מה קורה שם?
מה קורה שם?צילום: קובי ריכטר/TPS

מה קורה ואם קורה משהו בחדרים הסגורים של הדיונים בין מפלגות הציונות הדתית קשה לנו באמת לדעת לנוכח גודש הספינים, האינטרסים והדיווחים.

משום כך ניסינו להעריך מה הסוגיות והלבטים שניצבים בפני המשתתפים במשחק המורכב הזה

אריק בלומברג, יועץ ללא מעט מתמודדים בציונות הדתית במערכות הבחירות, התייחס בראיון לערוץ 7 למורכבות השיקולים של מנהיגי הציונות הדתית ומפלגות הימין.

להבנתו של בלומברג בראייתו הפרגמטיסטית מבין בצלאל סמוטריץ' כי איחוד המפלגות הוא הכרח, וכשהוא בוחן את הדמויות שמסביב מתעורר בו החשש מיצירת מפלגה שאינה מצליחה למשוך קהלים. משום כך הוא ממקד מאמץ בהכנסתה של איילת שקד למשוואה, בעיקר לנוכח הסקרים שאינן מנבאים טובות למפלגות הימין ומציבים אותם סביב אחוז חסימה.

מנגד נראה מכל צעדיו של השר נפתלי בנט כי הוא גמר אומר להתמודד באופן עצמאי עם המוצר הפוליטי שהגה, 'הימין החדש', והוא אינו מחכה עוד להכרעותיה של איילת שקד. בלומברג סבור כי בנט רואה בבחירות הקרובות מערכת שונה לחלוטין מהקודמות לה, שכן המפלגה כבר אינה מתקבלת כמפלגת אווירה זמנית והמצביעים החולפים כבר אינם בתמונה. מדובר כעת במפלגה מוכרת הזוכה ליציבות בסקרים המנבאים לה כ-6 מנדטים.

עוד מוסיף בלומברג ומעיר כי במבחן התוצאה נראה ששקד לא הניבה את התוצאה המקווה כאשר הצפי היה שאיחוד ימני תחת ראשותה היה מלכד את 6 המנדטים של הציונות הדתית עם עוד 4 של הימין החדש, אך בפועל התוצאה נותרה די דומה לזו שהייתה לציונות הדתית קודם לכן. כל אלה מביאים אותו למסקנה שאין תוחלת בויתור על המקום הראשון.

מאמציו של השר סמוטריץ' להביא את שקד למפלגה המאוחדת נובעים בין השאר מהבנתו את רוח הציבור הציוני דתי שכבר אינה מלוכדת באפיק אחד, רבים בה חוששים ממפלגה בעלת תדמית קיצונית מדי ובהתאם רבים יכולים למצוא את עצמם ומוצאים את עצמם בנקל גם במפלגות אחרות.

שקד מצידה, מוסיף בלומברג, אינה ממהרת להכריע ובכך היא עשויה לאבד נקודות בציבור הרוצה לראות מנהיגים המקבלים החלטות והכרעות ללא היסוס. הוא אינו דוחה את ההערכה לפיה יתכן ושקד ממתינה לתוצאות הבחירות הפנימיות בליכוד, כדי לראות אם הדלת שנתניהו סגר בפניה אולי תיפתח מחדש במידה ויתחולל מהפך מפתיע וגדעון סער הוא שיזכה שם בבכורה.

ובחזרה לשיקוליו של השר בנט להתמודד לבד. נראה שמספר נתונים חוברים למסקנתו זו. פרישתן מהמירוץ של 'כולנו' ו'זהות' עשויה להוביל אליו מצביעים. כך גם נטישה של קולות בליכוד וכך גם מעמדו החדש כשר ביטחון מפעיל בציונות הדתית לרבדיה השונים תחושות של הזדהות בשל חשיבות הנושא הביטחוני וההתיישבותית בתודעה הציונית דתית. לנוכח כל אלה מסקנתו אחת – מתמודדים לבד.

על 'עצמה יהודית' והעומד בראשה, עו"ד איתמר בן גביר, סבור בלומברג כי מתוך ההבנה שבלעדיו יודעות גם 'הבית היהודי' וגם 'האיחוד הלאומי' שאין ביטחון שיעברו את אחוז החסימה, דרישתו תהיה מתווה שמעניק לו שליש רשימה. כך או כך יודעת השלישייה היטב כי ללא איחוד זו תהיה התאבדות פוליטית שלא תיסלח בעיני הבוחרים.