החוק השתפר
החוק השתפרצילום: unsplash

איך יכול בעל דירה להתמודד עם שוכר שבשלב מסוים מפסיק לשלם את שכר הדירה? סיפורים מהסוג הזה עולים מעת לעת לכותרות, ואחד שכזה הוא סיפורו של קשיש ניצול שואה תושב חיפה. שוחחנו עם עורך דינו, עו"ד אדיר צבי.

על האירוע בחיפה מספר עורך דין צבי (משרד צבי-רז ושות') מומחה בדיני מקרקעין, כי האיש השכיר את הבית לאדם אחר וכבר הצ'ק הראשון חזר. "הטעות שהקשיש עשה ורבים עושים אותה היא שהוא האמין לו שעוד מעט יקבל כסף ויקבל מזומן וכו'. כך עברו כמה חודשים עד שהוא הגיע אלינו".

על דרכי ההתמודדות עם מקרה שכזה אומר עו"ד צבי כי באופן יחסי חלו תמורות חיוביות ביחסן של הרשויות למקרים שכאלה. "בעבר לקח עשרים שנה להוציא שוכר שהשתקע אצלך בבית. בשנים האחרונות זה לא כך. היום יש פרק זמן ספציפי לפינוי מושכר. מדובר בתביעה ספציפית לפינוי מושכר ואחר כך התביעה הכספית תוגש בנחת".

"המיוחד בהליך הזה הוא שהוא קצר ומהיר. בית המשפט מחויב בתוך שלושים יום מהמועד שבו אמור היה כתב ההגנה להיות מוגש, גם אם הוא לא הוגש, לקבוע דיון הוכחות שבדרך כלל מסתיים באותו יום כי השאלה מאוד פשוטה, האם שילמת או לא את דמי השכירות. זה לא מסובך להוכיח את הדבר. יש צ'ק וברור אם הוא חזר. יש אמנם מי שטוענים שהם שילמו במזומן, אטבל חובת ההוכחה עליה ולא על התובע. אם אתה מחיזיק צ'ק שחזר זה מספיק כדי להוכיח את עילת הפינוי".

אחרי שלושים יום מתקיים דיון להוכחות ופסק דין מגיע בתוך כמה ימים, אם לא באותו יום כי מדובר בשאלה עובדתית שבירורה פשוט וקל.

טענות שיכול שוכר לטעון על כך שלא קיבל את הדירה במצב כפי שתכנן ורצה עשויות היו להועיל בעבר, טרם תוקן החוק. כיום, מסביר עו"ד צבי, המציאות שונה בתכלית ו"מעטים המקרים שיש טענה ממשית. אומרים לשוכר 'אם אתה לא מרוצה תפנה את הדירה' וההליך יעבור להליך כספי".

לדבריו אלה מוסיף צבי ומדגיש כי על המשכיר להקפיד שלא לאבד זמן ו"לפעול מיידית מיד אחרי החזרת התשלום הראשון, ולכל היותר יהיה פסק דין לפינוי מותנה, כלומר שאתה מסכים שפסק הדין לא יהיה בתוקף אלא רק ברגע שהשוכר לא ישלם. ברגע שהוא לא שילם לא צריך לרוץ לבית משפט כי פסק הדין אצלך ביד. תוכל לגשת לביצוע ולסיים את הסיפור".

עוד מוסיף עו"ד צבי וממליץ: "כדי שאפשר יהיה להתחשב בשוכר צריך הסכם כמו שצריך, עם ביטחונות וערבים, ואז אפשר לתת לשוכר את הזמן שלו במקרה של בעיה תזרימית, אבל אפשר לישון כי ניתן יהיה לממש ערבות בנקאית או לפנות לערבים".