משפחת שרפר
משפחת שרפרעצמי

גם אתם לחוצים מהמצב? אתם לגמרי לא לבד. אבל מסתבר שבעזרת כמה כללים ועקרונות פשוטים, ניתן להרגיש אחרת. "ישנם כלים פשוטים וישימים לשחרר את הפחד וליצור אוירה יותר נעימה בזמן המשבר והמצב הקיים וחבל לא לדעת ולהשתמש בהם", מגלה מאיר שרפר, מייסד 'מאיר דרכך' המוביל ומלווה תהליכי העצמה ותקשורת טובה במשפחה.

מה לא מומלץ לעשות במצבי לחץ ודאגה?

"רבים האנשים שחושבים שצריך לנצח את הפחד ולהתגבר עליו. למשל, כשילד חוזר הביתה מבוהל ומתנשף ומספר לאמא שלו שכלב רדף אחריו והוא פוחד, האמא תאמר לו "אל תפחד" או "אל תדאג". או כאשר אשה משתפת את בעלה שהיא חוששת מהפגישה עם הבוס מחר, וחוששת לבקש העלאת שכר - אז הבעל לא מתייחס לחשש ונותן לה 'פתרון' או עצה מה כדאי לה לעשות. האם זה באמת עוזר? מחקרים מראים שממש לא. הפחד יישאר שם בפנים עוד זמן רב וייתפרץ במצבי משבר בצורה יותר קיצונית"

אז איך יוצאים מזה?

"השלב הראשון הוא לזהות את הפחד ולקרוא לו בשם. ממש כמו שאנחנו ניגשים לטפל בתקלה במחשב או בעיה שאנו מתמודדים איתה אנחנו, קודם כל מאתרים את מקור התקלה ויודעים מול מה אנחנו מתמודדים.

"בשלב השני – זה לא לפחד מהפחד ולא להיבהל מהבהלה, אלא להבין שכעת הוא אולי קצת משתק אותנו אבל במקורו הוא רגש טוב שנועד לשמור ולהגן עלינו שלא ניפגע, וזה טבעי ובסדר גמור לפחד במצבים כאלו של חוסר ודאות. אמירה זו מנרמלת את הפחד ומאפשרת לעבור לשלב השלישי, שהוא התמודדות מעשית.

יש הבדל מהותי בין לפעול ולהגיב למציאות מתוך הפחד ובין להבין שיש כאן מציאות לא רגילה, לשמור על כללי הזהירות והנחיות משרד הבריאות מתוך הבנה של המצב ובלי מתח מיותר ממש כמו שאנחנו חוצים כביש סואן אנחנו מודעים לסכנה אך לא נמנעים מלפעול בשיקול דעת ולחצות את הכביש בביטחון וברוגע."

שרפר מגלה כי כלים מעין אלו עוזרים לאלפי אנשים ומשפחות להתמודד עם מצבי משבר. לאור המצב, יקיים מאיר שרפר ביום ראשון הקרוב הדרכה אינטרנטית מיוחדת בה יסביר כיצד ניתן לתקשר במצבי לחץ מול בני המשפחה ובן הזוג.

השידור יהיה לשירות הציבור וללא עלות, וניתן להירשם אליו מכאן.