שטיינמאייר וריבלין בתיכון היהודי
שטיינמאייר וריבלין בתיכון היהודיצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ונשיא גרמניה שוחחו הבוקר (שלישי) עם תלמידים בבית הספר התיכון היהודי ע"ש משה מנדלסון, Jüdisches Gymnasium Moses Mendelssohn בברלין.

הנשיאים התקבלו על ידי תלמידי בית הספר בשירת ‘הבאנו שלום עליכם׳ ו׳כל העולם כולו גשר צר מאוד׳.

בשיחתם עם תלמידי בית הספר פגשו הנשיאים תלמידים בני הקהילה היהודית ולצידם גם תלמידים שאינם יהודים, שמשפחותיהם ביקשו שילמדו בתיכון היהודי מתוך רצון לחנכם ברוח היהדות וערכיה.

"המסע ההיסטורי הזה מסמל את הקשר בין מדינותינו, על סמך העבר הטרגי שלנו, והידידות העמוקה שלנו כיום", אמר נשיא המדינה לתלמידים בפתח המפגש.

נשיא גרמניה שאל את התלמידים האם חוו חוויות קשות בגלל יהדותם בבתי ספר קודמים, וכמה מהתלמידים סיפרו על החשש הקיים ועל התעמרות שגילו כלפיהם. היו שסיפרו על חברים ומכרים שהוטרדו ואף הוכו, ותלמידה לא יהודייה סיפרה שבבית הספר הקודם בו למדה נאמר לה בשל צבע עורה, שלו היטלר היה קיים, לא הייתה בחיים, והוסיפה עד כמה היא גאה ללמוד בבית ספר בו היא מרגישה שייכת.

אחת התלמידות שאלה את הנשיאים: "מה דעתכם על התמודדות הגרמנים עם השואה ועל החינוך לזכרון השואה בגרמניה?" ונשיא גרמניה השיב שלא די בהעברת המידע ההיסטורי כחינוך לזכרון השואה, ובעיניו הכרחי גם לחוות ולבקר במחנות הריכוז, בישראל וב"יד ושם".

ריבלין הוסיף כי החינוך הוא הדרך המשמעותית ביותר להבטיח שאכן "לעולם לא עוד" ואמר: ״רק כך נוכל לוודא שאסון שכזה לעולם לא יתרחש שוב. נכון, ישראל קיימת ותגן על עצמה בעצמה, אבל החינוך הוא הכרחי כדי שבני האדם כולם יבטיחו- לא נאפשר לזוועה שכזו להתרחש שוב לעולם".

הנשיאים הוסיפו ודיברו עם התלמידים על חשיבות החינוך לזכרון השואה ככלי הכרחי למלחמה הבלתי נגמרת באנטישמיות ובגזענות.

עוד המשיך נשיא המדינה ואמר כי הוא יודע שגרמניה מחויבת למאבק באנטישמיות וכי הוא מודה לממשלת גרמניה על כל שהיא עושה למען ביטחון הקהילות היהודיות. "יהודים בכל מקום חייבים להיות מסוגלים לחיות חיים יהודיים, פומביים וגאים ללא חשש", אמר ריבלין.

לאחר מכן קיים נשיא המדינה פגישת עבודה עם שרת ההגנה של גרמניה, Annegret Kramp-Karrenbauer, אנגרט קראמפ- קארנבאואר.

נשיא המדינה הודה לשרה על מחויבותה של גרמניה לביטחון ישראל וציין כי שיתוף הפעולה הביטחוני-אסטרטגי מצוין וראוי להעמיקו. עוד שוחחו השניים אודות האתגרים השונים במזרח התיכון ובראשם האיום האיראני. בתום דבריו ביקש הנשיא את תמיכתה של גרמניה בישראל אל מול התביעה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

בנוסף העלה הנשיא את סוגיית שחרור החיילים והאזרחים המוחזקים בעזה על ידי חמאס. הנשיא הדגיש כי מדובר בסוגיה הומניטארית לפני הכל וכי על העולם כולו לדרוש את שחרורם מתוך מחויבות של משפחת העמים לנושא. ״לא יעלה על הדעת שחמאס, המחזיק את אזרחי עזה כבני ערובה, יעשה שימוש ציני שכזה בחיילים ואזרחים ישראלים הראויים לזכות הומניטארית ראשונה במעלה,״ אמר הנשיא.

לאחר פגישתם, המשיכו השניים למפגש עם נציגים מצה״ל ומצבא גרמניה אשר ביצעו לאחרונה תרגיל משותף בגרמניה. סא״ל עודד זימן, מפקד גדס"ר צנחנים שפיקד על תרגיל משותף עם צבא גרמניה, סיפר: "כיחידה צבאית למדנו רבות על שיטות הלחימה וההכשרה. לפני 80 שנה העם היהודי איבד את זכויותיו על אדמת אירופה, וכיום צבאותינו נלחמים יחד כדי להבטיח שאותם אירועים אפלים שעיצבו את ההיסטוריה שלנו לרעה, לעולם לא יתרחשו עוד. בשבילי ועבור חיילי זה היה רגע מרגש. תודה על ההזדמנות להיות כאן."

נשיא המדינה שוחח עם החיילים ואמר: "בשבועיים האחרונים הייתי במסע היסטורי עם ידידי היקר, הנשיא שטיינמאייר. התחלנו בירושלים ב"יד ושם", ביקרנו יחד באושוויץ ונמשיך לבונדסטאג. מסע זה מסמל את הקשר העמוק בין מדינותינו, המבוסס על העבר הטרגי המשותף שלנו, ועל הידידות העמוקה שלנו כיום."

עוד הדגיש הנשיא: "אנו אסירי תודה על המחויבות של גרמניה לביטחון ישראל, שיתוף הפעולה חזק ומתעצם. טייסי Luftwaffe מתאמנים בישראל, וצנחנים ישראלים צונחים עם מקביליהם בגרמניה. הכשרה משותפת זו חשובה על מנת לוודא כי אנו מוכנים לעמוד באיומים בהווה ובעתיד."

הנשיא הוסיף: "האימונים חשובים גם מכיוון שהם מאפשרים לצעירים ישראלים וגרמנים לבנות חברויות. מפגשים בין אנשים הם מכריעים לעתיד מערכות היחסים שלנו. אנו שותפים למאבק בטרור ובמאמץ להבאת שלום ויציבות במזרח התיכון. תודה רבה על כל מה שאתם עושים ועל תרומתכם לביטחוננו."

מאוחר יותר היום ייפגש הנשיא גם עם שר החוץ של גרמניה, Heiko Maas, הייקו מאסף, לפגישת עבודה. ובשעות אחר הצהריים יקיים פגישת עבודה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, Angela Merkel.