טראמפ ונתניהו
טראמפ ונתניהוצילום: רויטרס

סגן השר ושגריר ישראל בארה"ב לשעבר, ד"ר מייקל אורן, עסק רבות בתוכנית המאה של ממשל טראמפ, אבל גם הוא ממתין לשמוע את פרטיה הסופיים.

"למרות שעסקתי בתכנית לא מעט אינני יודע עד הסוף. הוזמנתי לא אחת לבית הלבן לשתף את השקפות העולם שלי לגבי התהליך שאני מעורב בו כמעט מראשיתו, בימי רבין. אני מרגיש שחלק מהרעיונות שלי התקבלו", מספר אורן לערוץ 7.

"למשל, בהתחלה היתה קיימת דאגה בקרב אנשי הממשל שהמתווה יהיה חייב להיות מקובל על הצד הפלסטיני. אמרתי להם, 'תשכחו מזה, באוצר המלים הפלסטיני לא קיימת המילה כן. הם מעולם לא אמרו כן, לא לאו"ם, לא לבריטים ולא לאף אחד אחר'. הסברתי שכל מי שמתנה את התהליך בהסכמה פלסטינית דן אותו לכישלון ואמרתי שיש לכוון את המתווה למרבית הציבור הישראלי ולרוב העולם הערבי הסוני לרבות מדינות המפרץ. אני חושב שהגישה הזו התקבלה", מוסיף אורן.

לדעתו, אין מה לחכות לצד הפלסטיני. "עם הפלסטינים לא היה ניתן אף פעם לעשות תהליך. הם לא אמרו כן גם לאולמרט וברק. צריך לעשות הסכם דו צדדי עם העולם הערבי שגם הפלסטינים יצאו נשכרים ממנו, משום שהם יקבלו השקעות ענק, פיתוח המשק הפלסטיני, יצירת עתיד לדור הבא וגם מידה מסויימת של עצמאות. לא יהיה מדובר במדינה ריבונית שאחראית לביטחונה או מסוגלת לחתום על הסכמים עם מדינות אחרות, אבל אופק מדיני".

ד"ר אורן אינו מופתע מעיתוי פרסום התוכנית ומעריך שהשיקולים אינם קשורים רק למזרח התיכון. "טראמפ המתין הרבה זמן, כמעט שנתיים, בגלל הפלונטר הפוליטי שלנו. הוא תכנן לפרסם את זה אחרי הבחירות בתקווה שהמתווה ישמש דבק לממשלת אחדות לאומית. זה לא הסתדר, כנראה שנמאס לו לחכות עד שתוקם כאן ממשלה".

"יש לו גם שיקולים אלקטורליים משלו. טראמפ נמצא בשנת בחירות והוא רוצה לבוא לבוחרים עם הישג מדיני בינלאומי – מה שלא התאפשר לו מול הצפון קוריאנים והאיראנים. הוא גם חרט על דגלו את העובדה שהוא נשיא שמקיים את הבטחותיו מ-2016. הוא הבטיח לפרסם את תכנית המאה ולקדם את נושא השלום הערבי-ישראלי והוא מבקש לקיים את מה שהבטיח".

לדברי אורן, על ישראל לדבר על ליבם של הדמוקרטים כדי שלא יפריעו לנשיא בהוצאה לפועל של המתווה.

"זה משהו שצריך להיות על הכוונת שלנו ועל ישראל לומר לאותם מועמדים דמוקרטים שמתכוונים להתנגד למתווה רק בגלל שמדובר ביוזמה של טראמפ, 'צאו לרגע מהקיטוב הפוליטי שלכם והכירו בעובדה שהחלק המכריע של הציבור הישראלי תומך במתווה הזה ורואה בו דבר טוב למדינת ישראל. אם אכפת לכם מישראל – אתם צריכים לתמוך במתווה'".

לדבריו, אמירה כזו לדמוקרטים, אינה מהווה התערבות בפוליטיקה האמריקנית. "אנחנו פועלים על פי האינטרסים שלנו ושל האזור. מה שעומד כאן על הפרק הוא לא רק השלום אלא הקמת חזית גלויה לנו ולערבים נגד איראן. בנוסף, לחבר בין החדשנות הישראלית והמשאבים האדירים של מדינות ערב יכול להיות דבר מהפכני לא רק לאזור אלא לעולם כולו".

"הרבה דברים עומדים על הפרק ואסור לתת לפוליטיקה הפנימית האמריקנית למנוע את זה. גם לפוליטיקאים הישראלים הייתי אומר להתעלות מעל הפוליטיקה ולנצל רגע היסטורי שיש לנו ממשל הכי ידידותי שידענו מאז קום המדינה. לא נזכה לראות את המתווה האדיר הזה אם יהיה נשיא או נשיאה דמוקרטית. זו הזדמנות היסטורית ואני מציע שכולנו נאמר לנשיא הזה כן. אפשר כמובן לבוא עם הסתייגויות אבל ללכת על הצד החיובי למעננו ולמען האזור כולו".