בידוד, אילוסטרציה
בידוד, אילוסטרציהצילום: ISTOCK

האנושות נמצאת בתקופה חדשה ומטלטלת, תקופה שמאופיינת בחוסר ודאות ופחד מהלא נודע. רבים תוהים כיצד המגפה תשפיע על החברה האנושית מבחינה פסיכולוגית, על עתיד החברה, והאם בכלל יהיה ניתן להתאושש ממנה.

עמוס פריבס, פסיכולוג קליני ממכון 'טריאסט שריג' ומהמכללה למנהל, שוחח עם אראל סג"ל ב-103fm על הנושא, ואמר: "ההגבלות העירו בנו פחד עמוק מחיידקים ומצפיפות. כרגע צריך להכריע לטובת הבטיחות, אבל מה יקרה אחר כך? האם נדע לזוז ולאזן אחורה?"

פריבס נשאל גם על האפשרות שמגפת הקורונה תשפיע בטווח הארוך על החברה האנושית, ואמר: "אני חושב שהיא תשאיר משהו. זה העיר בנו פחד עמוק מחיידקים וצפיפות. כישראלים שרואים בפעם הראשונה את הרכבת התחתית, אנחנו אומרים 'מה זאת הצפיפות העירונית הזאת', זה נראה בהתחלה מלחיץ ואנחנו לומדים להיות קהים לזה. מעניין לחשוב אם האנושות תחזור להיות קהה כלפי הצפיפות והקרבה".

הוא התייחס להשוואה של הנגיף למלחמת המפרץ, ואמר: "בסוף זה נגמר במשהו מאוד קטן . אני כל הזמן חושב שאנחנו רוצים להיזכר במלחמת המפרץ כי ככה היא נזכרה. אני מקווה, אבל אני לא בטוח, שזה יהיה פה ככה". לדעתו, השאלה היא – "מה יקרה אחר כך? גם המחשבה של עבודה שמבינה שהיא יכולה להסתדר עם חצי מכמות העובדים וגם המחשבה הפנימית. מה יקרה אז? האם נדע לאזן?"

לדעתו, המגפה תותיר את חותמה על החברה, " האמת זה מדאיג אותי. נראה כאילו מנסים להנחיל איזה מושג חברתי חדש, וזה נאמר כל הזמן, שכשההגבלות הרשמיות ירדו, 'נקווה שהריחוק החברתי בלב יישאר'. אני זוכר את ההיסטריה של 'פורטנייט' של 'הילדים כל הזמן במסכים ולא משחקים במגרש'. עכשיו ההורים מחזירים את הילדים ל'פורטנייט' ואומרים להם 'תשחק עם חברים שלך, אל תשב בבית לבד כל היום".

הוא הודה כי "קצת קשה לי עם המושג של הריחוק החברתי", אך הדגיש כי "ברור שכרגע בתקופה הנוכחית צריך להתנהג ככה, צריך להכריע לטובת הבטיחות והתסריטים החמורים". לסיום, אמר הפסיכולוג הקליני פריבס כי "אני חושב שבגדול, באופן כללי, יש לנו איזון בין הרצון לחיים, למגע, לקשר ולפעילות לבין התנהגות בטיחות", והציע "לעשות גרף של הקורונה לפי כמות החיבוקים בתרבות".