לוגו העמותה
לוגו העמותהצילום: באדיבות 'זכות הורים'

לאחרונה שמענו כולנו על המוני הנזקקים שנותרו ללא עבודה וללא יכולת לממן את עצמם כאחד מפגעי הקורונה, אבל במקביל התוודענו לערבות ההדדית הגדולה בעם אשר התבטאה בגיוס עשרות ארגונים ועמותות שהציעו את עזרתם ופועלים למען האוכלוסיות הנפגעות.

אחת מאותן עמותות רבות היא 'זכות הורים' המתופעלת כולה על ידי בני נוער בלבד ובהתנדבות מלאה.

עמותת 'זכות הורים' הוקמה לפני כשלוש שנים על ידי חבורת בני נוער מישיבת מקור חיים בגוש עציון.

מקימי העמותה מספרים שמתוך היכרות אישית עם משפחות מעוטות יכולת שאין להן מה לאכול ומתוך רצון לעזור - הם החליטו לקפוץ למים ולרתום את עצמם ואת זמנם החופשי למען המטרה. "התחלנו מעזרה נקודתית לכמה משפחות בגוש עציון", מספרים מקימי העמותה, "וכשראינו כמה טוב אנחנו עושים למשפחות האלה, החלטנו להרחיב את המעגל וככה לאט לאט גדלנו לעמותה גדולה".

כיום יש לעמותה מעל עשרים סניפים ו-500 מתנדבים המפוזרים ברחבי הארץ בישיבות, אולפנות, תיכונים ותנועות נוער. בסניפים אורזים ומחלקים על בסיס שבועי כ-200 חבילות מזון למשפחות הנזקקות באזור.

פעילות העמותה לא מסתכמת רק בחלוקת מצרכי מזון ולאחר שלמדו על המצב של המשפחות הנזקקות ועל הצרכים המיידים שלהם, החליטה העמותה על הקמת מרכזי למידה לילדים המתקשים בלימודים ולמשפחתם אין כסף למורים פרטיים.

בני נוער מתנדבים עוזרים לילדים ללמוד כדי שיוכלו לקבל תעודת בגרות ובהמשך לצאת ממעגל העוני.

העמותה מפעילה היום שבעה מרכזי למידה ברחבי הארץ שמסייעים למאות תלמידים, במקביל לשיתוף פעולה עם בני עקיבא בפרויקט גרעיני יונתן למנהיגות בעיירות פיתוח, בהם העמותה אחראית על חלק ההגשמה שבתכנית.

"מה שמייחד את העמותה שלנו זה שהיא כולה מופעלת על ידי בני נוער שרוצים לעזור, החל ממחלקי המשלוחים ועד המנהלים ואין בעמותה שום מקבלי שכר", מספר לוי טרגין ממקימי העמותה. "מכיוון שכך - כל שקל שנתרם לעמותה הולך מאה אחוז לתרומה, בשנה שעברה אף הצליחה העמותה לגייס 200,000 שקלים במימון המונים. שכאמור, הולכים 100% לצדקה מכיוון שאין שום מקבלי משכורות בעמותה".

דווקא לקראת חג הפסח שאמור להיות העמוס ביותר, נתקלה העמותה בקשיים כלכליים עקב משבר הקורונה. המתנדבים לא וויתרו. הם הבינו שאין להם את הפריווילגיה להוריד את הרגל מהגז בזמן שיש יותר משפחות הנזקקות עקב המצב.

על מנת להתמודד עם גידול המשפחות הנזקקות נפתחו קבוצות ווטסאפ אזוריות ברחבי הארץ שנועדו לסייע למשפחות הנמצאות בבידוד וצריכות עזרה עם הקניות ולקשישים שזקוקים לסיוע, אם זה בעזרה טכנית או שיחות טלפון להפגת הבדידות.

במקביל, כמובן הם ממשיכים בחלוקת משלוחי המזון והמוצרים לחג למשפחות הקבועות שצריכות את העזרה יותר מתמיד כאשר למרות כל הקשיים, כל סניף מוצא את הדרך שלו להמשיך את החלוקה גם בתקופה של הקורונה.

יש כיוון להתרחבות עתידית?

"בקיץ הקרוב אנחנו עומדים לצאת למסע הרחבה משמעותי ופתיחת עשרות סניפים ומרכזי למידה, הכול מתוך חזון שכמה שיותר אנשים יוכלו ליהנות מהעזרה שלהם ולסייע לכמה שיותר משפחות שזקוקות לנו".