מעבר הגבול למובלעת צופר
מעבר הגבול למובלעת צופרצילום: תקשורות יעל שביט

חקלאי מובלעת צופר שבערבה טוענים כי למרות ההבטחות שניתנו להם להכשיר קרקעות חלופיות בתמורה לאדמות מובלעת צופר בירדן, עד כה לא נעשה דבר.

מדובר באדמות שאמורות להחליף שטח של 1,000 דונם מעובד, שיוחזרו באפריל לממלכת ירדן לאחר 25 שנים, על פי 'הסכם השלום' בין המדינות.

החקלאים טוענים כי מדינת ישראל אינה עומדת בהבטחותיה ו-30 משפחות חקלאי צופר יוותרו ללא פרנסה, זאת בשעה שהתקציב הממשלתי להכשרת הקרקעות החלופיות היה אמור לעבור כבר לפני חצי שנה.

על מנת להכשיר שטח שגודלו כ- 1,000 דונם, בשטח זהה לשטחים שעובדו במשך 36 שנים במובלעת צופר (טרום הסכם השלום) על המדינה להעביר החלטת ממשלה.

העברת התקציב הינה קריטית עבור חקלאי צופר, על מנת שיוכלו להתחיל מידית, בהכנת הקרקעות החלופיות, תשתיות, חשמל, מים, ניקוז, העברת חלק מהציוד ועוד. כל יום הוא קריטי עבור חקלאי צופר, שאינם יכולים להתחיל בהכנת הגידולים לעונה הבאה והזמנת קבלנים להכשרת השטח החלופי.

כבר באוקטובר 2018, עם הכרזתו של מלך ירדן, כי לא יחודש הסכם החכירה בין ישראל לירדן באזור מובלעת צופר, דרשו מועצה אזורית הערבה התיכונה והעומד בראשה אייל בלום וחקלאי צופר, ממשרד ראש הממשלה והאוצר, להעביר תקציב להכנת שטחים חקלאיים חלופיים לחקלאי צופר, כך שיוכלו להמשיך לעבד את הקרקע ולא ייגזל כל רכושם, אך כל ההבטחות שהובטחו בע"פ נותרו ללא כיסוי.

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, ד"ר אייל בלום: "המדינה שלחה את חקלאי צופר למובלעת ירדן, כמשימה לאומית ביטחונית, להוות מגן פיזי בגבול בין ישראל לירדן וכיום המדינה נוטשת אותם בירדן. המדינה צריכה להעביר את החקלאים בצורה ראויה לשטח ישראל, להכשיר את הקרקעות, תשתיות מים חשמל וניקוז, לתקצב העברת החממות והקמת חדשות, כך ש 30 המשפחות בצופר יוכלו להתחיל עונה חקלאית ויכולת להתפרנס. זו חובתה של המדינה!