפותו ואם ינקה את שמו יוכל כמובן לחזור. הצענו את זה כל הדרך. הפסילה של נתניהו היא בגלל החשדות ולכן הצענו מתווה בדרך המלך, ממשלת אחדות ורוטציה, אבל קודם בני גנץ שהוא נקי כפיים וללא חשד והוא גם ראש המפלגה הגדולה, ואחר כך נתניהו בתקווה שהוא אכן ינקה את שמו".

על החתירה להציב את גנץ כראש ממשלה ראשון ברוטציה נשאל טרופר אם לא ראוי היה שגנץ מעצמו יעדיף שמישהו אחר, בעל ניסיון, יכהן בתפקיד על מנת שהוא יוכל ללמוד את התפקיד בתקופה זו. "פיצוץ המגעים לא היה רק על מי יהי ראשון ברוטציה. העובדה היא שנתניהו התעקש על כל הדברים ביום האחרון כמו ביום הראשון. לא הייתה תזוזה כלשהי במדיניות וקווי יסוד. התחושה הייתה שבצד השני אין נכונות לפשרה".

"אני מסכים שיכול להיות שבדרך המלך ראוי שאנשים יעשו דרכם בצורה יותר איטית, אבל אין סיטואציה מושלמת. זה יש שראש ממשלה עם כתבי אישום גם זו לא סיטואציה בריאה, ואני מזכיר, דיברנו על ממשלת אחדות וכל בכירי הממשלה הם אנשים עם ותק, גם אצלנו אנשים כמו בוגי יעלון ולפיד שהיו שרים וגם הרכב השרים של הליכוד וגם נתניהו אם היה שני ברוטציה היה נשאר באזור ומסייע. לכן לא אלמן ישראל. אי אפשר להציב את הכל על אדם אחד שבלעדיו הכול מתפרק". במבנה כזה של ראש ממשלה חדש ולצידו שרים בעלי ניסיון כלפיד, יעלון, אשכנזי, ישראל כץ, סער, ארדן ואחרים היו מייצרים "ממשלה מנוסה חזקה שקולה מדודה רחבה ואחראית".

לדברים אלה מוסיף טרופר ומדגיש כי העולם אינו סטרילי והסיטואציה יוצאת דופן של ראש ממשלה שמתבצר בעמדתו ו"גם בימין רואים שנתניהו לא נכס אלא נטל. הוא משקולת ערכית ומשקולת טקטית כמו שסער אומר".

על הפקת הלקחים ב'כחול לבן' בעקבות המערכת האחרונה, מבהיר טרופר כי הלקחים אינם מסתכמים שם בהטחת האשמה לכיוונו של נתניהו. "כל גוף רציני בודק את עצמו ואנחנו בודקים את עצמנו. גם אנשים כמוני שהייתי מהיותר מתונים ורציתי ממשלת אחדות והייתי נכון לפשרות, הרגשתי שנתקלים בקיר של חוסר נכונות לפשרות שיאפשרו לאנשים כמוני שרוצים את החיבור. אנחנו צריכים לבדוק את עצמנו. לכל חברי הכנסת יש אחריות. אולי ההאשמה בעינינו היא יותר נתניהו אבל צריך לבדוק גם בתוכנו פנימה. נקבעה פגישה ראשונה בשבוע הבא להפקת לקחים, מתוך כך נראה איך מכוונים בקמפיין הבא, איך מתמודדים עם הבלוק שהיה חסין ונצטרך לבדוק איך סודקים אותו".

על הוויתור של לפיד על הרוטציה מבהיר טרופר כי מדובר בוויתור שיהיה רלוונטי גם לבחירות הבאות. האם לא מדובר בפגיעה אישית בלפיד? "לפיד עדיין רוצה להיות ראש ממשלה, אבל לא לעת הזו. האם זו פגיעה בכבודו, יכול להיות, אבל בעיניי מרשים שמנהיג שם את טובת הכלל לפני רצונותיו האישיים. אם זה היה תלוי רק ברצונותיו האישיים הוא היה נשאר ברוטציה, אבל זו הייתה החלטה שלו וברגע שהוא הבין שיש יותר סיכוי והדבר הנכון יותר לעם ישראל הוא שבני גנץ יהיה מועמד לבד מול נתניהו הוא עשה את המעשה הזה".

בהתייחסו להאשמות ליברמן את 'כחול לבן' כמי שהיו מוכנים לתת לחרדים כפול ממה שהליכוד היה מוכן לתת, אומר חבר הכנסת טרופר כי הדבר אינו נכון עובדתית והראיה המרכזית היא סירובם של החרדים להיכנס למו"מ. טרופר אינו שולל את האפשרות לפיה החרדים סירבו למו"מ בגלל נוכחותו הבולטת של לפיד, "אני לא יודע. צריך לשאול אותם", הוא אומר. "אני חושב שבלוק החרדים הימין והציונות הדתית עסוקים בחשבון נפש ושואלים אם המהלכים שלהם היו טובים להם ולעם ישראל. באופן כללי אני לא מתחבר לשיח של שנאה, גם כלפי חרדים. זו לא השפה שלי. אני לא שותף להפיכת החרדים או הערבים לדמון הגדול".

משהזכיר את הערבים שאלנו את חבר הכנסת טרופר אם אכן הייתה סבירה בעיניו ממשלה הנסמכת על תמיכת הרשימה המשותפת, והוא משיב במספר אפיקים: "ממשלה כזו לא קמה ולא סתם. זה לא הבשיל באמת מעולם. יש בפוליטיקה כל מיני רעיונות ובדיקות, לפעמים אלו טקטיקות פוליטיות. את דעתי הבעתי בחדר. ממילא זה אף פעם לא אמור היה להיות יחד איתם. הדבר היחיד שדובר בו זה הקמת ממשלה שאולי תיתמך על ידיהם וזה לא הבדיל, כנראה בגלל החלטה ערכית".

"זה לא קרה מסיבות טובות", הוא אומר ומוסיף: "יש לי קושי גדול עם חלק מהמנהיגים הערבים. כשמנהיג ערבי מדבר על חיילי צה"ל כרוצחים כשישראל תוקפת בעזה, זה לא מישהו שאני יכול לעשות אתו דרך, אבל צריך לראות גם את הדברים הטובים. יש שם הרבה תנועה לכיוון אזרחי והרבה פחות לאומני מפעם, עם הבנה שמצוקת האזרחים הערבים היא זו שצריכה להיות בסדרי העדיפויות".

עוד נשאל חבר הכנסת טרופר אם יש ממש בשמועות על גישושים מכיוונה של ציפי לבני ל'כחול לבן' והוא משיב בשלילה נחרצת: "לא".

ומה באשר לפריימריז במפלגה? מסתבר שאין תכניות לקדם מהלך שכזה ומבין ההצעות הקיימות ב'כחול לבן' רואים את הסמכות שניתנה ליו"ר לקביעת הרשימה כאפשרות הפחות גרועה. "השיטה של הפריימריז לא טובה. אולי צריך שיטה משלבת בין קביעת ראש המפלגה לבין פריימריז פתוחים". באשר לדבריו של גנץ ולפיהם יתכנו שינוים ברשימה, אומר טרופר: "לא בטוח שזה יקרה, ואם יקרה אז בשוליים. גנץ אמר שזה לא בגלל שלא מרוצים ממישהו, אלא שיש לפעמים ערך בריענון, בעיקר בנושא של נשים".