בית ספר קשת
בית ספר קשתיח"צ

גידלתי את הילדים שלי בחברת הילדים של הקיבוץ הדתי. בעצם הבחירה שלנו לחיות בקיבוץ נטרלנו את שאלת הבחירה בסוג בית הספר שבו ילמדו ילדינו. כולם הלכו לבית הספר הקיבוצי (לפחות עד התיכון).

כשעברנו לירושלים לפני כעשרים שנה רוב הילדים היו גדולים ועבור הקטנים חיפשנו מסגרות שיהיו עבורם מעטפת חמה ומוגנת וגם מסגרת דתית. אלו היו השנים הראשונות של "בית ספר קשת״ ולמרות חיבור עמוק עם הנהלת בית הספר לא הרגשנו נכון לשלוח את הילדים בשנות היסוד למסגרת שאיננה דתית הומוגנית. חששנו.

היום אחד מילדי גר בישוב אלון ונכדותיי נמצאות במסגרת החינוכית הרגילה של הישוב, המשלבת דתיים וחילוניים. בשיחות עם הורי הנכדות אני לומד שהדילמה שהייתה לי לפני עשרים שנה נשארה כמות שהיא. אנחנו נדרשים לשקול רווח והפסד בשאלות קיומיות של חייהם הרוחניים והחברתיים של הילדים שלנו.

החשש מובן לכולם. מסגרות שבהן כל הילדים באים מעולם של תורה ומצוות נדרשות להעניק לילדים שפה מאד אינטנסיבית שקשורה לעולם האידיאי של ההורים. גם הורים שבאורח חייהם שומרים על דתיות בעצימות נמוכה שמחים שהילד סופג שעות תורה ותפילה בלימוד ובחוויה.

גם הסביבה החברתית של ילד שגדל במערכת הומוגנית יותר ברורה ובדרך כלל פחות מאתגרת. כל בתי החברים שומרים שבת וכשרות ואין חיכוכים על רקע זה במסיבות יום הולדת או סתם בחיי החברה.

וזו בדיוק הנקודה שגורמת לי להרהר על מחיר ההסתגרות החברתית והתועלת שבחינוך המשותף. פתאום, דרך עיני הנכדות שלי, אני מבין בבהירות גדולה איך הן נחשפות בטבעיות לשוני באורחות החיים, חשיפה שמעשירה ומרחיבה את נקודת המבט ועשויה לתת כלים להתמודדות עתידית עם מורכבות בחיי היומיום.

- כאשר לא כולנו דומים אנו נדרשים שלא לפעול על אוטומט אלא לפעול מתוך חשיבה והעמקה.

הן לומדות לקבל את החברות בכיתה מתוך אישיותן ולא מקטלגות אותן באופן סטיגמטי ״דתי״/״חילוני״. זה מעצים את האישיות שלהן מתוך ידיעה שאנחנו שונים אבל השותפות בינינו גדולה מאד. ועוד מילה על בית הספר. בבית הספר יש מוגבלות של העמסת שעות תורניות וגודש חוויות

דתיות. צריך להציף את האתגר הזה ולתכנן ביחד שעות השלמה באופן שיגרום לילדים לרצות לקחת חלק בזה מתוך בחירה. זה אתגר למחנכים ומביא לתוצאות מרגשות עבור הילדים. בבית הספר קשת מתקיים שיעור מתיבתא בסוף היום. זהו שיעור בחירה לכול ילדי השכבה העוסק בלימוד פרשת השבוע ולמרות זאת השיעור מלא עד אפס מקום והילדים חוזרים מלאי חוויות וידע בנושא שלעיתים רחוקות ילדים בוחרים לעסוק בו. זוהי תוצאה של חינוך העושה מאמץ לחבר את פרשת השבוע באופן חוויתי ואינטגרטיבי ל"כאן ועכשיו" של התלמידים.

בית ספר קשת
בית ספר קשתיח"צ

ולסיום: החברה הישראלית עוברת תהליך מרתק ונוצרת חברה של חילוניים שמחפשים קשר ליהדות ושל דתיים שמאמינים בעומק בערכי העולם הליברלי. חיבור נכון בין שתי הקבוצות האלה יכול להיות מפתח מרכזי לריפוי אחד השסעים הקשים בישראל.

אם דברים אלה מדברים אליכם, אנו מזמינים אתכם להכיר אותנו ולפגוש אותנו בערבי ההסברה אודות החינוך במסגרות קשת במזכרת בתיה. לפרטים נוספים לחצו כאן