דביר עמיאור
דביר עמיאורצילום: אלירן אהרון

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שוחחנו עם מזכ"ל תנועת אריאל, דביר עמיאור, על המיזם אותו מובילה התנועה להנצחתם של חללי צה"ל ניצולי שואה שאין משפחות שינציחו את זכרם. כמו כן התייחס עמיאור למיזם המשותף לתנועות הנוער הקוראות להשיב את פעילותן לשגרה.

היוזמה, מספר עמיאור, החלה לפני ארבע שנים עם מספר קומונריות בתנועה שהתגבשו למיזם שפרץ הרבה מעבר לגבולותיה של תנועת אריאל ואף מעבר לציונות הדתית.

"הקומונריות גילו רשימה של 'נצר אחרון', אלו חיילים שהיו שריד אחרון של משפחות שנספו בשואה, התגייסו לצבא ונפלו במלחמת העצמאות. הרצון הוא להנציח אותם כי אין משפחה שתתאבל עליהם או תאמר עליהם קדיש".

"כל מי שמעוניין מקבל קישור כדי ללמוד על הדמות ואת סיפור החיים שלו, להדליק נר זיכרון ללמוד משנה או לקרוא פרק תהילים לזכרו, בעיקר לזכור את אותם אנשים שהיו אחרונים במשפחתם ומיד כשיצאו מהתופת של השואה הגיעו כדי להילחם על עצמאות ישראל", אומר עמיאור.

כאמור, המיזם לא נותר בגבולות תנועת הנוער 'אריאל'. "יש הרבה משתתפים גם מחוץ לתנועת אריאל. זה התפרסם במעגלים רחבים גם בציבור הכללי מחוץ לציונות הדתית. בשנה שעברה היו כמה סבבים של הנצחה לאותם חיילים והשאיפה היא שיהיו כמה שיותר שיעשו את זה כי אין אחרים שיעשו זאת", אומר עמיאור וקורא לציבור הרחב להיכנס לאתר האינטרנט של התנועה, להירשם ולקבל שם של חלל להנצחה.

בהמשך הדברים התייחס עמיאור לקריאתם של מזכ"לי תנועות הנוער מהממשלה והגורמים הרלוונטיים להחזיר לשגרה את פעילות תנועות הנוער כחלק מהצרכים החיוניים. "הבריאות הנפשית של הילדים והמשפחות חיונית וחשובה", הוא קובע, "את תוכן הערכי שתנועות הנוער מביאות ולעיצוב וגיבוש החניכים אי אפשר להשוות לשום דבר אחר, ולכן מאוד חשוב לעשות את המקסימום כדי להחזיר את הפעילות".

"מדברים על החזרת המשק לפעילות ועל עבודות חיוניות והעשייה הערכית היא לא פחות חיונית", אומר עמיאור ומדגיש: "מובן שלא מדובר על אותה מתכונת שבה פעלנו בעבר, אלא בהתאם לנהלים כמו שמירת מרחק, מסיכות וכו', לשבת במקומות פתוחים ולא במבנה סגור וכו', אבל בעיקר לאפשר למדריכים לפגוש את החניכים ולעשות את מה שאנחנו טובים בו כל השנה, חינוך לערכים, מעבר לאיוורור של החניכים והמשפחות".

עמיאור מזכיר כי "מאפשרים היום הרבה דברים במדינה, פותחים חנויות ומאפשרים חזרה לבתי ספר ומדובר בכמויות גדולות מאוד של ילדים וקשה לשלוט. אנחנו, בתנועות הנוער, יודעים לפעול במתכונות שונות, בקבוצות קטנות תוך וידוא הקפדה על המגבלות. אם פותחים את איקאה עם התורים הארוכים, אם פותחים מספרות מתוך הבנת הצורך הבסיסי של האנשים ולוקחים את הסיכון, אז בוודאי שתנועות הנוער יכולים ויודעים לעשות את הדברים בצורה מקצועית ובטוחה".