בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: קובי ריכטר/TPS

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', השוהה בבידוד, מספר בראיון לערוץ 7 על ההתמודדות עם ניהול משרדו מרחוק, על הצפי לסגירת התחבורה הציבורית ומביע עמדה נחרצת באשר להתערבות בג"ץ בסוגיית מינוי יו"ר הכנסת החדש.

על ניהול המשרד מביתו אומר השר כי אכן מדובר במשימה מאתגרת, אך מאחר ומרבית האמצעים הטכנולוגיים מאפשרים פעילות מרחוק הדבר אפשרי, ועם זאת יש בכך כדי לאפשר השלמת שעות בית שחסרו לו בתקופה האחרונה.

על ההחלטה הצפויה, כך לפי ההערכות, להפסקת התחבורה הציבורית אומר השר סמוטריץ' כי אכן עדיין לא התקבלה החלטה שכזו, ואם היא תתקבל הרי שהדבר יהיה בישיבת ממשלה טלפונית, ואולם עמדתו היא שכל עוד ניתן לעובדים חיוניים האישור להמשיך ולעבוד הרי שיש לאפשר להם לעשות זאת תוך שימוש בתחבורה הציבורית.

השר סמוטריץ' מספר על בדיקות הנערכות במשרד התחבורה לבחינת שימוש באמצעים טכנולוגיים שעימם ניתן יהיה לוודא שרק בעל אישור לצאת לעבודה בשל הגדרתה כחיונית יוכל לעשות שימוש בתחבורה הציבורית. את החלופות הללו יהיה צורך להכין באופן ביצועי רק לאחר שתתקבל החלטה בממשלה, גם אם הוא עצמו אינו סבור שנכון לנקוט בשלב זה בצעד סגירת התחבורה הציבורית.

עוד מתייחס השר לסוגיית הוראת בג"ץ ליו"ר הכנסת לכנס את הכנסת לבחירת מחליפו עד מחר, הוראה שיש שרים בליכוד הקוראים ליו"ר הכנסת שלא לבצעה. סמוטריץ' קורא להפריד בין החובה של כל אזרח לציית לצו בית משפט לבין המציאות המדוברת שבה ישנה התנגשות בין שתי רשויות. לטעמו המינוח 'אנרכיה' שממנו מזהירים גורמים שונים, כולל פוליטיקאים, הוא מינוח מוטעה מיסודו.

"הכי חמור זה לבלבל בין מושגים. ברור שהאדם הפרט צריך לציית לכל צו של בית משפט בין אם הוא אוהב אותו ובין אם לא. לא על זה מדובר אלא על התנגשות בין שתי רשויות שלטון שוות. אני כופר באקסיומות של אהרון ברק בהפיכה השיפוטית שלו לפיה יש עליונות לרשות השופטת. יש כאן שלוש רשויות ואף אחת לא עליונה על השניה ולכל אחת יש משמעות, וכעת בית המשפט דורס ברגל גסה את עצמאותה של הכנסת ומתערב בסדרי עבודתה. צריך לומר בצורה ברורה: יו"ר הכנסת פועל בעניין הזה בהתאם לחוק יסוד הכנסת שתוקן בשנת 2016 ברוב של 94 חברי כנסת ויצר זיקה הגיונית מאוד במבנה הדמוקרטיה של ישראל בין יו"ר הכנסת לבין הממשלה שמוקמת".

סמוטריץ' מבהיר ומדגיש כי בניגוד לארה"ב הכנסת בישראל אינה יכולה להיות לעומתית לממשלה. זאת בעוד בארה"ב הדבר אפשרי, אך מנגד לנשיא יש סמכויות נוספות שאינן קיימות בישראל על מנת לשמר את האיזון הנדרש שיאפשר את פעילותו. "בישראל אין דבר כזה. ממשלה לא יכולה לתפקד דקה אחת עם כנסת לעומתית, ולכן החוק תוקן ב-2016 ונקבעה זיקה הגיונית בין יו"ר הכנסת לממשלה שהולכת לקום. כך קובע גם תקנון הכנסת ולכן יו"ר הכנסת פועל בהתאם לחוק לתקנון ולנהוג שהיה כאן במשך 72 שנות קיומה של מדינת ישראל".

