עלי חמינאי
עלי חמינאיצילום: רויטרס

אגף המודיעין של צה"ל הציג (שלישי) בפני הדרג המדיני את הערכת המודיעין השנתית, באיחור של שבוע בשל חיסול קאסם סולימאני.

באמ"ן מעריכים כי איראן ממשיכה להתקדם בקצב איטי וביכולתה להגיע תוך כשנה לחומר מספיק כדי לייצר פצצה גרעינית אחת. ייצור הטיל שיישא את הפצצה ייקח עוד כשנתיים.

בנוגע לחזית הצפונית, בצה"ל מעריכים שסוריה תמשיך להיות קרקע פוריה למאבק בין מדינות: טורקיה תנסה להמשיך לכבוש טריטוריות ורוסיה תמשיך את התבססותה במדינה.

על פי אותן הערכות, בשנה הקרובה משטר אסד יידרש לקבל הכרעה באשר לנוכחות האירנית בארצו.

באשר ללבנון, חוסר היציבות הפוליטית צפוי להמשך כתוצאה מבעיות כלכליות והמדינה תמשיך בבניין כוח מתקדם מול ישראל. גם לבנון, כך לפי ההערכה, תידרש להכריע את עמדתה בנוגע להשפעה האירנית ולעתידו של פרויקט דיוק הטילים האירני שנעשה בשטחה.

באשר לעזה הערכת המודיעין מדברת על הליכה לכיוון רגיעה אך לא מתוך אהבת ישראל אלא מתוך שיקולים כלכליים לטובת אזרחי עזה. כך יודעים באמ"ן להצביע על שיפור משמעותי בחיי התושבים עם גידול בשעות החשמל, הזרמת מים נקיים, הגדלת כמות התרופות ועוד.

בהערכת המודיעין מצביעים על הפרדה בין המשא ומתן לשיפור החיים לבין סוגיית השבויים והנעדרים ומפרידים בין השניים. עוד צויין כי חמאס לא רוצה מלחמה אבל אי אפשר לומר שיש הרתעה טוטלית מולו.

באשר לזירה הפלסטינאית בדו"ח קיימת התייחסות ליום שאחרי אבו מאזן תוך הסתכלות על המצב העכשווי. הטרור אמנם מתמעט אבל הוא משתכלל והרשות הולכת על הסף בלי לשבור את הכלים כמו למשל בסוגיית כספי הטרור.

באשר לעירק, ההערכה היא כי מספר לוחמי המיליציות עומד על כ 120 אלף וכי עבור האיראנים עירק היא מחסום ומסדרון היכול הן להגן על האיראנים מפני תקיפה והן מסדרון כדי לקדם בו משלוחי נשק ועמדות קדמיות כמו מה שנעשה בתימן. ולכן האיראנים יעשו הכל כדי לשמר את עירק ברוח שלהם. גם סולמני עסק בכך רבות בימים שלפני מותו.