ובחרת בחיים
ובחרת בחייםצילום: ערוץ 7

גדולה מצוות כבוד הרב עד כדי כך, שחייב התלמיד בכבוד רבו ויראתו יותר מאביו.

אך יש גם צד שני למשוואה, שמשום מה יש נטייה לשכוח ממנו והוא, כשם שהתלמידים חייבים בכבוד הרב כך הרב צריך לכבד את תלמידיו ולקרבם, כמאמר חז"ל "יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך".

בט"ו בשבט הקרב ובא, יקבלו תלמידות ותלמידי ישראל תעודות מהמחנכים והמורים. אנא מכם מורים יקרים, היזהרו בכתיבת ההערות.

כתבו אותן מתוך יישוב הדעת.

שקלו כל מילה, עד כמה היא לטובת התלמיד והאם מטרתה האמיתית לעודדו ולקדמו.

למרבה הצער בכמה מוסדות לימוד, במקום להתבונן בעין טובה ולהתמקד בתכונות הטובות של התלמיד העולות מההערה, הם פיתחו מומחיות לקרוא בין המילים, ולגזור את המשמעות השלילית העולה מהן.

מצב זה מהווה תוקף משנה לצורך בחשיבה של המורה לפני שהוא מנסח הערות לתלמידיו בתעודה.

וודאו שאתם לא פוגעים בכבודו של התלמיד או משפילים אותו.

אל 'תעקצו' אותו בניסוח של מכלל הן אתה שומע לאו, כדוגמת 'כשאתה רוצה אתה מצליח..." או בניסוח שיכול לפגוע בסיכויי קבלתו למוסד לימודים אחר.

כשאתם מתיישבים לכתוב את ההערה בתעודה, זכרו שמילים מודפסות כבר לא ניתן להשיב...

חשבו על התלמיד לפני כתיבת הערה שמשתמע ממנה תכונה שלילית. האומנם התלמיד שלילי? האם ההערה משקפת את השתדלותו לאורך כל השליש/מחצית/שנה או מתמקדת בחלק קטן ממנה?

אין ספק שבכל תלמיד יש משהו מיוחד וחיובי, התרכזו בו ובטאו דוקא אותו בתעודה.

אם אתם מתקשים להעצים את הטוב שבתלמיד ולהתעלם לרגע מהחולשות שלו, החליפו תפקידים והעמידו את עצמכם במקומו. נסו להרגיש את התחושה שהייתם חווים לו הייתם אתם ניצבים בפני הערה לא מחמיאה בתעודה שלכם, ואת ההערה שאתם עומדים לכתוב על תלמידכם היה מישהו אחר כותב עליכם.

וסוד קטן לסיום. גם התלמיד יודע לקרוא בין השורות, וכשהוא רואה לנגד עיניו הערה כדוגמת " כשאתה רוצה אתה יודע להתנהג יפה... " הוא נוטה להיאחז במסר השלילי העולה ממנה.

במקום הערות כדוגמת "יש לך יכולות גבוהות, אשמח אם תיקח ברצינות את הלמידה..." או "כשאתה נוכח בשיעורים אתה מעשיר את הכיתה בנוכחותך..." שהן בבחינת נבואות המגשימות את עצמן ואינן תורמות מאומה, פרגנו לתלמיד בהערות טובות כדוגמת "אנחנו נהנים ומעשירים מנוכחותך בכיתה...", "יש לך יכולות גבוהות, עלה והצלח!", "ניכר עליך שאתה בעל מידות טובות..." שיעודדו אותו ויחזקו את התנהגותו הטובה.

טעות מרה לחשוב שאתם משלים את עצמיכם או את מי שיקרא את ההערה הטובה. אדרבה, אתם עושים רק טוב לעצמכם בהרגילכם את עצמכם להתבונן בעין טובה בתלמידיכם, ולתלמידים עצמם בכך שאתם מעודדים אותם לחזק את ההתנהגות והמידות הטובות שבהם.

פרק נ – עבד נאמן

מוזמנים בשמחה לבקר באתר ובחרת בחיים להתרשם מסדנאות ייחודיות, העצמה חינוכית, אימון אישי, יעוץ זוגי, הדרכת הורים, ומגוון הרצאות.