טרמינל 3 בנתב"ג
טרמינל 3 בנתב"גצילום: TPS

עופר לפלר, דובר רשות שדה תעופה, שוחח עם גולן יוכפז ב-103fm על הפגיעה הקשה בענף התעופה בעקבות התפרצות נגיף קורונה בארץ.

"השדה ריק, אני לא זוכר תקופה כזאת גם במלחמת המפרץ. עשרת אלפים בתי אב מתפרנסים ישירות מהתחום. הנזק הישיר לשדות התעופה עומד על כמיליארד ש"ח. אנחנו המנהלים הורדנו מהשכר שלנו". לפלר הדגיש: "השמיים בישראל לא יסגרו".

לפלר סיפר כי השנה היו אמורים לחצות את רף 25 מיליון הנוסעים אך כעת הדבר נראה כמעט ובלתי אפשרי. לדבריו, "חודש מרץ היה מאופיין בלמעלה מ-מיליון ו-650 אלף נוסעים, אם נצליח לגרד את ה-400 אלף נוסעים החודש זה יהיה נס גדול".

עוד הוסיף ואמר: "התחושה היא לא טובה, עובדי רשות שדות התעופה עומדים בחזית פה, עובדי רשות האוכלוסין, המכס, כל שותפי הפעילות כאן, מאוד רוצים שיבואו אבל אף אחד לא בא".

היום (ד') שדה התעופה נותר כמעט ושומם, "לא צהריי יום כיפור אבל יום ריק. אני לא זוכר תקופה כזאת גם במלחמת המפרץ ולא באף אחד מהמבצעים והאירועים שהיינו בהם".

רבים מושפעים מהירידה החדה בענף התעופה, לפלר הסביר "יש פה הרבה שותפי פעילות והרבה עסקים. במעגל הקרוב מאוד של ניהול שדה תעופה אנחנו מדברים על עשרת אלפים בתי אב שמתפרנסים באופן ישיר, יום-יום, מנמל התעופה. במעגל השני והשלישי יש את נהגי המוניות, בתי המלון, האוטובוסים. מעגל אדיר".

כתוצאה מהירידה בעסקים, "אנחנו סורקים במסרקות ברזל מחלקה מחלקה בלראות איך מצמצמים משרות. עובדים זמניים יוצאים לחופשה ללא תשלום, הקבועים יוצאים לחופשה גם כן, חופשה כפויה".

מדובר לדבריו על "למעלה מאלף עובדים שהם זמניים אצלנו בתחום של הביטחון, הסבלים, ניקוי מטוסים, עובדי רשות שדות התעופה ויש מסביבנו שותפי פעילות נוספים שגם שולחים לצערנו עובדים הביתה". אך העובדים לא לבדם, "אנחנו המנהלים הורדנו 10% מהשכר שלנו, אין יותר שעות נוספות. זה נושאים שמאוד כואבים בכיס של כולם".

בחודש הבא לקראת הפסח הייתה אמורה להיפתח עונת הקיץ אך לטענתו של לפלר "אנחנו רואים איך הוא מתרסק". עוד הוסיף ואמר כי "אנחנו נמצאים תחת מתקפה כוללת של כל העולם ולא רק במדינת ישראל. הנזק המוערך לטענתו "עומד כרגע על מיליארד שקל, זה המון כסף שהיה אמור ללכת לפיתוח, לבניית הטרמינל ל-25 מיליון נוסעים ויותר". והודה: "אין תמונת מצב מתי זה יסתיים".

הוא סבור כי "לא יסגרו את השמיים במדינת ישראל" משום שיש תנועה של מטענים שאמנם נעצרה מעט אך מתעוררת בשנית. "הטיסות מכאן ממשיכות כסדרן, מה שירד כמובן זה מטען שמשונע בתוך מטוסי נוסעים ועכשיו אנחנו מנסים להחזיר את זה. יש לנו מטען חיוני שצריך להגיע למדינת ישראל, יש עדיין, למיטב ידיעתי, כ-160 אלף אזרחים ישראלים שנמצאים בעולם ואמורים לחזור, יש תיירים שיוצאים מכאן" וציין כי 'טורקיש איירליינס' ו'אל על' לא סוגרות את הקווים למרות הירידה החדה בהזמנות והעליה בביטולים".

לפלר סיכם: "אני לא מאמין שמדינת ישראל תסגור הרמטית את נמל התעופה ותגידי 'אין יותר טיסות' כמו שקורה באיטליה, הנזק הוא נזק גדול מאוד והחוכמה היא ההיערכות של עולם התעופה ליום שאחרי. אנחנו נצטרך להתחיל ללמוד לחיות עם המחלה הזאת, עברנו את זה בכל מיני מחלות אחרות, את זה אנחנו לא מכירים.

"השמיים יהיו פתוחים, אני מהאופטימיים ומקווה להישאר כזה. צריך להיות כמובן מאוד זהירים ומי שחוזר מחו"ל להישאר בבידוד ולשמור על היגיינה. ביום שאחרי אנחנו נצטרך לתת שירות טוב כי לדעתי עם ישראל ירצה לצאת לנפוש, לא רק בישראל, אלא גם בעולם".