אלה הזוכים בפרסי אח"י
אלה הזוכים בפרסי אח"יצילום: מנשה בסם

במרכז מורשת יהדות בבל נערך אתמול (שלישי) טקס הענקת פרסי אח"י (האגודה לעידוד המחקר, הספרות והאמנות מיסודם של יוצאי עיראק בישראל) לשנה החולפת.

הפרסים מוענקים לאמנים, יוצרים וחוקרים יוצאי עיראק אשר הצטיינו בתחומם במהלך שנה זו. בנוסף, מדי שנה מוענקת תעודת הוקרה על מפעל חיים.

בשנת 2019 הוענקו תעודות הוקרה על מפעל חיים לשני זוכים- הסופר והחוקר, ד"ר ניסים קזז ואיש העסקים והפילנטרופ, יואל צרף.

בנוסף זכו 8 אמנים, סופרים וחוקרים נוספים בפרס אח"י בתחומם: הרב משה שבת זכה בפרס על מחקרו "ישיבות בגדד", יהודית אנגלרד זכתה בפרס אח"י לציור, ענת אביעד ואהובה קרן זכו בפרס אח"י לאומנויות הבמה, ינון מועלם זכה בפרס אח"י למוזיקה, רמי אביב זכה בפרס אח"י לספרות יפה על ספרו "ליל הענבר", דורית שירה ג'אן זכתה בפרס אח"י לשירה על קובץ השירה "המגיד" והשופט בדימוס עזרא קמא זכה בפרס אח"י לספרות הזיכרונות על ספרו "שבעים גוונים של זיכרונות".

פרס בקטגוריית המחקר הוענק לזכר השגריר וסמנכ"ל משרד החוץ צבי גבאי ז"ל. רעייתו, בתו ואחיו פרדי והשחקן הנודע ששון גבאי כיבדו בנוכחותם.

בקהל נכחו רבים מדור העולים שנולדו בעירק שהצליחו להתגבר על הקשיים בארץ והגיעו להישגים מרשימים שאותם ניתבו בין היתר לטובת לימודים והשכלה, עידוד יצירה וספרות . גם בני הדור השני והשלישי לעולים נכחו בקהל.

אגודת אח"י הוקמה בשנת 1976 על ידי חבר הכנסת מרדכי ביבי ובמסגרת פעילותה היא פועלת במטרה לעודד יוצרים, חוקרים, סופרים ואמנים יוצאי עיראק ובמטרה לקדם פעילויות ותרומות חשובות להנצחת המורשת של יהודי בבל ביניהם כנסים בנושאי מחקר ויצירה וקידום מפגשים תרבותיים ואומנותיים בהשתתפותם של אלפים מיוצאי עיראק.

חבר השופטים שהחליט על הזוכים כלל את מנכ"לית מרכז מורשת יהדות בבל, עליזה דיין חממה, ד"ר ליליאן דבי גורי, יו"ר ועדת הפרס, דוד לויתן יו"ר אח"י, הסופרת ציונית פתאל קופרוואסר וד"ר מאיר צדוק.

מנכ"לית מורכז מורשת, עליזה דיין חממה בירכה את הזוכים בפרסים ואמרה, "כבוד גדול הוא לנו מרכז מורשת יהדות בבל לאמץ את פעילותה של אח"י ולעודד את המחקר, הספרות והאומנות של יוצאי עיראק בישראל. כל אחד ואחד מהזוכים פועל בדרכו היצירתית למען הנצחת המורשת המפוארת של יהדות בבל והנחלתה לדורות הבאים".

על הזוכים

ד"ר ניסים קזז- הוקרה על מפעל חיים

נולד בבגדד והוברח ארצה בשנת 1946 במסגרת תנועת "החלוץ" שפעלה בעיראק. ד"ר קזז שירת בצה"ל בקהילת המודיעין והשתחרר בדרגת סגן אלוף והינו מזרחן בעל תואר לפילוסופיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

מנימוקי השופטים: "ד"ר קזז פרסם 41 מחקרים חשובים על יהודי עיראק ועל הבדווים בנגב, בשפות עברית אנגלית וערבית, וכמו כן פרסם 7 ספרים בעברית וערבית שזכו להד גדול ובקורות חיוביות בארץ ובחו"ל. ד"ר קזז נטל חלק נכבד בפעילות ציבורית למען הקהילה הבבלית, חבר הנהלות ציבוריות שונות ואף קיבל תואר יקיר באר שבע."

