הנשיא ריבלין: "לא מעט פולנים נתנו יד לרצח יהודים"לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נחת הבוקר (שני) בקרקוב שבפולין ומיד עשה את דרכו לפגישת עבודה מדינית עם נשיא פולין אנדז'יי דודה, במהלכה הזמין את דודה לבקר בירושלים בקרוב.

עם הגעתו הניח הנשיא זר באנדרה לזכר ויטולד פילצקי, גיבור מלחמת העולם השניה אשר נלחם בנאצים. פילצקי, ממנהיגי המחתרת הפולנית, התנדב להאסר באושוויץ, כך מסר מידע פנימי אודות המחנה ולבסוף נמלט ממנו. במהלך הנחת הזר, פגש הנשיא את בתו של פילצקי.

לאחר מכן התקבל נשיא המדינה על ידי נשיא פולין והשניים נועדו בארבע עיניים. משם המשיכו לפגישה מורחבת שעסקה בקידום היחסים בין המדינות.

בפגישתם הביע נשיא המדינה צער על העובדה שהיחסים בין המדינות נפגעו בשל עיסוק פוליטי בסוגיות היסטוריות והדגיש כי דיון שכזה צריך להתקיים בין היסטוריונים ומומחים וכי על המנהיגים לשמר ולקדם את היחסים בין המדינות ובין העמים.

בנוסף, הודה נשיא המדינה לנשיא פולין בפגישתם על מחויבותו למאבק באנטישמיות וכן על התבטאויותיו ביחס לזכרון השואה והיחס לקהילה היהודית. הנשיא הביע תקווה כי פגישתם והשתתפותם יחד בטקס באושוויץ יסייעו לבנייתו מחדש של הגשר בין שני העמים.

במהלך הפגישה בירך נשיא המדינה על היחסים בין המדינות בתחומי התיירות והכלכלה הנמצאים בפריחה וכן על חיזוק היחסים בתחומי המדע והאקדמיה.

הנשיאים דנו במציאות האזורית במזרח התיכון ונשיא המדינה ביקש להדגיש את הצורך בעמדה ברורה ונחרצת מול התוקפנות האיראנית. עוד קיווה הנשיא כי שיתוף הפעולה האזרחי בין המדינות ילך ויעמיק כמו זה הביטחוני הנושא פירות רבים. לאחר פגישתם נשאו השניים הצהרות לתקשורת.

"אין תחליף ליום הזיכרון הבינלאומי הזה על אדמת אושוויץ, אתר הזיכרון", פתח הנשיא את דבריו והוסיף: "אין תחליף למעמד הזה, שמגלם את ההבטחה - לא נשכח".

הנשיא הדגיש: "אנו זוכרים שפולין והאומה הפולנית הם קורבנות של מלחמת העולם השנייה. אנו זוכרים את למעלה ממיליון היהודים, שהושמדו באושוויץ, ועימם אלפי בני הרומה והסינטי. ואנו זוכרים את עשרות אלפי הפולנים שנרצחו באושוויץ. אנו זוכרים, כי גרמניה הנאצית היא שיזמה, תכננה וביצעה, את רצח העם היהודי בפולין כמו גם במקומות אחרים, וכי היא נושאת באחריות המלאה למעשיה. ואנו זוכרים גם, שלמרבה הזוועה, היא זכתה לסיוע ניכר במעשיה הרצחניים ברחבי אירופה כולה, ואף התנהלות זו תובעת נטילת אחריות".

עוד אמר הנשיא: "לעד נקדש ונוקיר, את אומץ לבם של חסידי אומות העולם, ובתוכם אלפי פולנים שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים, אבל לצד זאת, אנו זוכרים ונזכור, כי האנשים האציליים האלה, שסיכנו את חייהם ואת חיי משפחותיהם, היו מעטים, מעטים מדי, והם לא יכלו לתכנית הזדונית של גרמניה הנאצית, שגמרה אומר להפוך את פולין לאתר ההשמדה המרכזי של העם היהודי. פולין, המקום שבו העם היהודי שגשג ופרח במשך מאות שנים, הפך לבית הקברות הגדול ביותר שלו. אנו זוכרים, שבמהלך המלחמה, האומה הפולנית נאבקה בעוז ובאומץ נגד גרמניה הנאצית. אבל אנחנו גם זוכרים- שלא מעט מבני העם הפולני עמדו מנגד, וגם נתנו יד לרצח היהודים".

