הילדים שלכם גולשים באינטרנט? כדאי שתתעוררו

מנחת ההורים מיכל דליות מסבירה בערוץ 7 כיצד הורים צריכים לפעול במקרה של שיימינג נגד הילדים באינטרנט, כמה זמן מותר לצפות בטלוויזיה ובמחשב מדי יום וכיצד לגונן על הילדים מפני סכנות ברשת.

בראיון שמתקיים לקראת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה אומרת דליות כי אי אפשר להרחיק את הילדים מסכנות האינטרנט בצורה הרמטית, "אם אנחנו לא נייצר מצב שבו הילדים מוגנים מפני הסכנות האלה, או לא נייצר מצב שהילדים יודעים שעלולות להיות שם סכנות, ושצריך לבוא ולספר לנו, לא נצליח להגן עליהם. האינטרנט נמצא בכל מקום ואנחנו צריכים לעשות את המירב שאנחנו יכולים''.

כמעט מידי השבוע אנו שומעים על שיימינג נגד ילדים מצד חבריהם לכיתה, מה את מציעה להורים לעשות אם הילד שלהם נפגע מהתנהגות כזאת?

"הורים יוכלו לדעת שהילד שלהם נפגע חס וחלילה משיימינג ברשתות בתנאי שהוא יבוא ויגיד להם, או מישהו אחר יגיד להם, וברגע שאנחנו מבינים שיש ביריונות ברשת ועושים להם שיימינג, יש כמה פעולות לעשות.

"1. לנחם את הילד או הילדה, לדבר על זה עם הילד, להסביר לו שתמיד יהיה מי שיקניט ויעליב, כי לצערנו העולם מלא באנשים לא נחמדים ולא רק באנשים נחמדים. לצייד את הילד בכוחות וביכולת להתמודד עם זה''.

''2. לפנות לדמויות הסמכות שסביב עולמו של הילד. בבית הספר - המורות והמורים, הנהלת בית הספר, חייבים לעשות משהו הרתעתי כדי שהילדים הביריונים כלפי ילדים אחרים ברשתות יבינו שמשלמים על זה מחיר, שזה לא חוקי, זה לא מוסרי ושהם לא יחזרו לעשות את זה שוב. צריך לפעול''.

איך אנחנו כהורים צריכים לדבר עם הילדים שלנו כדי שלא יהיו הם בצד הפוגע, שלא יהיו אלה שמעליבים ופוגעים באחרים?

"כדי שהילדים שלנו לא יהיו בצד הפוגע, ולא רק ברשתות אלא בכלל בצד הפוגע, אנחנו צריכים לדבר איתם על זה מגיל שנתיים, שלוש וארבע, לא רק מהרגע שהם מחוברים לאינטרנט ויש להם אולי טלפון ביד. כאן אנחנו מדברים על נושא של כבוד עצמי. ללמד אותם מה זה אומר לכבד את עצמם וללמד אותם מה זה אומר לכבד את האחר.

"פה אנחנו מדברים על מוסר, על קודים חברתיים והתנהגותיים, ואנחנו צריכים להיות מאוד ערים להתנהגות של הילד והילדה שלנו בחברה של חברים אחרים. כשמביאים חברים או חברות הביתה - להסתכל איך הם משחקים, איך הם מדברים, מה טון הדיבור שלהם, מהי בחירת המילים שלהם ואם היא לא ראויה, לא יפה או פוגענית, מיד לשים על זה דגש ולא לטאטא ולהגיד 'אה לא נורא הם קטנים'. צריך ללמד את הילדים התנהגות נאותה ואז היא גם תהיה כזו ברשתות".

כמה זמן מותר לתת לילדים שלנו להיות מול מסכים בכל יום?

"בנושא שעות מסך אנחנו מסתכלים על מה שאמר משרד הבריאות האמריקני. בעיקרון עד גיל שנתיים עדיף שהילדים לא יהיו מול מסכים בכלל. אנחנו יודעים שזו גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה כי באמת ובתמים הטלפון, הטאבלט והטלוויזיה יכולים להיות בייביסיטר מצוינים, אבל זה צריך להיות למשך 8 עד 12 דקות ולא יותר, עד גיל שנתיים.

"מגיל שנתיים עד ארבע, לא יותר משעה ביום ואחר כך לעלות לשעתיים, ובגיל ההתבגרות זה כבר עניין לשיח עם הילדים. בעצם זה לא רק השעות, זה התוכן, וזה לראות האם העיסוק במסכים לא מונע מהילד והילדה שלנו פעילויות אחרות כמו משחק איתנו ההורים, משחק עם חברים, ללכת לבני עקיבא, אולי לקרוא ספר ולהכין שיעורים, זה מה שצריך להקפיד. ואת השעות מבחינת המינון להוריד כמה שיותר.

"אני מסתכלת על שעות מסך כמו על שוקולד וכמו על ספורט, יותר מידי זה לא טוב, ואת נושא המינון אתם ההורים צריכים לקבוע".

איך הורים יכולים להיות בטוחים שהילדים שלהם לא נחשפים לזוועות שיש באינטרנט גם כשההורים של נמצאים ליד הילדים?

''רוב ההורים לא נמצאים כל הזמן עם הילדים שלהם, רוב ההורים עובדים מאוד קשה ובוודאי שאנחנו לא יכולים לשלוט בילדים כשאנחנו לא נמצאים לידם, לכן חשובה כל כך תוכנת הסינון שעוזרת גם לסנן תכנים וגם עוזרת בבקרת הזמן, בקרה על מידע ועל מילים.

''אין ספק שכשאנחנו נותנים לילד טלפון ביד, או נותנים לו את הטלפון שלנו, או מאפשרים לו לגלוש בטאבלט וליהנות ממה שהאינטרנט יכול לספק לנו, אין לי ספק בכלל שאנחנו צריכים לייצר שם כל מיני סוגים של הגנות שיש אותן היום והן חשובות מאוד ואז אפשר יהיה לישון בשקט".