יאיר גולן
יאיר גולןצילום: קובי ריכטר/TPS

1. אין טעם לחלק ציונים על מה שנעשה עד כה, אבל ברור שיש פערים עצומים באופן ניהול המשבר. זה הזמן לסכם סיכומי ביניים, להפיק לקחים ולהשתפר מיום ליום ברמה המקצועית – בריאותית ובאופן ניהול המשבר.

2. לא יוצאים למערכה ללא מודיעין. המודיעין על הקורונה מושג בעיקר על-ידי בדיקות ממוקדות לאזרחים בסיכון (כל אלה החשופים יותר למגע אקראי עם אזרחים – קופאיות בסופר, רוקחים, ועוד), וכן כמות גדולה מאוד של בדיקות אקראיות. יש להגדיל את כמות הבדיקות למקסימום ופרק הזמן הקצר ביותר האפשרי, על-מנת שנוכל לגבש תמונת מצב מהימנה ככל שניתן. תמונת מצב מהימנה היא תנאי לקבלת החלטות מושכלת ומאוזנת.

3. מיגון אישי. לכל אזרח צריכים להיות אמצעי המיגון הבסיסיים: מסכת פה ואף, כפפות חד פעמיות ובקבוקון אלכוג'ל. אמצעים אלה יחולקו ע"י המדינה (למשל, ע"י חיילי פיקוד העורף) ויופצו בתפוצה רחבה, חינם לכל האוכלוסייה. המיגון האישי הוא הבסיס ליכולת לדרוש מהאזרחים לעבור לשגרת חירום – מצב בו מופעלים מקסימום השירותים והייצור, במינימום סיכון לעובדים, שעדיין מאפשר תפקוד.

4. מגבלות תנועה. לא יתכן שבעת הזו תוגבל התנועה בתוך מרכזי האוכלוסין אך לא תיאכף הגבלת תנועה בין ישובים. כליאת המחלה באזורים מוגדרים, ומניעת התפשטותה לאזורים בלתי נגועים, כרוכה בפיקוח הדוק על תנועת האזרחים גם בדרכים הבין עירוניות.

5. ידע, ידע, ידע לאזרח. האזרח צריך להיות חשוף לידע בדבר המגיפה 24 שעות ביממה ובמגוון מדיות. ידע הוא כוח להתמודד, ואם הוא יופץ בדרך מוסמכת ואחראית, יש בו מקור לביטחון עצמי וביטחון חברתי ביכולת להתמודד, ולעבור את המשבר בשלום. מומלץ להפעיל את אולפן פקע"ר לתכלית זו, ולוודא כי בכל ערוץ יש מסבירים מוסמכים ואמינים כדוגמת פרופ' ברבש בחדשות 12.

6. חזרה הדרגתית של שגרת החיים לרמה של שגרת חירום. ממצב של שיתוק כמעט מוחלט יש לעבור למצב של תפקוד כמעט מלא באופן הדרגתי - הדרגתי לפי אזורים בארץ, והדרגתי לפי מגזרים תעסוקתיים ויצרניים. הביטחון שיקנה בחזרה לשגרת החירום, יאפשר בהמשך ביטחון בחזרה לשגרה מלאה.

7. מיצוי יכולות מערכת הביטחון ובראשה פיקוד העורף. לפיקוד צבאי ולמשרד הביטחון יש את היכולות והרגלי העבודה המתאימים לחירום רחב היקף – יותר מאשר לכל גוף אחר במרחב האזרחי. יש למצות יכולות אלה באופן מיטבי. האחריות הכוללת יכולה להיות במשרד הבריאות, ועדיין, היכולות שמערכת הביטחון מביאה עימה חייבות להיות מופעלות, ובכלל זה יכולות רכש מהיר, פיתוח אמצעים מהיר, שליטה, תמיכה טכנולוגית בניהול משבר, ולוגיסטיקה.

לסיכום, נכון לחזור ולציין את הערכה העצומה של כולנו לצוותים הרפואיים הנפלאים, לאנשי הרשויות השונות, ולספקי השירותים העושים את מלאכתם נאמנה, למנהיגות המקומית בכל הארץ הנוהגת באחריות רבה, ולכל אזרחי ישראל על שיתוף הפעולה והרוח האיתנה.

ברור לחלוטין שמצב החירום מביא עימו אוקיאנוס של בעיות קשות ובראשן האטה כלכלית עולמית. לכל נוכל ובתנאי שסולידריות החירום תמשיך ותשרור במקומותינו גם ביום שאחרי. סולידריות זו תשמר רק אם יאמין האזרח הישראלי במנהיגות מסורה, מקצועית וישרת דרך, העושה ימים כלילות למען האזרח ולא למען עצמה.

יהורם גאון: אנחנו ננצחפיקוד העורף