יואל צרף- הוקרה על מפעל חיים

נולד בבצרה בעיראק, פעיל במחתרת הציונית בצעירותו ואף ישב בכלא פעמיים. עלה לארץ עם העלייה הגדולה. התמחה בענף התעופה, בתחילה בשרות הצבאי ואח"כ בארקיע, בחברת מעוף ובעסקיו הפרטיים. מר צרף הקים עסק פרטי משגשג להשבחת מטוסים ולחלקי חילוף בארה"ב.

מנימוקי השופטים: "מר צרף מקבל הוקרה על מפעל חיים על חברותו במחתרת הציונית בעיראק, על תרומתו לתעשיית התעופה כאיש עסקים מצליח בארץ ובחו"ל ועל תרומותיו הרבות למוסדות ההשכלה הגבוהה ולקהילה הבבלית בארץ."

אהובה קרן- פרס אח"י לאומנויות הבמה

ילידת ישראל להורים שעלו לארץ בעליה הגדולה בתחילת שנות ה-50. אהובה הינה מורה למשחק מול מצלמה, בוגרת החוג לתיאטרון באוניברסיטת ת"א והסטודיו למשחק בהנהלת ניסן נתיב וממקימי תיאטרון "הצועני". כשחקנית השתתפה אהובה בלמעלה מ-14 הצגות בתיאטראות המובילים בארץ וכמו כן, שיחקה בסרטים ובסדרות טלוויזיה רבות, כולל סרטי סטודנטים, וחלקם קיבלו פרסים חשובים בארץ ובעולם.

מנימוקי השופטים "הגב' קרן מקבלת את פרס אח"י לאמנויות הבמה על תרומתה רבת השנים והעשירה לתעשיות הקולנוע, התיאטרון והטלוויזיה, ובמיוחד על תרומה לסרט הקולנוע "מפריח היונים" שנחל הצלחה יוצאת דופן ופרסים רבים, וחשף והטמיע את המורשת של יהודי בבל לקהל הרחב."

ענת אביעד- פרס אח"י לאומנויות הבמה

שחקנית וקומיקאית, יוצרת וכותבת מזה 20 שנה מופעי בידור רבים שאת חלקם כתבה וביימה. בת למשפחה עיראקית, גדלה והתחנכה באור יהודה, ספגה את התרבות ויצרה סביב תבנית נוף הולדתה מופעי בידור רבים. לצד מופעי הבידור אביעד השתתפה בסדרות טלוויזיה רבות, מזה כ-8 שנים היא משתתפת ב"פסטיבל מספרי סיפורים" ובשנים האחרונות היא שחקנית הבית של "מרכז מורשת יהדות בבל".

מנימוקי השופטים: ענת היא שחקנית, יוצרת, קומיקאית ומרצה המעלה מופעים קומיים מקוריים, שעוסקים ביהדות בבל ובהווי החיים של עולי בבל, במטרה: לשמר, להפיץ ולהנגיש את תרבותם המפוארת, באופן קליל ומכבד, בפני קהלים שונים ומגוונים. ענת היא גם שחקנית הבית של "מרכז מורשת יהדות בבל" ומפליאה להצחיק את כל מי שצופה בה, מצעירים ועד קשישים, כשהיא לובשת את דמותה של נעימה, המספרת את סיפור עלייתה לארץ.

הרב משה שבת- פרס אח"י למחקר

יליד ירושלים, בוגר ישיבת פורת יוסף , חוקר ומרצה. בצעירותו כיהן כספרן הספרייה הגדולה והעתיקה בישיבת פורת יוסף, שם נחשף לחומר עצום ומקיף של ספרות יהודי המזרח במאות האחרונות. מתוכם דלה אוצרות ידע שאותם העלה על הכתב בספרו "השתלשלות התורה" (ספרד-מזרח). ספר זה מפרט כרונולוגית את מסירת התורה ממשה רבינו ועד ימינו אנו, דרך גאוני בבל וספרד. כמו כן, היה בין מהדירי כתבי-ידו של רבי יוסף חיים מבגדד. המחבר הינו בין הלוחמים המרכזיים כנגד ההחלטה להשיב את הארכיב היהודי-עיראקי לממשלת עיראק.

