זירת הפיגוע במונסי
זירת הפיגוע במונסיצילום: רויטרס

רצף האירועים האנטישמיים בעת האחרונה בארה"ב מעלה את שאלת העיתוי והנסיבות שהובילו אליהם ואת שאלת עתידם של היהודים בארה"ב.

ד"ר קיריל פפרמן, מומחה לחקר האנטישמיות, איש אוניברסיטת אריאל, התייחס לסוגיה.

"מדובר בכמה אירועים שמתרחשים בו זמנית. הרקע להצטברות האירועים הללו הוא פילוג עמוק בחברה האמריקאית, פילוג שהולך ומחריף מאז בחירתו של הנשיא טראמפ", מעריך ד"ר פפרמן המציין כי אמנם התופעות החלו עוד קודם לכן, אך התחזקו מאוד לאחר בחירתו של טראמפ לנשיאות.

"מאחורי הפילוג יש משבר זהות, שלא מלווה במשבר כלכלי ולכן גם אם הוא נראה לא טוב הרי שהוא היה יכול להיות הרבה יותר חמור, אם היינו מוסיפים לכך היבט כלכלי".

למה דווקא היהודים הופכים קרבן להתנגדות לטראמפ? "יהודים מוצאים את עצמם בתווך כשיש משברים ובעיות שהן לכאורה לא ניתנות לפתרון. מהצד הכי קיצוני של החברה הלבנה, הגזענים הלבנים, יש התקפה הולכת ומתמשכת על העמדות שלהם והם מרגישים מאוימים אחרי שהיו החברה השלטת באמריקה. הרוב הניכר של היהודים הם ליברלים שתומכים בסדר יום דמוקרטי-ליברלי בפלג השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, והם מזוהים כמובילי ההתקפה על העמדות שלהם והדבר מניב מתקפות אנטישמיות חריפות אלימות".

על דבריו אלה של ד"ר פפרמן שאלנו אם העילה הזו לאנטישמיות לא אמורה הייתה להפנות את חיצי המתקפות דווקא לקהילות יהודיות רפורמיות התומכות במפלגה הדמוקרטית. זאת בשעה שחלק ניכר מהמתקפות מופנה לעבר האוכלוסייה האורתודוקסית שאינה בהכרח מזוהה עם המפלגה הדמוקרטית ועמדות שמאל ליברליות. על כך הוא משיב ומציין כי "לא קל לזהות יהודי רפורמי כשהוא לא בבית התפילה שלו. קשה להבדיל בינם לבין אמריקאים אחרים. לעומת זאת יהודים אורתודוקסים ברורים והם היוו יעד קל להתקפות".

"לעיתים קרובות ההתקפות האלה מתגלות בחוף המערבי של ארה"ב. בחוף המזרחי המגמות שונות. שם היהודים חיים בסמיכות לאוכלוסיה האפרו-אמריקאית והסכסוכים הרבים לא מדוברים ונשמרים מתחת לפני השטח כדי שלא לפגוע בתקינות השיח הפוליטי, אבל יש הרבה מתחים וסכסוכים מאז ראשית שנות השישים שהם מתגוררים בשמיכות. כבר כמה עשורים יש מגמה של התקפות מילוליות ופיזיות של האפרו-אמריקאים כלפי יהודים וגם שם היהודים האורתודוקסים הם המטרה הקלה".

בדבריו מציין פפרמן כי "הסכסוך במזרח התיכון משחק תפקיד שולי במגמות האלה של הגברת האנטישמיות. מדובר בסכסוכים פנים אמריקאיים. עד עכשיו לא ראינו התקפות מהכיוון המוסלמי".

ומה לגבי העתיד? להערכתו של ד"ר פפרמן המגמה בהחלט עשויה להימשך. "אנחנו רואים מגמה של התגברות האנטישמיות יותר בהתקפות ופחות במילים, ואם המגמות האלה תימשכנה סביר להניח שזה עשוי להביא לתזוזה שאולי תבוא לידי ביטוי בעליה במספר המעוניינים לעלות בארץ. קשה לראות שזה יביא לשינוי בעמדות הליברליות של היהודית התומכים בדמוקרטים".

"ניתן לומר בוודאות שרואים התפוררות של מוסכמות. פעם לא ניתן היה לתקוף ולבקר יהודים, והיום הדברים האלה מותרים יותר ויותר ויש יותר סובלנות והדברים מותרים יותר. אמנם הקברניטים והפוליטיקאים תוקפים את זה באופן חריף, אבל בשוליים שבהם ניתן לבקר יהודים ולהאשים יהודים בדברים שונים, הם שוליים חזקים שמתרחבים".