השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'צילום: מירי שמעונוביץ

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מסתכל על המגעים הקואליציוניים בין כחול לבן לליכוד מרחוק. שרי ימינה משוחחים עם ראש הממשלה, אבל בעניין ממשלת האחדות אין לו הרבה מה לומר להם בעוד להם יש לא מעט טענות על התנהלות ההליך.

סמוטריץ' מספר בשיחה עם 'בשבע' כי נתניהו קיבל את כל ההבהרות והדגשים לגבי הסכנות הנובעות מממשלת אחדות במתכונת המתגבשת. "היו שיחות, גם של נפתלי וגם שלי, עם ראש הממשלה ואמרנו לו שאנחנו מאוד מוטרדים מאיך שהולכת להיראות הממשלה. יש משבר קורונה ומצב חירום ולא רוצים להגיע לעוד בחירות, אבל אסור בשום אופן שזו תהיה ממשלת שמאל בראשות נתניהו. אמרתי לו: אנחנו לא נהיה עלה תאנה בממשלת שמאל גם אם אתה עומד בראשה".

עד כמה הממשלה המסתמנת בעייתית לימין?

"יש בעיות רבות. אנחנו רואים שמוותרים לחלוטין על תיק המשפטים – עם כל המשמעויות של המהלך. דיברתי עם נתניהו על כך שמצב כזה לא רק שימנע המשך רפורמות אלא ישפיע על מינוי שופטים, מינוי פרקליט מדינה, מינויים של ועדות איתור, על תשובות מדינה לבג"ץ בכלל ועל תשובות הקשורות להתיישבות בפרט".

"אם נותנים לצד השני גם את משרד הביטחון וגם את משרד המשפטים, מי בדיוק ידאג להתיישבות? מי ידאג לתשובות מדינה נורמליות לבג"ץ? וזה רק בתחום ההתיישבות. היה אפשר לומר שמציבים שם מועמד מוסכם. למה לתת את התפקיד לאבי ניסנקורן שהוא הסמן הכי שמאלי בכחול לבן? מה עם חוק קמיניץ שהוריד ב-50 אחוזים את התחלות הבנייה הבלתי חוקיות? לתת לעמיר פרץ את הרשות להסדרת הבדואים בנגב זו בדיחה. מה עם הריבונות? כל זה לא יהיה. מה עם הזהות היהודית? אין יאיר לפיד ואין ליברמן ואפשר להגיע להסכמות ולעצור את הנושאים שנשחקו כמו התחבורה ברשויות המקומיות בשבת".

יש גם סימון אישי – נניח שיולי אדלשטיין לא יהיה יו"ר כנסת.

"אני תוהה מדוע הם מסרבים למנות כיו"ר הכנסת את יולי אדלשטיין, שהוא אחד האנשים הכי ממלכתיים שיש היום במערכת הפוליטית. הוא האיש ששמר על מעמדה של הכנסת בצורה אצילית. לו היינו פועלים נכון היינו מבהירים שאם הם מטילים וטו על אדלשטיין – אנחנו נטיל וטו על ניסנקורן במשפטים".

"אנחנו מוכרים הכול במסגרת המשא ומתן, נותנים להם את כל התיקים החשובים – ביטחון, חוץ, כלכלה, רווחה ומשפטים. גם המונח ממשלה פריטטית בעייתי כי הרי רק לפני שבוע הלכו לבג"ץ בטענה שלא נותנים לממש את רצון הרוב".

בכחול לבן דיברו הרבה על דמוקרטיה, ואתה בעצם אומר שהם מבקשים דברים אנטי דמוקרטיים.

"כשאתה נותן ל-17 ח"כים את אותו כוח שיש ל-58, זה אומר שהקול שלך ושלי שווה שליש מהקולות של כחול לבן שהצביעו להם פחות. מה דמוקרטי בזה? אולי שיהיה פריטטי בהחלטות משמעותיות כדי שגנץ לא יגיד שהוא נבלע בתוך ממשלת ימין. לתת חלוקה שווה? למה לתת אותו מספר שרים ל-17 ח"כים ול-58 ח"כים? נניח שהוחלט כך, הדיון על אילו תיקים ניתנים צריך להיעשות במסגרת הבלוק. בפורום הזה צריך לשרטט את הקווים האדומים ולא שנקבל עדכונים מהתקשורת על המשא ומתן יחד עם כל עם ישראל".

"בנט ואני אמרנו לנתניהו שלא יכול להיות מצב שבו הבלוק הוא חד צדדי ומשרת רק אותו. הלכנו עם הבלוק הזה מתוך אמונה, ולא אצטער על כך גם אם נתניהו יזרוק אותנו מחר. עשינו את הדבר הנכון כי מדינת ישראל היא העניין כאן ואנחנו לא מוכנים לממשלת שמאל".

ואיפה זה שם אתכם בשלב הנוכחי?

"הממשלה הזאת שברה בצורה דרמטית שמאלה ולכן צריך לאזן אותה מהצד השני, בכוח גדול של הימין הפוליטי. אם ימינה תהיה שחקן משפיע ומשמעותי, בשמחה רבה נבוא. לא ניכנס לממשלה שלא תהיה לנו בה יכולת השפעה כדי להיות עלה תאנה לממשלת שמאל. אם לא ייתנו לנו את הדבר הזה נפעל מבחוץ".