"בג"ץ מתערב ברגל גסה בעבודת הכנסת", אומר סמוטריץ' ומציע לחשוב מה היה קורה אם ממשלת ישראל הייתה מבטלת בצו את בג"ץ, מעשה הנתון לכאורה בסמכותה, "ברור שבמצב שכזה נשיאת בית המשפט העליון לא תציית לחוק הזה של הממשלה. באותה המידה שוו בנפשכם אם יכולה הכנסת להתכנס ולהורות לבית המשפט לתת פסק דין עד מחר בבוקר. זה מופרך לחלוטין. באותה מידה ההתערבות הגסה של בית המשפט בעבודת הכנסת היא מופרכת לחלוטין, ולכן לו ישאל יו"ר הכנסת לדעתי אני חושב שהוא לא צריך לציית לה. זה לא מביא לאנרכיה אלא לסוג של משבר והתנגשות בין שתי רשויות שלטון".

על זאת מוסיף השר סמוטריץ' ומציין כי מדובר בחלק מהאסטרטגיה של 'כחול לבן' שרוצה לחוקק חוק שימנע את התמודדותו של נתניהו ואז להותיר את גנץ להתמודד בלי המועמד המוביל שהוזז באופן לא דמוקרטי. "זה הדבר הכי לא דמוקרטי בעולם. לקרוא לזה דמוקרטיה זה בדיוק כמו החזיר שפושט את טלפיו ואומר ראו טהור אני. אין שום דבר דמוקרטי בלשנות את כללי המשחק תוך כדי המשחק ולהזיז הצידה מועמד ש-2.5 מיליון אזרחי ישראל ביקשו לראות בראשות הממשלה".

סמוטריץ' מחדד ומציין כי מדובר ברוב מקרי שבו מנסה 'כחול לבן' לבצע את המעשה, שכן אין לה רוב שבאמת מאפשר לה להקים ממשלה ולנהל את ענייני המדינה. "זה רוב טכני שהתאגד למטרה אחת, לתקוע מקלות בגלגלי הממשלה באחת התקופות הכי מאתגרות, הכי מורכבות והכי מסוכנות בתולדותיה של ישראל".

עוד נשאל השר סמוטריץ' אם מפלגתו מאפשרת לראש הממשלה הקמת ממשלת חירום עד כדי שחרורו מהגוש ונכונות לאפשר לו לקדם ממשלה עם 'כחול לבן' לבדה. סמוטריץ' מדגיש בתשובתו כי לא 'ימינה' ולא כל מפלגה אחרת אינן עומדות כמכשול להקמת ממשלה. "מיד אחרי הבחירות פנינו והתחננו ל'כחול לבן' שבמקום לעסוק בפוליטיקה קטנה ובניסיונות להשתלט על הדמוקרטיה בצורה לא דמוקרטית להיכנס לממשלת חירום שתנהל את המשבר הזה בקונצנזוס. לצערינו הם דוחים את זה פעם אחר פעם.

''כולם יודעים את האמת, גנץ ואשכנזי רוצים, לפיד ויעלון שמונעים כנראה משנאה אישית לנתניהו, לא רוצים בשום אופן להיכנס לממשלה יחד עם נתניהו ומטרפדים את האירוע הזה ומביאים את כולנו לכאוס פוליטי שהיציאה ממנו נראית כרגע מאוד מורכבת. ככל שהם מעמיקים את החבירה שלהם לאותה רשימה של תומכי טרור ששוללת את קיומה של ישראל כמדינה יהודית הם מקטינים את הסיכוי שנוכל אי פעם לשתף איתם פעולה. יש גבול לרמת הלגיטימציה שאנחנו יכולים לתת ולכן אנחנו מקווים שהם יעצרו רגע לפני".