שלט מחאה נגד המשרפה
שלט מחאה נגד המשרפהצילום: ועד המאבק

ועד פעולה של תושבי מעלה אדומים וסביבתה יצא למאבק נגד הקמת אתר שריפת פסולת סמוך לעיר וליישובי גוש אדומים.

מובילי המאבק, המגובים על ידי ארגוני סביבה כמו אדם טבע ודין, החברה להגנת הטבע, צלול, בית ספר שדה כפר עציון, מגמה ירוקה וירוק עכשיו, אומרים כי "מדובר בתכנית חסרת תקדים, הן בהיקפיה והן בטכנולוגיות שלה. תכנית שאושרה ללא אפשרות להתנגדות הציבור ותוך הסתרתה עד הרגע האחרון".

לטענתם, "הקמת המשרפה אשר תפעל במרחק קילומטרים ספורים מבתי ספר, בתי מגורים ומרכזי עסקים צפויה להפוך את התושבים לשפני ניסיון לטכנולוגיה אשר לא נוסתה בארץ ומוכחת בעולם כגורמת לתחלואה. עשרות רבות של מחקרים שפורסמו בעולם הוכיחו כי חשיפה לשריפה מעלה פי שניים את הסיכון לתמותת סרטן בקרב ילדים, פי 3.5 למוות מסרטן ריאות ופי 1.26 למומים מולדים".

בועד הפעולה יקיימו בתקופה הקרובה מספר פעולות שטח אשר יביאו לידיעת הציבור הרחב את הנתונים הרפואיים הקשים כמו גם את הפגיעה הצפויה לתושבים באיכות החיים הן מבחינת ירידת מחירי הדירות והן בשל העומס הצפוי על הכבישים הפקוקים ממילא בשל מאות משאיות מדי יום שיתווספו לצירי הנסיעה.

יש לציין כי החתימה עם ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל על הקמת האתר, הגיעה לאחר ששורת רשויות חזקות ברחבי הארץ סירבו להקים את המתקן בשטחיהן.

יעל ישראל, ממובילי המאבק ותושבת כפר אדומים מסבירה את ההחלטה לצאת למאבק: "לא נהפוך למפרץ חיפה ולא נאפשר למשרפה לקום. לא נספוג את הרעל הזה ונסכן את חיי ילדינו. ההכנסה לקופת העיר מעלה אדומים לא שווה אם בשל הקמת המתקן יפגע ולו ילד אחד בשל מחלת הסרטן".

"המשרד להגנת הסביבה עצמו מודע לסכנות והשלכות התוכנית של הקמת מתקני שריפת הפסולת, ומציין מפורשות כי שריפה זה רע. אם בישראל אנחנו נתקלים שנים בחוסר פיקוח ואכיפה מול מזהמים - מי יפעל עבורנו במיוחד באזור כמו יהודה ושומרון בו כלל לא חלה החקיקה הישראלית לדוגמא - חוק אוויר נקי לא חל".

ישראל מוסיפה כי "בנוסף נתוני הרוחות באזור מצביעים באופן חד משמעי על חשש כבד לפגיעה בבריאותם של תושבי מעלה אדומים וגוש אדומים, ובפרט בית הספר האזורי הצמוד למשרפה כאשר המחקרים מוכיחים שילדים נפגעים ממשרפות הכי הרבה ובאופן הכי קשה".