בידוד. אילוסטרציה
בידוד. אילוסטרציהצילום: iStock

עשרות אלפי בני אדם כבר נמצאים בבידוד ביתי. עורך הדין שאול דבח, יושב ראש ועדת הפלילים במחוז המרכז של לשכת עורכי הדין, מדבר על חומרת העבירה הפלילית שבהפרתו.

"הפרה של צו הבידוד טומנת בחובה עבירה על שני סעיפי חוק. סעיף 218 לחוק הפלילי מדבר על מעשה העלול להפיץ מחלה. כל אדם במדינה שיודע שבהתנהלותו הוא עלול לפגוע בבריאות הציבור, גם אם זה באדם אחד וגם אם זה בן משפחתו, צפוי לעונש מאסר. במידה והדבר נעשה במזיד העונש המקסימלי הוא שבע שנות מאסר ואם ברשלנות – עד שלוש שנות מאסר", אומר דבח לערוץ 7.

לדבריו, "כולנו מודעים לכך, שהמדינה הורתה לאנשים ספציפיים וגם נתנה הנחיות כלליות, מי אמור להיות בבידוד. חזקת האמירה של 'לא ידעתי, לא שמעתי', לא תעמוד לאדם. כאן גם נכנס סעיף נוסף – הפרת הוראה חוקית. המדינה והמחוקק אמרו להיות בבידוד, מי שמפר את זה, נכנס בנעליו של אדם שעושה עבירה".

כמי שמכיר היטב את הישראלי הממוצע ואת 'שיטת הסמוך', מזהיר עורך הדין דבח שהמשטרה אוכפת ותאכוף אף בצורה הדוקה יותר הפרת בידוד. "הלכה למעשה, המשטרה החלה לאכוף את זה, אנשים נחקרו ונפתחו נגדם תיקים פליליים. מצד שני, בתוך עמנו אנחנו חיים ויודעים שבמקרים מסויימים כמו הפגנות שהיו במדינה בהן אנשים נורמטיביים נטולי עבר פלילי הסתבכו עם החוק, לאחר מכן המחוקק ומקבלי ההחלטות קיבלו החלטה מוסכמת ובאופן גורף – פרט לחריגי חריגים – לסגור את התיקים".

"אם נמגר את הנגיף הזה ולא יהיו מקרי מוות, ילכו עם מפרי החוק בתחום הזה בדרך הקלה. במידה והנגיף יתפתח ויתגלגל לסיטואציה קשה, אני יכול להניח שיד המחוקק תהיה יותר קשה", מוסיף דבח.

"קשה לתפוס כל אדם שמפר בידוד, בטח במספרים ההולכים וגדולים. אבל אם אדם שיפר בידוד, ידעו שבגללו אדם אחר נדבק, אני סבור שילכו איתו בדרך בית שמאי. אני מציע למי שזקוק לבידוד, עזבו את ההליך הפלילי, למען הבריאות שלכם ושל משפחתכם תהיו בבידוד. בכל מקרה החרב המאכלת של ההליך הפלילי תרחף מעל ראשיכם", הוא מסכם.

מוקד מידע משותף למגן דוד אדום ולפיקוד העורףדובר צה"ל