נחמיה כהן
נחמיה כהןצילום: באדיבות המצולם

מנכ"ל ארגון 'לוקחים אחריות - משנים מציאות ברשת', נחמיה כהן, משוכנע שניתן להתמודד עם סכנות האינטרנט דרך שילוב של חינוך וטכנולוגיה. "אנחנו לא מתייאשים", הוא אומר. "מדובר בעתיד שלנו ושל הילדים שלנו".

על מגוון הפעילויות שאותן מרכז ומנהל הארגון שלו בארץ ובעולם הוא מספר בהרחבה ומציין כי אמנם ההתקדמות איטית, אך היא בהחלט קיימת ויש לראות בה אלמנט מעודד. "העולם מתקדם, גם הציבור הדתי לאומי גם הציבור הרחב בישראל וגם העולם כולו. מבינים שהאינטרנט הוא כלי רב עצמה עם ברכה אבל גם עם סכנות ואתגרים".

במקביל למודעות הגוברת מתווספות טכנולוגיות המסייעות בהתמודדות ונחמיה כהן מחלק את ההתמודדות לרמות שונות: "יש את הרמה האישית, המשפחתית, הלאומית והבינלאומית. בכל אחת צריך שינוי כללי".

"ברמה הבינלאומית, לפני שנה פוצצנו פרשיה של רשת פדופיליה בווטסאפ. היינו בדין ודברים מול פייסבוק, הבעלים של ווטסאפ, ולאחר שלא קיבלנו התייחסות הגשנו תלונה במשטרה, מספר כהן ומבהיר כי בתחילה גם לשוטרת שקיבלה את התלונה הייתה מוזרה עצם הגשת התלונה נגד גוף בינלאומי ענק בתחנת משטרה ישראלית. "ישבה מולנו שוטרת שכמעט נפלה אחורה כשאמרנו שזו תלונה נגד פייסבוק. היא העבירה את הבקשה למפקד ומהמפקד למפקד והלאה עד שאישרו. זה עבר לאינטרפול ול-FBI. פייסבוק טענו שאמנם לפייסבוק וגוגל יש חוק שמגן עליהם מאחריות על התוכן, כי הם לכאורה רק פלטפורמה ומי שמעלה תכנים הוא האחראי, אבל מצד שני אנחנו טענו שגם אם יש את ההגנה הזו בחוק, יש להם מחויבות מוסרית בגלל שהם היחידים שיכולים להסיר את התכנים הפוגעניים הללו".

"היינו צריכים לפנות גם לאפיק העיתונאי, ודיברנו על החובה המוסרית שלהם גם אם יש הגנה בחוק. בעקבות הפרסום קרו דברים מדהימים וכבר באותו לילה ווטסאפ מחקה 8.7 מיליון סרטונים ותמונות, חסמה 130 אלף חשבונות של פדופילים בעולם ונמחקו אפליקציות עם גישה לאותם תכנים. בעקבות כך הביאו לידיעתנו שיצאו מאמרים בעולם שבעקבות אותה חשיפה נוצר ענף הייטק חדש של הגנה על ילדים. מאות מיליוני דולרים מופנים לחברות הייטק כדי לנקות את התכנים שלהן. זה שינוי מגמה. אם העולם צעד בעבר לתהום שלא שמו לב אליה, כעת משנים כיוון. החברות יודעות שיש מי שמסתכל עליהם ויש בעיות שהם צריכים לטפל בהן".

ממשיך כהן: "ברמה הלאומית, למדינת ישראל יש יכולת להוביל לחוקים שמטרתם לייצר הגנה. קידמנו חקיקה בוועדות הכנסת, בהתחלה עם חברי הכנסת שולי מועלם ומיקי זוהר, ובהמשך בהסכמת כל הצדדים, כולל מי שהתנגדו לחוק, והגענו לפשרה שבה תהיה הגנה לכל ילד. כל מנוי בישראל יקבל התראה שמאפשרת לו לבחור אחד משלושה מסלולים, ומי שבחר במסלול לא מוגן יקבל התראה בכל שלושה חודשים". הצעת החוק הזו אמנם עברה בקריאה ראשונה אך נחסמה בהמשך והתבטלה.

למרות זאת המשיך הארגון לפעול יחד עם מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, "הכנסנו מצב שבו כל ספקית מחויבת לידע בסכנות ובאפשרות לקבל מסלול סינון חינם". לפי שעה חברות פלאפון וגולן פנו ללקוחותיהם בהודעה שכזו, אך שאר החברות מתמהמהות. "הוגשה תביעה יצוגית מול 7 ספקים שלא עמדו בחוק. פלאפון וגולן הן החלוציות", אומר כהן.

ומעבר להיערכות הרחבה, המהלכים הפרטיים יכולים וצריכים להתבצע בבית פנימה. "בסופו של דבר לנו כהורים יש אחריות על הילדים שלנו. אנחנו יכולים לפעול כבר מחר. זה מתחיל בחינוך, אנחנו מתייחסים למסכים כמו כל כלי עצמתי שמצריך מיומנות. כך ברכב ובאופניים וכך במסכים. הכלי הראשון הוא מודעות לסכנות ולמקומות שעלולים להיפגע. עם זאת, הכלים הטכנולוגיים הם כלי עזר כמו חגורה כריות אוויר וברקסים". בהקשר זה הוא מזכיר "הגבלות זמן לגילאים מסוימים, סינון, בקרה של כמות השימוש ועוד".

אנשי ארגונו של נחמיה עוברים במוסדות החינוך לסדנאות מודעות והתמודדות. "בשנתיים האחרונות פגשנו מעל 37,000 הורים, צוותים חינוכיים, ילדים ובני נוער במסגרות של בתי ספר, ישיבות, אולפנות, מכינות, מתנ"סים, ישובים ועוד בסדנאות, הרצאות, הצגות ועוד. למעלה ממאתיים מוסדות עברו. אנחנו מתחילים כעת גם בציבור החילוני והחרדי".

עוד מעיר כהן ומציין כי לא מעט מהמוסדות החינוכיים מעוניינים בהדרכת צוותי הארגון אך נושאים עיניים למשרד החינוך על מנת לתקצב פעילות מניעתית והסברתית שוטפת, על מנת שהדברים לא יסתכמו במפגש מקרי או הרצאה מקרית ובודדת. לפי שעה גם שר החינוך הנוכחי וגם שר החינוך הקודם תמכו בפעילות, אך תקציב עדיין אין.