הנשיא המשיך: "ההיסטוריה המפוארת של היהודים בפולין, השגשוג ממנו נהנתה כאן הקהילה היהודית לאורך ההיסטוריה, לצד האירועים הקשים שהתרחשו על האדמה הזאת, קושרים את העם היהודי ואת מדינת ישראל, בקשר בל ינתק, אל פולין ואל העם הפולני. זהו קשר, שפניו אל העתיד, מתוך מחויבות בלתי מעורערת לזיכרון עובדות העבר. זהו קשר, שמוכרח לקדש את טוהר ההיסטוריה, להשאיר את מלאכת מחקר העובדות בידיהם של היסטוריונים מומחים, מומחים ישראליים, פולניים וממדינות אחרות שלוקחים חלק במחקר השואה, ולתת למנהיגים הפוליטיים, את האחריות על עיצוב ההווה והעתיד".

הנשיא דרש מאבק בלתי מתפשר באנטישמיות ואמר: "צו השעה, היום, הוא להישיר מבט אל האנטישמיות, הגזענות והנוסטלגיה הפאשיסטית, אותן רעות חולות שמרימות את ראשן ומאיימות לכרסם ביסודות הדמוקרטיות שלנו. אנחנו שומעים היום את הקולות מפיצי השנאה הללו, באינטרנט, ברחוב, ובמוקדי הכוח הפוליטיים. זה קורה בכל רחבי אירופה, ובעולם כולו. החובה שלנו, היא להילחם באנטישמיות ובגזענות מלחמת חורמה – נחושה, ברורה, בלתי-מתפשרת".

את דבריו חתם נשיא המדינה בתקווה לעתיד משותף, הזמין את נשיא פולין לבקר בירושלים ואמר: ״אנו מבקשים לשלוח היום יד אל האומה הפולנית, ולבקש לשוב לדרך שבה נצעד ביחד – דרך בה נעצב את עתידם של הדורות הבאים, מתוך כבוד להיסטוריה, ובראי ערכי השלום, הצדק, הסובלנות והשותפות. כבוד הנשיא, אני מזמין אותך לבקר בירושלים, כדי לדון יחד באופן שבו נוכל לבסס ולחזק את היחסים, ואת שיתופי הפעולה החשובים בין שתי המדינות שלנו. יחסים שאנו טווים באומנות מזה 30 שנה כבר, והם מגוונים, חשובים ביותר, ותורמים לשני הצדדים. יהי זכרם של אחינו ואחיותינו, וזכר כלל קרבנות הנאצים, חקוק על ליבנו לעד.״

נשיא פולין הודה לנשיא המדינה על המפגש ואמר בדבריו: ״אני מודה לאדוני הנשיא על בואו לפולין ועל הפגישה שקיימנו בה דנו על יחסי פולין וישראל. אני מודה לך על הגעתך לטקס לציון 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ. זהו רגע חשוב בתולדות העולם. אני נרגש במיוחד מכך שביום זה כמעט 200 משורדיי אושוויץ הגיעו לכאן והמוזיאון שנמצא כאן מהווה ראיה למה שהתרחש פה וגם אזהרה לעולם כולו. הניצולים בנוכחותם, יהיו קול לאמת. העם היהודי עבר את השואה המזעזעת ויום הזיכרון הבינלאומי לשואה מאפשר לנו לציין זאת ואני שוב מודה לך אדוני הנשיא, על נוכחותך פה. זוהי הוכחה נוספת להתנגדות שלנו לכל סוג של גזענות ולאנטישמיות".

דודה התייחס להיעדרותו מהטקס ביד ושם ואמר כי לראייתו "השתתפותה של פולין במבצע העצום במאבק נגד הנאצים הועלמה" ולכן לא יכול היה להשתתף. "אני רוצה להדגיש שהפולנים לחמו למען חירות העולם כולו ואזרחים פולנים רבים נפלו במאבק למען החירות במלחמה נגד הנאצים. הנופלים שלנו חרוטים בעמודי ההיסטוריה הפולנית ואנו זוכרים ומנציחים אותם ומצפים שגם אחרים יעשו זאת", אמר נשיא פולין.