זום אין
זום איןצילום: איסטוק

בדומה לנייר הטואלט, האלכוג'ל ומסיכות הפנים, תוך שבועיים הפכה אפליקציית שיחות הווידיאו זום לאחד מלהיטים העולמיים בימי הקורונה.

בתקופה שבה אי אפשר לצאת מהבית, טבעי שאפליקציה שמציעה תחליף לאינטראקציה חברתית תכבוש את חנויות האפליקציות והמחשבים בבתים.

אך מכל היישומים הוותיקים והמוכרים לנו, הפופולרית ביותר היא דווקא אפליקציית זום הצעירה, שנבחרה לתפקיד ממלאת המקום של המפגשים שלנו. בכתבה שלפניכם ניסיתי לעקוב אחרי המסע שזום עשתה למרכז חיינו, ולגלות מהו סוד ההצלחה שלה.

זום לאחור

כמו בסיפורי סינדרלה רבים בהייטק, גם את זום הקים יזם צעיר ושאפתן שהתגבר על הרבה קשיים בדרך לפסגת ההצלחה. אריק יואן, יזם סיני בתחילת דרכו, היגר מסין לארצות הברית ולאחר תקופה קצרה החל לעבוד בחברת ההייטק וובקס שעסקה במציאת פתרונות לשיתופי פעולה בזמן אמת.

החברה נרכשה בהמשך על ידי ענקית מערכות המידע סיסקו, ויואן עלה בסולם התפקידים עד שהפך לסגן נשיא ההנדסה של החברה. אך כמו יזם אמיתי, הוא לא הסתפק במשרתו הבכירה והציע רעיונות רבים ליוזמות נוספות. לאחר שרעיונותיו החדשים נדחו שוב ושוב, יואן החליט שהוא עוזב את מקום עבודתו ואכן, בשנת 2011 הוא מקים את חברת זום.

זום שמום

לא תמיד המזל האיר לזום פנים. במשך שנים ארוכות היתה דווקא אפליקציית סקייפ המילה הנרדפת לשיחות ווידאו ברשת, עוד הרבה לפני עידן הסמארטפונים. השנים עברו ולא משנה מה עשו החברות המתחרות - סקייפ היתה איכותית יותר, מתקדמת יותר והשאירה לכולן אבק. אבל למרות הכל, לסקייפ הייתה נקודת תורפה. היא לא היתה מספיק כיפית ונוחה לשימוש. ואכן, לאט לאט זלגו המשתמשים לאפליקציות נעימות יותר לעין כמו ווטסאפ ויוניקו והעדיפו את הנוחות שלהן על פני האיכות של סקייפ.

זום טראח

ואז הגיע המפץ. לאחר מספר שנים של נסיונות לייעול השירות וצמצום הפערים, הצליחה זום ליצור את הממשק הכיפי והנוח שכולנו מכירים ושהיה עקב האכילס של סקייפ, ובמקביל לשפר את האיכות ולהגיע לליגה של הגדולות. זום עשתה את הקפיצה לקדמת הבמה של שיחות הוידאו ברשת, ונהנתה ממשתמשים קבועים חדשים ויוקרתיים, בעיקר מעולם ההייטק, בו נעזרים בשיחות ועידה ככלי עבודה בסיסי.

למעשה זום עשתה למתחרים שלה מה שאפל וסמסונג עשו לנוקיה בתחילת העשור הקודם- חשבה על נוחות הצרכנים ופיתחה את הדור הבא של התחום שלה, בזמן ששאר המתחרות נמנמו ונתנו לה הזדמנות לעקוף אותן.

עם עיצוב מסביר פנים ונעים לעין, ותוכנה חזקה שלא מושפעת מכמות משתתפים גדולה – זום הגיעה בדיוק למקום שאריק יואן חלם ושאף אליו.

נשאר בפוקוס

בשבועיים האחרונים, כמו חצי גלובוס, אריק עובד מביתו שבארצות הברית. האזור כולו נמצא בסגר הדוק בשל מגיפת הקורונה שהגיעה עד לשם. החברה שהקים במו ידיו נוסקת בבורסה, וכעת הונו של יואן עומד על כשישה מיליארד דולר. "אם הייתי בן 25, אולי הייתי מתרגש מזה", הוא טוען בראיון לטלגרף, "אבל הדברים האלה לא משפיעים עליי, כסף לא יביא לי אושר".

בצעד אצילי ומרשים, עקב התקופה הקשה שהעולם עובר העניק אריק רישיונות לשימוש חינמי למשתמשי זום ברחבי העולם. "אחרי שהמשבר הזה ייגמר", אומר יואן, "אנשים יבינו שלעבוד בבית זה לא כזה נורא. למרות שאי אפשר ללחוץ יד, אנחנו עדיין מרגישים שאנחנו באותו משרד".

תסכימו עם אריק או לא, מה שבטוח הוא שזום כאן כדי להישאר הרבה מעבר לתקופת הקורונה, ושלנו נותר בינתיים רק להתפלל לימים בהם נשתמש בזום רק כדי לדבר עם המשפחה הרחוקה, ובפגישות נוכל לחזור ללחוץ את הידיים.