ברית מילה
ברית מילהצילום: יעקב נחומי, פלאש 90

רבנים, מוהלים וחברים רבים בקרב הקהילות היהודיות באירופה, מביעים בימים אלה חשש מכך שממשלות במדינות שונות באירופה יאסרו על עריכת ברית מילה בארצם עד לסיום משבר הקורונה.

הרקע לחשש הוא פסק הלכה, שהוציא הרב אשר וייס, מגדולי הפוסקים החרדים בארץ, שקבע כי במדינות שבהן הממשלה אוסרת על עריכת ברית מילה בעת הזו, על הקהילה היהודית במקום לקבל את האיסור.

רבים בקרב הקהילות היהודיות חוששים כי ממשלות באירופה ינצלו את הפסיקה ויחליטו לאסור לערוך בריתות, מתוך הבנה כי הדבר יתקבל בשקט יחסי בקרב הקהילה היהודית המקומית.

"הפסיקה של הרב וייס מבוססת על מידע לא מדויק שהובא בפניו, לפיו ממשלת צרפת אסרה לערוך בריתות במדינה. זה לא מדויק. הממשלה לחצה על הרבנים בצרפת, אך מעולם לא אסרה לקיים ברית. הרבה אנשים אומרים עכשיו: הממשלה בצרפת לא אסרה, אבל עכשיו, ממשלות אחרות באירופה יכולות להגיד, תראו יש פה רב גדול מישראל, שפסק שצריך לקבל בהבנה החלטה של ממשלות לאסור על המילה - זה עלול ליצור תקדים קשה".

כך מסביר המוהל יהודה מחפוד, נכדו של הרב שלמה מחפוד, מגדולי הרבנים החרדים הספרדים, אשר נמצא בקשר יום יומי עם מוהלים ורבנים באירופה ושומע מהם על החשש בקהילות. "זה עלול ליצור אפקט של דומינו, לעודד ממשלות נוספות באירופה לאסור גם הן על ברית מילה. מתוך הבנה שהחלטה כזאת, קשה ותקדימית ככל שתהיה, תעבור בשתיקה ולא תוביל למחלוקת על רקע דתי עם הקהילות היהודיות המקומיות".

בינתיים בצרפת, הבריתות נמשכות למרות הכל. מצד אחד, איגוד המוהלים של צרפת, בהסכמת הרב הראשי בצרפת, ביקש מהציבור להימנע כעת מבריתות או לערוך אותן במרפאות בלבד. אבל מן הצד השני קבוצה גדולה של מוהלים מרחבי צרפת הקימו גוף שנקרא Alliance des Mohalim, שדואג להשיג למוהלים מסכות וביגוד הגנה שלם שדומה לזה של צוותים רפואיים כדי להרחיק סכנה של הדבקה או הידבקות.

לדברי יהודה מחפוד "בקהילות בצרפת ובאירופה בכלל חוששים שמאות ואלפי תינוקות לא יעברו ברית בכלל. הורים רבים שיחליטו לדחות כעת את הברית בסוף לא יערכו אותה בכלל. בקהילות לא יודעים מי ערך ברית לילד ומי לא. לא ניתן יהיה לחזור להורים ולהזכיר, לסייע ולתת להם מידע אם דרוש להם. לכן חוששים שהרבה הורים יוותרו בסופו של דבר בגלל המורכבות ולא יערכו לבנם ברית בכלל".