גירושין נישואין זוגיות משפחה ילדים הורים ילד Divorce, fight (iStock)
גירושין נישואין זוגיות משפחה ילדים הורים ילד Divorce, fight (iStock)iStock

שאלה - האם משבר הקורונה והשפעותיו יביאו לעלייה בגירושין, ומדוע?

תשובה – סביר להניח כי המשבר יביא לעלייה גדולה במקרי הגירושין. הלחץ הנפשי, הבידוד, הגבלות התנועה, מוסדות החינוך הסגורים והמציאות שמחייבת להיות יחד 24/7 תגרום למשברים וסכסוכים שחיי היומיום מנעו שכן כל אחד היה עסוק בענייניו.

אני ואתה נטו וביחד עם כל הלחצים והילדים שמסתובבים סביבנו 24/7 ללא מוסדות חינוך- זה מתכון לאסון זוגי. אבל, בהידברות, בקשב, בסבלנות וסובלנות אחד לשנייה והכלה והבנה שאנחנו משפחה במצב יוצא דופן, וכמובן עם הרבה אהבה, אני מקווה שזוגות רבים יצלחו את המשבר ויישארו יחד.

שאלה - אני אם לילד קטן. לצערי, אני בקבוצת סיכון לחלות באופן קשה מהקורונה. הגרוש שלי ומשפחתו חשופים לאנשים רבים בגלל עבודתם. אני חוששת לבריאותו של הבן שלי ולבריאותי. ביקשתי מהגרוש שלי שבתקופה הקרובה הילד יישאר אצלי, אבל הוא לא מוכן לוותר על הסדרי הראיה הקיימים. מה לעשות?

תשובה – אין פתרון קסם. יש להסביר לאב את הסיכונים ולנסות להגיע להבנות והגבלות כדי להקטין את החשיפה של הקטין ולמנוע הידבקות. קשה למנוע מאב לראות את בנו ובנוסף, לא מומלץ לילד להיות מנותק מאביו. אם תתעקשי שהאב לא ייקח את הילד, תיאלצי לפנות לבית המשפט שכנראה לא ייעתר לבקשה. אופציה נוספת היא להעביר הילד זמנית לאביו כדי שלא תיחשפי לסיכונים, פתרון שאינו מיטבי לאור העובדה שהאב עובד והילד יישאר לבד במשך שעות רבות. כמו כן את לא תרצי להיות מנותקת מבנך לתקופה בלתי מוגבלת.

שאלה – הגרוש שלי לקח את הילד לביקור ואמור להחזיר אותו בעוד יומיים. מה יקרה אם יהיה הסגר? הוא לא יחזיר לי את הילד?

תשובה – יש להמתין בסבלנות להנחיות ולמגבלות שיפורסמו. כרגע עדיין לא מסתמן הסגר מוחלט ואם יהיה כזה, אולי יהיה ניתן לנסות לקבל אישור מהמשטרה להחזרת הילד.

שאלה - פוטרתי מהעבודה ואין לי הכנסות, איך אשלם מזונות?

תשובה – הפתרון הטוב ביותר הוא הידברות ברוח טובה. אם היחסים טובים, יש סיכוי טוב יותר להתחשבות ודחיית תשלום או תשלום חלקי עד יעבור זעם. בכל מקרה אין טעם לפנות לבית המשפט שכן יש הרבה משפחות במצב זה והמזונות כפי הנראה לא יופחתו ללא תביעה שמצביעה על שינוי נסיבות מהותי ומתמשך לאורך זמן. בעיה נוספת היא שגם בתי המשפט וגם בתי הדין אינם מקבלים תביעות בתקופה זו ומטפלים רק בעניינים דחופים המנויים בצו חירום שהוצא בעניין.

שאלה – הגרוש שלי בבידוד ודורש לקבל את הילד לביקור. הוא שלח את אבא שלו לקחת ממני את הילד. מה עושים?

תשובה – לא להסכים. גם אם הגרוש יפנה למשטרה, סביר שהמשטרה לא תשתף עמו פעולה. במידה וסיפר לשוטרים שהוא לא מבודד, ניתן לפנות לבית משפט בבקשה לצו מתאים.

שאלה – אני ובעלי בסכסוך גירושין. שנינו בחל"ת ולא עובדים. המתח והלחץ בבית הולכים וגוברים והילדים שלא לומדים נמצאים בעין הסערה. מה עושים?

תשובה – במקרה זה מומלץ לחלק ביניכם את הסדרי השהות עם הילדים באופן שכל אחד מההורים יהיה אחראי על הילדים למשך מספר ימים וההורה השני יהיה חופשי ומחוץ לבית. הסדרי הראיה יישמרו ויבוצעו ברוטציה כך שתמיד אחד ההורים ישהה עם הילדים, עד חזרתם למסגרות. יש לציין כי מקרה שכזה יתבצע מבלי לוותר על זכויות בבית המשותף.

שאלה – הגרוש שלי יצא לחל"ת אבל אשתו החדשה חשופה בעבודתה לאנשים רבים להם היא מעניקה שירות. אני לא רוצה לתת לו את הילד לביקור שמא יידבק מאשתו או ממנו – מה עושים?

תשובה – הסדרי שהות יש לקיים ולכבד, הסיכון קיים בכל מקום וסביר להניח שבית המשפט לא יקבל פנייה לבטל זמנית את ההסדרים מחשש הידבקות. פתרון אפשרי הוא הידברות מכובדת, ביצוע בדיקות של הגרוש ואשתו ואולי צמצום קל בהסכמה של הסדרי השהות כדי לצמצם אפשרות להדבקות.

שאלה – אשתי מפרה את הנחיות משרד הבריאות וחושפת את הקטין להדבקות כשהיא לוקחת אותו לפארקים וגנים ונפגשת עם אמהות אחרות וילדיהם בגנים ציבוריים. מה לעשות?

תשובה – שוב רצוי להידבר להסביר ואולי גם לערב בן משפחה שישפיע עליה. אם היא מתעקשת וממשיכה, ניתן לפנות לבית המשפט ולבקש צו האוסר עליה לעשות כן. יש סיכוי שאם בית המשפט ישתכנע כי היא מפרה את ההוראות באופן שיטתי, הילד יועבר זמנית אליך.

לסיום, מומלץ בעיקר בימים אלה (וגם בימים אחרים כתיקונם) לקבל קצת פרופורציות, להתעלות מעל למלחמות, לשנאה, למחלוקות ולמשקעים, לשים את הכעסים והאגו בצד ובעיקר לזכור שפעם הייתם זוג אוהב לילדים מקסימים שעדיין רוצים את ההורים שלהם כמו פעם. אז תהיו טובים – מובטח לכם שגם יהיה לכולם יותר טוב.

עו"ד אורלי מנע-שני היא מומחית ובעלת ניסיון רב של יותר מ- 30 שנים בתחום דיני משפחה וירושה. עו"ד מנע-שני פעילה ומתנדבת בארגונים שונים, משמשת כ"מנטורית" בפורום המשפטניות של שדולת הנשים ומכהנת בתפקיד יו"ר ועדת בתי הדין הרבניים בלשכת עורכי הדין.