חוות שמשון
חוות שמשוןצילום: באדיבות המצלם

הסכם בין שני אנשים הוא דבר פשוט, כל צד מתחייב על משהו ועומד בו. במידה ואחד הצדדים לא עומד בהתחייבותו הוא נאלץ לפצות את הצד השני לפי הכתוב בהסכם. זהו כלל חברתי הידוע לכולנו וכך מתקיימת האנושות כבר אלפי שנים.

אבל מה קורה כאשר אחד הצדדים הוא מדינה? האם ההסכם פועל על בסיס אותו עיקרון? כנראה שלא. כוחה של המדינה גורם לה לא לכבד הסכמים ועל בסיס זה לפגוע באזרחים שלה באופן הישיר והכואב ביותר.

במשך שבע שנים, עד שנת 1983 אמיר דרומי טייל בעולם, הכיר תרבויות וצורות חיים. לאחר זמן קצר החליט אמיר דרומי להקים חוות בודדים בארץ ישראל. ביחד עם אשתו הם חוזרים לארץ ופונים למנהל מקרקעי ישראל שמקבל אותם בסבר פנים חמות.

אמיר ואשתו מסבירים את רציונאל החיים שהם רוצים לבנות לעצמם - חווה חקלאית אורגנית שמאפשרת צורת חיים שמחוברים לטבע, חיי צניעות וענווה, חיים של פשטות. במנהל מקרקעי ישראל מתרשמים מאוד ומעוניינים לתת לאמיר את כל הטפסים שצריך, אבל יש להם תנאי אחד. זה יקרה רק בשטח שמנהל מקרקעי ישראל בוחר, באזור בית שמש, כפר אוריה.

אמיר עוד לא מכיר את האזור אבל אין בפיו התנגדות, להיפך, הוא שומע על הערך המוסף שתהיה להתיישבות שלו ושל משפחתו דווקא במקום אותו ציינו במנהל מקרקעי ישראל, כפר אוריה, ושמח על ההזדמנות להתחיל לבנות את חייו כפי שרצה. החשיבות מצד המנהל הוסברה לאמיר בצורה מאוד מפורטת ושקטה.

בשטח שאתם מיועדים אליו יש הרבה שריפות, הוסבר להם, היער מלא בעשבייה ואף אחד לא מטפל, על כן אתם חייבים לגדל עדר עיזים, בכדי שיאכלו את העשבייה וימנעו שריפות. בשמחה, השיב אמיר, מה עוד עליי לעשות בכדי לקבל את האישורים? שאל. הוסיפו הפקידים, אתם גם צריכים לקיים שם חקלאות ולהיות ערים לכל פעילות עבריינית שמתרחשת באיזור, בעיקר גניבות ופלישות, גם כאן אמיר קיבל את התנאים ולא נרתע מהמשימות שהוטלו עליו.

אמיר ומנהל מקרקעי ישראל חתמו הסכם, השטח יוכר כשטח שלהם בתנאי שיעמדו בכל התנאים. וכך היה. במשך 36 שנים אמיר ואשתו מגדלים את משפחתם בשטח שליד כפר אוריה. עברו השנים, חוות הבודדים כבר קיימת ומנהלת את שגרת חייה, מגדלת עדר עיזים, מפתחת את החקלאות ומונעת שריפות שעלולות להתפשט בחורש הסמוך ואפילו עד לישובים הסמוכים.

אבל מדינת ישראל, בתגובה לשירות רב השנים שמעניקה משפחת דרומי, מחליטה להפר את ההסכם. לא עוד חוות בודדים, לא עוד אישורים. מנהל מקרקעי ישראל בהחלטה שערורייתית מודיעים לאמיר ומשפחתו שעליהם להתפנות מהשטח שלהם, מהבית שלהם.

שלושה עשורים שמשפחת דרומי מחזיקה בשטח ומטפלת בו, אבל עכשיו כשהמטלות שהוטלו עליהם כבר בוצעו, מדינת ישראל מתנערת מן ההסכם שעשתה עם אמיר ומחליטה לפנות אותו ואת משפחתו מהשטח. זהו אבסורד שלא נתפס, מדינת ישראל נגד אזרחיה. מדינת ישראל מפרה הסכם ללא כל התראה מראש ואין כלום לעשות מול זה.

משפחת דרומי פתחה בקמפיין מימון המונים לטובת הצלת הבית שלהם. המלחמה בבתי המשפט יקרה וקשה, המשפחה פונה לעזרת הציבור במימון ההוצאות הכבירות הכרוכות בניהול משפט מול מדינת ישראל. את מיטב כספה הוציאה המשפחה ואין ביכולתה להמשיך ולממן עוד את המאבק המשפטי הזה לבד.

לתמיכה בחוות שמשון ובהתנגדות לאבסורד המדינה חפשו בפייסבוק חוות שמשון ותמכו בפרויקט מימון ההמונים, רק בעזרת הציבור המשפחה תצליח לשרוד את ההתנכלויות של המדינה.