פרופ' יובל אלבשן
פרופ' יובל אלבשןצילום: Yossi Zamir/Flash 90

במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים התקיימו במהלך כל הלילה שיחות בין מפלגות הליכוד וחוסן לישראל לקראת חתימה על ההסכם הקואליציוני שיפתח את הדרך להקמת ממשלה לישראל.

נתניהו וגנץ החליטו בסיום הפגישה לקיים במהלך היום (ראשון) פגישה נוספת במטרה לסיים את המו"מ ולאפשר חתימה סופית על הסכם קואליציוני.

בין הצדדים נותרו מספר נקודות במחלוקת, ביניהן דרישת מפלגת "חוסן לישראל" לקבל לידיה את תיק הבריאות שהפך למרכזי מאוד בצל משבר הקורונה וצפוי להמשיך להיות מרכזי לפחות בשנה הקרובה.

גם על זהות שר המשפטים הבא אין עדיין הסכמה. בחוסן לישראל מעוניינים למנות לתפקיד את חבר הכנסת אבי ניסנקורן, אך בליכוד מתנגדים לכך. על פי אחד הדיווחים בחוסן לישראל הסכימו למינוי שר משפטים חיצוני. בין השמות שעלו פרופ' רות גביזון פרופ' ידידיה שטרן והפרופ' יובל אלבשן.

אלבשן, איש שמאל בהשקפותיו, נחשב עם זאת לבעל עמדות מאוזנות בנוגע לסוגיית מערכת היחסים הראויה בין מערכת המשפט למערכת הפוליטית.

בראיון לערוץ 7 בעבר סיכם פרופ' אלבשן, דיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, את כהונת פרקליט המדינה שי ניצן ואמר כי עמד בלחצים בתיקי נתניהו אך כשל בנושאי זכויות אדם וחיזק את הפגיעה באמון הציבור במערכת.

במאמר לאתר גלובס קרא אלבשן "הניחו לנתניהו להגן על עצמו". "ההתעקשות לא לאפשר לנתניהו להגן על עצמו כפי שהוא מבקש לעשות, רק תשחק לידי תומכיו ומעריציו שטוענים שה'עסק מכור', וש'הפרקליטות ובתי המשפט רודפים אותו'. מה ההיגיון לספק להם עוד תחמושת? מדוע לתדלק את הדי-9 שמאיימים להעלות על בתי המשפט שלנו כשהדין וההיגיון המשפטי לא מחייבים זאת? קשה להבין. וממש, אבל ממש, לא צריך להיות תומך נתניהו נלהב או מגן קנאי להליך משפטי הוגן כדי להבין זאת".

במאמר נוסף בגלובס מחה אלבשן על החקיקה הפרסונלית נגד ראש הממשלה, "אני רחוק מלהימנות עם תומכי נתניהו. מאז 1996 הפגנתי מול בתיו מאות פעמים והייתי פעיל במערכות בחירות רבות במטרה להדיחו; אבל אני גם איש משפט, וככזה איני יכול לעשות שקר בנפשי ולשתוק אל מול הצעת חוק לא חוקתית שכזו, גם כשהיא משרתת לכאורה את האינטרס הפוליטי שלי. לכן אני חייב לזעוק כעת נגד חוק ההתפטרות, כמו שזעקתי לפני מספר חודשים נגד חוק החסינות".