יו"ר 'ימינה' אילת שקד
יו"ר 'ימינה' אילת שקדצילום: ערוץ 7

כך לימדו אתנו חכמינו במסכת סנהדרין. בימי הקורונה האלו, אנו נחשפים שוב ושוב לאנשים מעוררי השראה שמתמסרים להצלת נפשות ועולמות רבים.

עבור חלקם, הצלת חיים היא אומנותם. לא רק הרופאים והאחיות אלא כל אנשי הצוות במרכזים הרפואיים, מהסדרנים ובנות ובני השירות הלאומי ועד לעובדי המעבדות ואנשי המנהלה. בימים אלו, כל עם ישראל חש הכרת הטוב לאנשים הללו.

אך בנוסף לצוותי הרפואה, ראינו בתקופה הזו גם דוגמאות לאנשים מתחומים מגוונים שעצרו את הכל כדי להתגייס למשימה הלאומית של המאבק בקורונה.

אנשים כמו יזמי ההייטק שהתארגנו בקבוצת CoronaIL, ופעלו סביב השעון במשך שבועות כדי לסייע למדינה במשימות מצילות חיים כגון רכישת מנשמים (מכונות הנשמה), מוניטורים וציוד מגן.

חשוב להבין- עם התפשטות הקורונה בכל העולם, השווקים העולמים לציוד רפואי חיוני הפכו לזירות תחרות אכזריות, כשכל מדינה מנסה לרכוש את האמצעים הנדרשים לטיפול באוכלוסייה שלה, ומנגד, יותר ויותר מדינות אוסרות על הייצוא של ציוד רפואי.

אנשי CoronaIL מנפו את הניסיון, מערכות הקשרים, והידע שלהם בתהליכי רכישה בינלאומיים כדי לסייע באיתור והזמנת ציוד מציל חיים. חלקם חברו לגורמים העוסקים ברכש הרפואי במשרד הביטחון ובמרכז השליטה הממשלתי המשותף, ועבדו ימים ולילות כדי לאתר ספקים אמינים וציוד איכותי, במקום להיות עם המשפחות שלהם. הם סייעו לא רק בתחום הרכש, אלא גם בתחומים חיוניים נוספים כגון הגדלת היכולת של המדינה לבצע בדיקות, מימון וקידום מחקרים מדעיים, וסיוע לאוכלוסיות שונות בהתמודדות עם המצב.

אנשי ההייטק האלו לא פעלו על מנת להרוויח. הם לא הרוויחו דבר- חוץ, כמובן, מהזכות ליטול חלק במאמץ הלאומי להציל חיים ולהגן על המדינה מפני המגפה. הם התגייסו כי הבינו שליכולת שלהם לפעול בראש של סטארט-אפ- במהירות, בגמישות, ותוך מציאות משתנה- יש חשיבות רבה עבור מדינת ישראל בעת הזו.

יוזמת CoronaIl היא דוגמה טובה לערכים של פטריוטיות, ערבות הדדית ועזרה לזולת, החיים ופועמים בקרב הציבור הישראלי. בזכות הערכים האלו זכינו לחגוג 72 שנות עצמאות, ובזכותם נתגבר על אתגר הקורונה ועל כל אתגר שעוד יבא.

יוזמה זו היא גם דוגמה טובה לחיבור הרצוי בין המגזר הפרטי והציבורי. למשרדי ממשלה וגופים ציבוריים יתרונות רבים, אך לעתים קרובות המנגנונים הממשלתיים הינם איטיים ומסורבלים למדי, ומתקשים להתאים את עצמם למציאות שמשתנה בן רגע. במקרים כאלו, דווקא המגזר הפרטי הוא זה שמסוגל לפעול במהירות הנדרשת. לכן על המדינה לעודד ולשתף פעולה עם יוזמות כאלו המגיעות מהסקטור הפרטי, ולפעול להסרת חסמים בירוקרטיים העומדים בפניהם.

בשמי ובשם אזרחי ישראל, אני מבקש להודות ולהכיר טוב לאנשי יוזמת CoronaIL ולכל אלו שנרתמו למשימה הלאומית של ההתמודדות עם הקורונה. אני תפילה שגם עם התחלת החזרה לשגרה, נמשיך לראות עוד ועוד דוגמאות להתגייסות של אנשים פרטים לסייע בהתמודדות עם האתגרים החברתיים והלאומיים הניצבים בפני מדינת ישראל.