משקל סגולי

השר סמוטריץ' לא מתרשם ממי שטוענים שימינה צריכה לשבת בשקט ולהמתין לתורה, ועונה לגורמים בליכוד שחוזרים על הדברים הללו השבוע פעם אחר פעם. "בזכות הנאמנות שלנו נתניהו ראש הממשלה. הרי לו היינו הולכים אם גנץ בבחירות הקודמות היינו מקבלים ביטחון, תחבורה, משפטים וחינוך ועוד. אז במשך שנה שלמה כשזה שירת את האינטרסים של נתניהו היינו שווים יותר. עכשיו באים ואומרים לנו: תראו, אתם שישה מתוך 75. זה לא עובד כך. כמו שלכחול לבן יש משקל סגולי גדול יותר כי הם חלק מהממשלה, גם אצלנו זה צריך להיות כך. הציונות הדתית נכנסה מתחת לאלונקה בשביל נתניהו והוא צריך לגמול לה על כך ולא להפוך אותה לסרח עודף בממשלה".

אבל נראה שלא אכפת לו, גם אם תישארו בחוץ.

"אחרי שהתרחש המפץ בכחול לבן היה ברור שהוא רוצה לשמור על הבלוק. בסוף אני חושב שאחד הדברים שיצאו מהשנה האחרונה הוא הגיבוש של בלוק הימין וההבנה שזה כוח גדול. האתגרים של הימין לא נעלמים. אם נתניהו יפרק את הבלוק הוא ייקח את האחריות להשלכות של הצעד שלו. אין מצב שהבלוק יהיה קיים רק כשהוא משרת את נתניהו. אם הוא משתמש וזורק הוא יבין שכשיזדקק לבלוק הוא יצטרך לחפש אותו במקומות אחרים".

איך אתה מסביר את העובדה שנתניהו מתייחס כך לימינה, והמפלגות החרדיות לא רק מעורבות אלא אפילו נעמדו על הרגליים האחוריות ושימרו את התיקים שלהן?

"לחרדים יש יותר חברי כנסת ולציבור שלהם יש מודעות פוליטית יותר גבוהה מהציבור שלנו. ייתכן שנתניהו חושב שהוא יכול לפגוע בנו באופן שלא היה מעז לפגוע בחרדים. הוא יצטרך לראות שאנחנו קנאים לציבור שלנו, לכבוד שלו ולשותפות שלו. אם הוא יצטרך ללמוד את זה בדרך הקשה, זה יהיה המצב. אנחנו מבקשים את הכוח כחלק מהבלוק. הרי פעם היינו שווים את שלושת התיקים ופתאום אנחנו לא שווים. לאגודת ישראל יש מנדט אחד יותר מאיתנו, הם נשארים עם משרד הבריאות ועם ראשות ועדת כספים שהיא שוות ערך לשר בכיר. דרעי נשאר עם פנים, נגב גליל ופריפריה, דתות, סגן שר במשרד האוצר. אני לא חושב שאנחנו שווים פחות מהמפלגות הללו".

לאן בעצם נתניהו חותר?

"הוא רוצה להרכיב ממשלה. נתניהו חשש מאוד מהאיום של השמאל להעביר חוק שהוא פרסונלי ולא דמוקרטי. זה מאוד הלחיץ אותו והוא רצה להסיר את האיום הזה בכל מחיר".

ומה לגבי חלוקת התיקים ביניכם בתוך המפלגה והשאלה אילו תיקים תיקחו?

"אני לא מתעסק בפוליטיקות פנימיות בתוך משבר הקורונה. גם בעניין של הרכבת הממשלה אנחנו עסוקים בצד המהותי וממש לא בצד הפוליטי הקטן. הבטחנו לציבור שנשארים ביחד ואנחנו נקיים, או שכולנו ניכנס או שכולנו נישאר בחוץ".

זמן התשתיות

לצד הפוליטיקה ידיו של השר עמוסות בעבודה, חלקה ייחודית למשבר הקורונה, וזאת לצד העובדה שרק השבוע יצא בעצמו מבידוד. "משרד התחבורה פוגש את הקורונה כמעט בכל תחומי האחריות. זה מתחיל בתחבורה הציבורית שצריך לשמר את היכולת שלה לחזור לתפקד כראוי ביום שאחרי המשבר. התעופה הייתה הראשונה שספגה את המכה, ואנחנו מחפשים את הדרך לשמר את כל חברות התעופה הישראליות כי זה אינטרס לאומי", אומר סמוטריץ'.

לדבריו, "גם בנמלים צריך להמשיך לשמור על רציפות תפקודית תוך מתן מענה לשאלות איך שומרים על שגרת עבודה עם הצורך בבידוד ובמניעת הדבקה תוך פריקת האוניות. כמובן גם להגדיל את שטחי האחסון בנמל, כי סוחרים לא מושכים סחורה משום שלעיתים אין להם למי למכור והם רוצים לדחות תשלומי מכס".

לצד זה יש כמובן את ניצול ההזדמנות בתחום התשתית. "מכיוון שהרכבת נסגרה אנחנו משקיעים הרבה מאוד משאבים בפרויקט החשמול של המסילות וגם בתחזוקה, וכן מקצים משאבים רבים לעבודות בכבישים שבימים כתיקונם אי אפשר לעשות כי הן גורמות לפקקים גדולים".

"אנחנו נערכים גם ליום שאחרי המשבר ומאיצים תכנון פרויקטים והכנת מכרזים, כי חלק מהדרך להוציא את המשק ממשבר הוא האצה והשקעה רבה בתשתיות שהן מנוע צמיחה גדול", הוא מסכם.