אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

חג הפסח מתקרב ואתו שוב עולה וצף הדיון ההלכתי סביב היתר הזום או בשמו התקשורתי 'ההיתר המרוקאי'. על המשמעויות והלבטים ההלכתיים שוחחנו עם ראש מכון צומת הרב מנחם פרל.

את דבריו פותח הרב פרל בהתייחסות להד הציבורי המוטעה לו זכה פסקם של רבני המערב שהתיר את השימוש בזום בחג הקרוב. "מה שנותר מהשבת והיום טוב לאדם המודרני זה ההימנעות משימוש בחשמל ואיסור נסיעה ברכב.

זה הצביון של החג והשבת. אצל רוב האנשים ההבדל בין שבת לחג הוא פחות מורגש. כשיצא היתר של רבני המערב זיהיתי מהר מאוד ברשתות החברתיות ובתגובות שחלק גדול מאוד הבינו שמדובר בהיתר גורף כי לכאורה חשמל ביום טוב מותר, וזו סכנה גדולה לצביון השבת והחג, כי רוב הציבור לא מבדיל בין שבת לחג וגם כי אנחנו במכון צומת סוברים, שלא כמו רבני המערב, שאין הבדל בשימוש בחשמל בין שבת לחג".

מוסיף הרב פרל ומעיר כי לעמדה זו של רבני מכון צומת שותפים כמעט כל פוסקי ההלכה חוץ מרבני המערב. "אמנם היו רבנים שלפני מאה שנה שחשבו שסגירת מעגל חשמלי היא מעין העברת אש ממקום למקום, מתחנת הכוח דרך החוטים הביתה, אבל פיזיקאלית זה לא נכוון וכבר כתב הרב שלמה זלמן אויערבך שלא הבינו את פעולת החשמל. יתר הפוסקים מתייחסים לחשמל כמלאכות אחרות כמו מכה בפטיש, בונה ומוליד, ובהם אין הבדל בין שבת לחג, ולכן אסור חד משמעית גם ביום טוב".

הרב פרל מתייחס באופן ממוקד ל'זום': "הקורונה נתפסת למערכת חיסונית חלשה ובדידות מתמשכת היא מחלה הורגת, כך קובעים פסיכיאטרים מומחים שחקרו בין השאר את השלכות הבידוד של זקנים עם הסארס. היו יותר נפגעים מהבדידות מאשר מהסארס. הבדידות היא מסוכנת, אבל בדידות של לילה אחד היא משהו אחר".

"צריך להדגיש שמדובר בלילה אחר משאר הלילות. זו הסעודה ב-ה הידיעה של השנה ולכן שם הבדידות הרבה יותר מורגשת, ולכן סברנו שמי שנמצא ברמה של פיקוח נפש או ספק פיקוח נפש שהבדידות הורגת אותו - ויש מי שעלול לצאת לחיבור משפחתי בכל מקרה, ולכן טוב שהממשלה תטיל סגר כולל בלילה הזה – מי שחש בסכנה או ספק סכנה אולי ברמה האישית אם היה מתקשר אליי והיה מתברר שזה אכן מצבו ואין דרך אחרת להתגבר על העניין הזה, מדובר בפיקוח נפש שדוחה הכול וישתמשו באפליקציה, אבל זה רק כאשר מדבור בפיקוח נפש ולא בגלל הנימוק שחשמל הוא אש והבערת אש ביום טוב מותרת. לגמרי לא".

האם נכון לשאול רב כדי לבדוק את המציאות האישית של כל אדם ואדם? הרב פרל סבור שאכן כן ומעיר כי "אמנם נאמר בשולחן ערוך שהשואל על פיקוח נפש שופך דמים, אבל זה במצב שדרושה בו פעולה מיידית ודחופה. מי שחש שיש כאן פיקוח נפש שישאל".

לגבי פסק רבני המערב מדגיש הרב פרל כי פחות הפריע לו תוכן הפסק ו"יותר איך הציבור הרחב הבין אותו, שמדובר בהיתר גורף שבגלל שבעידן זה כולנו מסכנים מותר לעשות זום עם הסבא והסבתא. ההבנה הזו הייתה מוטעית".