דגן וגנץ
דגן וגנץצילום: רועי חדי

נעצרה הרפורמה לחיזוק הכפפת הנושאים האזרחיים בצורה מוחלטת לצבא במנהל האזרח, כך החליט נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ'.

בסוף השבוע האחרון פנו בנושא ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן וראש מועצה אזורית בנימין ישראל גנץ לפרופ' הרשקוביץ' וכתבו, "ההחלטה לחזק התלות בין המנהל האזרחי לצבא והכפפתם לחלוטין לקצינים בצה"ל, נוגדת את עקרון השוויון. גם כך נפגעים תושבי יו"ש מכך שענייניהם האזרחיים מנוהלים באופן לא טבעי ע"י אנשי צבא שאין להם ההכשרה והידע המתאימים לכך, דבר שמעכב גם כך נושאים אזרחיים רבים. חיזוק התלות מחמיר את המצב ולא משפר אותו".

במקביל פנה בנושא ביום חמישי האחרון יו''ר מועצת יש''ע דוד אלחייני לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון נפתלי בנט בנוגע לרפורמה בכפיפות התעסוקתית של עובדי המנהל האזרחי.

"המצב בו קציני צבא מופקדים, וממילא גם מפקדים, על עובדי המדינה שאמורים לתת שירות לאזרחים – הוא מצב בלתי תקין ובלתי אפשרי", כתב אלחייני.

נציין כי ההחלטה לחזק את התלות בין המנהל האזרחי לצבא התקבלה לאחר עבודת מטה של המנהל האזרחי ונציבות שירות המדינה שעסקה בכפילות קמט"ים (קמ"ט איכות סביבה, קמ"ט תחבורה וכן הלאה העוסקים בתחומים האזרחיים השונים ביו"ש) שהן כפופים למשרדי הממשלה והן כפופים למנהל האזרחי.

משמעות ההחלטה היא: שעל אף שבאופן פורמלי הם אמורים להיות כפופים למשרדי הממשלה, בפועל הם גם יושבים במנהל האזרחי וכעת גם התווסף קבלת שכר מהצבא דהיינו דה פקטו הכפפה מוחלטת, דבר שיוריד באופן משמעותי את השפעת הגורם המקצועי האזרחי.

"זוהי החלטה מבורכת", אומר יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון, "כאשר המטרה צריכה להיות בסופו של דבר העברת האחריות על קציני המטה מכפיפות צבאית לכפיפות אזרחית. קציני המטה צריכים להיות בסופו של יום מנהלי מחוזות יו"ש במשרדי הממשלה השונים. חצי מליון בני אדם, על שטח שהוא כמעט חצי ממדינת ישראל, חיים מזה 50 שנה תחת שלטון צבאי. זה מצב לא טבעי ולא שוויוני שחייב להיפסק. ערביי יו"ש כבר לפני 20 שנה עברו לניהול אזרחי של הרשות הפלסטינית. כמעט היחידים שנותרו מאחור הם תושבי יו"ש היהודים. אני קורא לשר הבטחון לקבל את עמדת נציב שירות המדינה ולהעביר את הקמט"ים באופן מלא לאחריות משרדי הממשלה אליהם הם משתייכים".

ראש מועצה אזורית בנימין ישראל גנץ, "אנו רואים חשיבות גדולה בהודעת הנציב על הקפאת המהלך להעברת עובדי המנהל האזרחי ממשרדי האם למנהא''ז, אבל אנחנו לא מסתפקים בזה.

מצפים מהנציב, משר הביטחון ומכל הנוגעים בדבר לעשות ככל האפשר כדי שעובדי המנהל המסורים ימשיכו לעבוד למען ההתיישבות דרך משרדי האם ויהיו חלק אינטגרלי ואמיתי כדי שתושבי יו''ש יתנהלו דרך גורמים ממשלתיים כמו במדינה מתוקנת ולא שלטון צבאי".

תנועת הריבונות פרסמה דברי ברכה לראש מועצת יש"ע, דוד אלחיאני ולראשי מועצות שומרון ובנימין ולנציב שירות המדינה, הפרופ' דניאל הרשקוביץ, על המהלך. "תכנית זו", אומרים בתנועה, "הייתה עלולה להנציח את היחס הבלתי שוויוני והמפלה של מדינת ישראל כלפי למעלה מארבע מאות אלף אזרחיה החיים במרחבי ההתיישבות ביהודה ושומרון. התכנית הייתה מסיגה לאחור את מהלכי הנורמליזציה בהם מחויבת ממשלת ישראל כלפי אזרחיה אלה בהיותם שווי חובות".

ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר, מציינות כי יש לקוות שאין מדובר בהקפאה זמנית של התכנית אלא בגניזתה המוחלטת. "תושבי יהודה ושומרון זכאים לשירות אזרחי ישירות ממשרדי הממשלה ללא תיווך צבאי וללא בירוקרטיה צבאית בלתי אפשרית הבולמת את התפתחותה של ההתיישבות. החלת הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון תהווה המענה הנכון והראוי לצרכיה האזרחיים של האוכלוסיה בהתיישבות".