הפגישה בבית הנשיא
הפגישה בבית הנשיאצילום: דוברות

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ושר האוצר משה כחלון נועדו היום (חמישי) עם השליח המיוחד של האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב (Nickolay Mladenov).

אל פגישתם הצטרף מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון וראש המטה של יחידת התיאום של האו"ם יהונתן לינקולן.

בפגישתם הציגו מלדנוב ואבו רוקון את תמונת המצב באשר להתפשטות הקורונה בגדה ובעזה ואת מפת שיתופי הפעולה בין מדינת ישראל והרשות הפלסטינית במאבק במגיפה.

מלדנוב הציג לנשיא ולשר, המוביל את תיאום הפעילות המשותפת מול הפלסטינים בנושא, את התוכנית אותה מוביל האו"ם למניעת משבר הומניטארי על רקע המגיפה ודן עמו ועם השר והאלוף על הכלים הנדרשים למימושה.

במהלך הפגישה הדגיש הנשיא כי "שיתוף פעולה אינו אפשרות, הוא חובתנו הבסיסית על מנת שנוכל להבטיח את שלומם של אזרחינו כולם. המגיפה מוכיחה שוב ושוב כי אינה יודעת גבולות וכי רק באמצעות שיח משותף ושילוב משאבים נצליח להאבק בה".

שר האוצר כחלון אמר לאחר פגישתם כי "מצב הקורונה בגדה מדאיג את כולנו ועלול להוביל למשבר הומניטארי. הקורונה לא מפרידה בין עמים ואזורים גאוגרפיים, התמוטטות בריאותית של הרשות הפלשתינית תשפיע קשות גם על ישראל. האינטרס שלנו הוא לסייע לרשות במציאות מורכבת זו".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים אמר במהלך הפגישה: ״כארגון ביטחוני-לאומי יש לנו משימה משמעותית לסייע למניעת התפשטות נגיף הקורונה ביהודה ושומרון, אך לא פחות חשוב מכך, יש לנו חובה לאומית ומוסרית לסייע ככל שביכולתנו לאזרחי המדינה - מתוך תחושת שליחות ומחויבות לעם. מדינת ישראל באמצעות היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים תוסיף לפעול ולסייע למאבק נגד התפרצות נגיף הקורונה בשטחים הפלסטינים. זאת באמצעות הגשת סיוע, תיאום וקיום שיח ושיתוף פעולה מיטבי למול מערכת הבריאות הפלסטינית והקהילה הבינלאומית״.

בתוך כך, הועברו בתיאום מת"ק עזה והמנהל האזרחי ביהודה ושומרון למערכות הבריאות הפלסטיניות אלפי ערכות בדיקה לזיהוי הנגיף, כמו גם אלפי ערכות מיגון לשימוש הצוותים הרפואיים וכן חומרי חיטוי שונים.

במקביל, תיאם המתפ"ש הדרכות רבות לצוותים רפואיים שונים – הכוללים רופאים, אחיות, אנשי מעבדה ועוד – שהועברו על ידי רופאים ישראלים למקביליהם הפלסטינים. כל זאת לצד תיאום מעברן של עשרות משאיות שסיפקו ציוד רפואי, תרופות וחומרי חיטוי, אשר נתרמו על ידי ארגונים בינלאומיים שונים.

מרגע התפרצות הנגיף בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית ועד לרגע זה – לא נסגרו מעברי הסחורות מישראל לשטחים. מעבר כרם שלום שבדרום רצועת עזה פועל כשגרה, כך גם שורה של מעברי סחורות שפועלים לאורך כל שטחי יהודה ושומרון - מג'נין שבצפון ועד לחברון שבדרום. בנוסף, נדגיש כי מאות חולים פלסטינים נכנסים מדי יום מרצועת עזה ומשטחי יהודה ושומרון לקבלת טיפולים רפואיים מצילי חיים.