מנימוקי השופטים : הרב שבת מקבל פרס על מחקרו רב-ההיקף המעמיק והיסודי "ישיבות בגדד" שמספר על הווי הישיבות בבגדד במאות האחרונות, התהוותן והשפעתן לדורות . הרב שבת עמל על המחקר במשך שנים. המחקר מקיף שלושה כרכים ובנוי מאלפי מסמכים כתובים ומודפסים; מעיתונים שראו אור בעברית, ערבית, ואנגלית, בבגדאד, בומביי, כלכותא, שנגחאיי ועוד; מכתבי-יד רבים ומספרים רבים בתחומים מגוונים, חלקם נדירים ביותר. כמו כן גבה עדויות רבות מראשי ישיבות ותלמידיהם, אנשי רוח, ועוד. זו עבודת מחקר ייחודית שתשמש חוקרים לדורות

יהודית אנגלרד- פרס אח"י לציור

אמנית אוטודידקטית ואינטואיטיבית, אשר הציגה את עבודותיה בתערוכות בארץ ובעולם. יצירותיה האבסטרקטיות עוסקות בנוף, ברגשותיה ובחוויותיה האישיות. ייחודה מתבטא בחיבור לנשיות ולאני הפנימי, באינסטינקטיביות היצירתית, בחפירה המתמדת בנבכי נפשה ובניסיון להעביר רגש ומצב רוח באמצעות שכבות צבע.

מנימוקי השופטים: "האמנות משמשת לה כאמצעי לחשוף ולטפל בפצעים ישנים ביניהם: חווית העלייה לארץ וההתבגרות בבית עיראקי".

ינון מועלם – פרס אח"י למוזיקה

יוצר עתיר כישרונות, חוקר וסופר ובעיקר מוזיקאי ומבצע מחונן המנהל את חייו בין תל אביב לאיסטנבול זה שנים רבות. הוא כיהן במספח התרבות של ישראל בטורקיה ויצר מוזיקה על שלל ההרכבים המקומיים. ספר הביכורים שלו מגולל את חוויותיו ורשמיו מהחיים בין שתי המדינות, שידעו מתחים ומשברים בשנים האחרונות. לאחרונה יצא ינון מועלם עם אלבום חדש זוכה פרס אקו״ם הכולל יצירות לטקסטים של רוני סומק, לאה גולדברג, קוהלת, לו ריד ועוד.

רמי אביב – פרס אח"י ספרות יפה על ספרו "ליל הענבר"

מנימוקי השופטים: "ספר זה הינו ספר ביכורים פורץ דרך בסגנונו הסיפורי בלכידותו הנושאית ובכושר הנדיר להעמיד דמויות שקיומן נתון אך ורק בקוו התפר בין מציאות לבדיון. הספר שופך אור על מערך נפתל של דעות גם אמונות וסיפורי עם מרחבי הפזורה היהודית בעירק גם מחוץ לבגדד. בשפה עשירה ומלאת דימויים מעולם המיסטיקה היהודית העיראקית מקים המספר לתחייה את אבו סיפיין הרובע היהודי הגדול בבגדד בשעתו הקשה ביותר, בליל הפרהוד הוא הפוגרום בחג השבועות בשנת 1941."

דורית שירה ג'אן – פרס אח"י לשירה על קובץ השירה "המגיד"

משוררת ילידת תל אביב ובת להורים יוצאי בבל. שירתה של דורית צמחה ממקום של התכנסות עצמית והשענות על עולמה הפנימי לאחר שנים של הסתגרות בביתה והיא נחשפה תחילה אל קהל קוראים בפייסבוק ורק לאחר מכן נאגדה בשלושה ספרים. האחרון בהם הוא הספר "המגיד".

השירה של דורית עוסקת בעיקר בשירת הוידוי החושפת את צפונות נפשה ובחלק ממנה מהדהדת את רחל המשוררת, ובשירת השורשים - בה היא שבה אל המקורות, אל זהותה, אל תמונות ילדותה והחיים בבית שבו השפה הערבית והעברית חיו בדו קיום, אל הריחות והמטעמים ואל נופי ילדותם של הוריה בבגדאד. שירתה אותנטית, נטולת פניות וללא מסכות, זועקת, לוחשת, כואבת ועטופה בגעגוע.

השופט בדימוס עזרא קמא - פרס אח"י לספרות הזיכרונות

השופט עזרא קמא נולד בבגדאד בשנת 1932 ועלה לארץ ב-1951. לאחר שירות בצה"ל, הוא סיים לימודי משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. קמא שימש כמפקח הארצי על התעבורה, שופט בבית משפט שלום בירושלים, ופרש מכס המשפט בשנת 2003 כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים. הוא ממשיך למלא תפקידים משפטיים מגוונים ועומד בראשות ועדות ציבוריות רבות. בשנת 2015 הוענק לו עיטור "יקיר ירושלים", והאות "יקיר עורכי הדין" במחוז ירושלים.

פרס אח"י מוענק לו על ספרו "שבעים גוונים של מולדת", שיצא לאור בשנת 2016. בספר פורש המחבר את סיפור העקירה ממקום הולדתו וההשתרשות בארץ. מסכת חיו של השופט קמא היא עתירת קשיים, אתגרים והישגים. ספרו כתוב בעברית ייחודית, רבת שכבות ורבדים.