הכנרת
הכנרתצילום: איציק לוי רשות הכינרת

אגם הכנרת ממשיך את מסע ההתאוששות שלו שבשנתיים האחרונות זכה לדחיפה משמעותית בשל גשמי ברכה רבים.

בחוף הנוכחי זינק מפלס האגם עד כה ב-2.685 מטרים והנתון מצטרף לעלייה של 3.47 מטרים במפלס בשנה שעברה. בכך הושלם מילוי הכנרת, משפל של 21 ס"מ מהקו השחור בנובמבר 2018 ועד ל-30 ס"מ בלבד מתחת לקו האדום העליון.

לצד זאת, המעקב שרשות המים מבצעת באמצעות המעבדה לחקר הכנרת אחרי מצב הכנרת מגלה התאוששות מרשימה במערכת האקולוגית של האגם.

בעשרים השנים האחרונות חלה הידרדרות משמעותית באיכות המים באגם, שהחמירה בחמש שנות הבצורת האחרונות.

בחורף האחרון חל שיפור במדדים האקולוגיים שבאמצעותם מודדים את היציבות האקולוגית של הכנרת. השיפור מתבטא בחזרה של פריחת אצות הפרידניום בכנרת (האצה הטבעית של הכנרת), לראשונה מאז 2012. פריחת הפרידיניום בא על חשבון פריחתן של אצות הכחוליות הרעילות.

בעבר, פריחת הפרידיניום התרחשה באופן קבוע כל אביב עד שנת 1995. מאז אמצע שנות ה-90 פריחת הפרידיניום התרחשה באופן לא תדיר והיא הוחלפה ע"י האצות הרעילות. מדובר בתופעה שנבעה ככל הנראה מירידה בכמויות המים שנכנסו לכנרת, ירידה בשאיבת המים מהכנרת וכתוצאה להעדר תחלופת מים בכנרת.

רמת המליחות באגם ירדה מ- 325 מג"ל בנובמבר 2018, לרמת מליחות של 268 מג"ל בתחילת אפריל 2020, ירידה של מעל 55 מג"ל ומגמה זו אמורה להימשך גם בחודשיים הקרובים.

גיורא שחם, מנהל רשות המים, אומר כי "הדרישה של רשות המים לחידוש ולתחלופת מים בכנרת מקבלת הוכחה מוחשית בשינויים לטובה שאנו רואים בכנרת השנה, הנובעים מכניסת מים חדשים רבים. אנו נמשיך ונעשה השנה ובשנים הבאות את כל שנוכל כדי להוסיף מים לכנרת ובמקביל לתגבר את השאיבה מהכנרת לשימושים השונים, כולל למערכת הארצית, כדי לאפשר תחלופה מרבית למען שמירת בריאותו ויציבותו האקולוגית של האגם גם לדורות הבאים".

"לצערנו, עקב הנגיף קורונה, נמנע מהציבור לראות וליהנות מהכנרת הנמצאת במלוא תפארתה. נקווה שהנחיות ההסגר יחלפו מהר, כך שכלל הציבור יוכל ליהנות מהכנרת בקיץ הקרוב", סיכם שחם.