מכונת כביסה. אילוסטרציה
מכונת כביסה. אילוסטרציהצילום: איסטוק

הנציבות האירופית מבקשת לשים סוף לתופעה של שימוש קצר במכשירי טלפון נייד, מחשב או טאבלט, ואפילו מוצרי טקסטיל, ולאחר מכן השלכתם לאשפה על מנת לרכוש מוצר חדש.

כמו כן מבקשים ראשי הנציבות למנוע מענקיות הטכנולוגיה לייצר מוצרים בעלי אורך חיים קצר במיוחד, במטרה לכפות על הצרכנים לרכוש מוצר חדש לאחר זמן קצר.

חוק חדש שייקרא "הזכות לתיקון" יחייב את ענקיות הטכנולוגיה, האלקטרוניקה והטקסטיל בעולם, לייצר מוצרים הניתנים לתיקון ללא קושי מיוחד, במטרה למנוע את החלפתם התכופה ואת זיהום האקלים הנוצר בעקבות השלכתם לאשפה.

החוק יקבע כי המוצרים יורכבו מחלקים הניתנים להחלפה או לשדרוג ללא קושי, וחברות האלקטרוניקה והטקסטיל לא יוכלו עוד לשווק מוצרים שזקוקים להחלפה לאחר שימוש קצר במיוחד.

על פי וירג'יניוס שינקביצ'יוס, הנציב האירופי לאיכות הסביבה, החוק יאפשר לתקן טלפונים ניידים שמסך התצוגה שלהם נפגע או להחליף סוללה במכשיר, ללא צורך להחליף למכשיר חדש.

הנציבות האירופית מקווה שבעזרת החוק יפסיקו ענקיות הטכנולוגיה לייצר מוצרים בעל אורך חיים קצר במיוחד, על מנת לכפות על הצרכנים להחליף למכשיר חדש בתוך זמן קצר.

"מודל הצמיחה הליניארי של "קח, השתמש, זרוק" הגיע לקצה הגבול שלו. עם גידול אוכלוסיית העולם והצריכה, המודל הזה דוחף אותנו יותר ויותר למיצוי ומשבר משאבים", אמר שינקביצ'יוס.

הנציבות האירופית גם שוקלת להעביר חוק שיאפשר לצרכנים למכור חזרה או להחזיר טלפונים, טאבלטים ומטענים לחברות המייצרות, על מנת למנוע פגיעה בצרכנים, וכן לחייב את ענקיות הטכנולוגיה למכור מטען אוניברסלי אחד שיתאים לכל המוצרים.