תרגול חילוץ
תרגול חילוץצילום: דובר צה"ל

"זה קרה כשהייתי בדרך הביתה מהגזרה ושמעתי ברדיו שהתחילה שריפה באזור הכרמל", משחזר מג"ד קדם, סא"ל אשר בנישתי, את ימיו הראשונים בחטיבת החילוץ, "בזמנו רק נכנסתי לתפקיד אחרי שהייתי לוחם בצנחנים, וההבנה על מה זה להיות מ"פ בפיקוד העורף עוד לא חלחלה אצלי עד הסוף".

"פתאום קיבלתי טלפון מהמג"ד שאמר: 'תסתובב ותחזור, אנחנו מוקפצים לזירה'. הכול קרה מאוד מהר. נסעתי לחיפה, עליתי על ציוד ויצאתי עם צוות לאזור השריפות. פתאום, מצאתי את עצמי מכבה ומחלץ אנשים מאזור הלהבות. זו הייתה הפעם הראשונה שבאמת הבנתי מה המשמעות של להיות לוחם ומלחץ ביחד, וכמה זה לא דומה לשום דבר אחר שיש בצבא".

מאותו היום, המעבר מאפס למאה הפך לאוויר לנשימה עבור סא"ל בנישתי, שבמשך ששת החודשים האחרונים לוקח חלק בסיטואציות דומות יותר ופחות, בתור המפקד של אחד מגדודי החוד של חטיבת החילוץ - "קדם", שחוגג היום יום הולדת 10.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

בתקופה הזו הספיק הגדוד להתעצב ולקחת חלק בלא מעט אירועים. החל מתפעול קריסת החניון ברמת החייל, דרך הצטרפות למשלחת הסיוע של רעידת האדמה בהאיטי ו"צוק איתן", ועד לקבלת אות הצטיינות מאוגדת איו"ש ומהרמטכ"ל - רגלם של הלוחמים לא יורדת מהגז לרגע.

"בחצי השנה שאני כאן הספקנו לעשות שתי תקופות תעסוקה בערבה ובגבול ירדן, ושני אימונים אינטנסיביים", מספר המג"ד, "עכשיו אנחנו נמצאים בתחילתה של תקופת אימון נוספת ומתמקדים כל כולנו בחילוץ ובחיזוק היכולות שלנו ועבודה על הכלים".

תפיסת הקו בקלקיליה הייתה לא פשוטה. "כשאתה נמצא שם אתה לא יודע מאיפה הפיגוע יכול להגיע", מתאר סא"ל בנישתי את הימים המתוחים בגזרה, "היינו בכוננות 24/7. סיכלנו הברחות נשקים, זריקות של בקבוקי תבערה וביצענו מעצרים בשעות הקטנות של הלילה".

ואם כל זה לא מספיק, במשך שלושת החודשים ששהו שם, הוקפץ הגדוד לסייע גם במבצע "חגורה שחורה" בדרום. "היינו רגל פה ורגל שם", הוא ממשיך, "באיו"ש היינו בחזית ובאשקלון בחזית העורף. חילוץ ובט"ש ביחד זו מומחיות שכל לוחם כאן צריך שתהיה לו".

במסגרת חגיגות יום ההולדת שהתקיימו בשבוע שעבר, קיבל הגדוד הפתעה שלא ציפה לה. "שעה אחרי שנגמר הטקס וכולם היו עמוק בהתרגשות יחד עם המשפחות שהגיעו, המח"ט החליט להקפיץ אותנו לתרגיל גדודי בזיקים".

"תוך שניות עזבנו הכל והתחלנו להתקדם לשם", הוא מוסיף, "ביצענו תרגיל גדודי שארך 12 שעות על אתר הרס. היה מדהים לראות איך הם פועלים במקצועיות מופתית למרות הקור ועושים את זה עם כל הלב למרות הקושי. וזו בדיוק התמצית - להיות לוחם בגדוד קדם זה לסכל פיגוע בבוקר ולחלץ לכודים כל הלילה".

אך כשמדובר בלוחמי 'קדם' אין זה מראה חריג, שכן לדברי המג"ד אחד מהמאפיינים החשובים ביותר של הגדוד הוא ש"האנשים זה הסיפור והעיקר" - "החיבור בין האנשים לעצמם ובין האנשים למקצוע הוא בולט ומורגש", הוא מצהיר.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

בקרוב, עם סיום האימון, יחזור הגדוד לגזרת חוצה שומרון, אבל עד אז למג"ד יש לא מעט תוכניות בנוגע לעתיד: "אנחנו בתהליכי עיצוב והקמה של לא מעט דברים חדשים. הדגש לשנה הקרובה הוא על ההיבט האנושי וההתנדבותי. אנחנו בונים תוכנית ייחודית שתפגיש את הלוחמים עם הפסיפס של החברה הישראלית, מתוך אמונה שאם הם יכירו את האנשים שהם מגנים עליהם ביום יום - הם יעשו את זה אפילו טוב יותר".

כשנשאל על איפה הוא רואה את הגדוד בעוד עשר שנים, סא"ל בנישתי מחייך ואומר: "אין הרבה אנשים שזכו לראות את התהליך של המקום הזה כמו שלי יצא. בתור מי שהיה המ"פ הראשון בחטיבה, ומי שהיה כאן שרק ניסו להרכיב גדוד ולגייס לוחמים - אני מבין לכמה אנחנו מסוגלים, וכמה רחוק אנחנו יכולים להגיע. אין לי ספק שאנחנו הולכים לגדול, להתפתח וללמוד הרבה בעשר השנים הבאות. אני מאמין שנהיה חזקים יותר ושהיכולות המבצעיות שלנו רק ימשיכו להתעצם. זה טבוע זה ב-D.N.A שלנו".