אילוסטרציה
אילוסטרציהיונתן סינדל, פלאש 90

מדען סיני דיווח על ניסוי בו ערך גנים של תינוקות על מנת למנוע מהם הידבקות במחלות ובעקבות ניסוייו נולדו שלושה תינוקות מהונדסים גנטית. בית המשפט בסין שלח אותו לשלוש שנות מאסר.

על המתח שבין אתיקה לרפואה שוחחנו עם ד"ר צוריאל ראשי, מומחה לאתיקה איש אוניברסיטת אריאל. האם אכן אמורה להיות בעייתית טכנולוגיה גנטית שתכליתה מניעת מחלות? ד"ר ראשי מבהיר כי הדברים אולי מתחילים בכך אבל עלולים להתדרדר למחוזות שעדיין אינם ידועים לאנושות.

"היום מוכרת הטכנולוגיה להוצאת תאי זרע וביציות, ו"לטפל" בהם כדי להימנע ממחלות גנטיות ולהחזיר רק ביציות מופרות בריאות. כאן מדובר במשהו הרבה יותר גדול שלא ברור מה יהיה בקצה שלו. אנחנו יודעים לומר שהתינוקות הללו עברו סוג של הנדסה גנטית ואולי רק בעוד כמה שנים נגלה את השלכות ההנדסה הזו".

"יש כאן חשש מיצירת זן חדש, במרכאות או בלי מרכאות, של בני אדם, ואז הילדים הללו יכולים להיפגע בעקבות השיבוט שהם עברו ואולי תהיה השפעה על האנושות כולה. את זה צריך לעשות בצורה מאוד מדודה ומושכלת".

ואולי מדבור בזירוז האבולוציה ותהליך שרידות של כמה אלפי שנים קורה בתוך כמה חודשים באותה מעבדה סינית, ולא מעבר לכך? "נכון שבאלפי השנים האחרונות המין האנושי שינה את פניו, שינה את המבנה שלו, אנחנו יותר גבוהים, יותר בריאים ויותר מאריכי חיים, אבל מאז שהאדם נכנס לפוזיציה של הבורא, פוזיציה שבה הוא המהנדס של הדברים אנחנו עלולים לעשות הרבה טעויות. התחלנו בתהליך הזה לפני כמה עשרות שנים עם תהליך שיבוט בעלי חיים כמו הכבשה דולי, אבל לא ברור לנו עד כמה הדברים משפיעים על חיי בעלי החיים. לשחק עם חיי בני האדם יכול להתהפך לנו על הראש".

על תקדים הכבשה דולי שאלנו אם לנוכח התקופה שעברה מאז לא ניתן היה לבחון את הטלטלה שהדבר הוביל אליה. "ראינו שלכבשה דולי יש אורך חיים שונה מאשר לכבשים האחרות. היא לא הייתה כבשה ככל הכבשים. יש הבדל בין ניסוי או בדיקת תרופה על בעלי חיים לעומת בני האדם. עוברים כמה שלבים עד שמגיעים לשלב בני האדם. לשם כך ישנה ועדת הלסינקי שבודקת את הדברים בצורה מאוד מדודה לפני שעושים ניסוי שתלויים בו חיי בני אדם".

"כאן לא ברור מה היה באותה מעבדה בסין. גם הרשויות בסין דיברו על ענייני רישוי ופרוצדורה. הקהילה המקצועית קצת נבהלה מכך שאדם רץ מהר מדי. אנחנו צריכים להיות יותר ענווים וזהירים ביחס ליכולות שיש ברשותנו", אומר ד"ר ראשי המעריך כי הבחירה של רשויות המשפט בסין להתמקד בענייני רישוי נובעת גם מהחשש האתי אך גם מהקושי להכניס אדם לכלא על מהלך לא אתי, כל עוד הדברים לא מוסדרים בחקיקה.

"יש הרבה יכולות לאנושות שמודעת לנשק שהיא מחזיקה בידיים ואנחנו נזהרים שלא להשתמש בו, כי הרבה פעמים מדובר בנשק בלי נצרה שעלול היות מסוכן מדי. החשש הוא שכאן אנחנו עלולים לא לעצור במניעת מחלות גנטיות, שזה דבר נכון ומבורך, אלא ביצירת משהו חדש לגמרי. הדבר השני הוא החשש שמא נתחיל להנדס ילדים על פי חברה אוטופית שלא יודעת להכיל את מי שאינו מושלם, ואז אנחנו עלולים להתדרדר לתכניות דומות בגרמניה הנאצית וספרטה היוונית, שבה הושמד כל מי שלא עומד ברף האידיאל שאליו שואפים כי ממילא ניתן להנדס את מי שרוצים ולזרוק את מי שבעיניך אינו ראוי".