נועם מלול
נועם מלולצילום: באדיבות המצלם

למילה משבר יש מספר פירושים בעברית. בפירושה המודרני היא מבטאת נקודת שבר, אירוע קשה הקוטע את רצף השיגרה.

בפירושה השני ובלשון המקרא, המילה משבר מציינת את מקום מושבה של היולדת בשעת הלידה. ייתכן ודו המשמעות בא ללמד אותנו שאותה נקודת זמן שאנו תופסים וחווים ככואבת, היא דווקא שעתה של לידת חיים חדשים המבשרים אור והמשכיות (מתוך פירוש נפלא של הרב יהונתן זקס לפרשת שמות).

בתקופת הקורונה, הכותרות זועקות "משבר" ולרוב מתכוונות לפירושה הראשון של המילה, אך דווקא התבוננות מעטה במציאות מלמדת אותנו שאפשר ואף נכון למצוא גם את פירושה השני של המילה, תיכף נגיע לזה.

התפשטותה האקספוננציאלית (ההדבקה גדלה באופן מעריכי) של המחלה גילתה לנו סוד גדול. היא הדגישה יותר מכל את גודל ההשפעה שיש לכל אחד ואחד מאיתנו על הסובבים אותו, גם מבלי שנראה או נבין זאת. אדם אחד אכל עטלף בסין, ועולם שלם שינה את סדרו. אחד שלא יקפיד על ההנחיות עלול, מבלי לדעת בכלל, להביא להדבקה המונית של מאות אלפי אנשים.

בתקופה האחרונה מרגש לראות כיצד לוקחות קבוצות מגובשת של בני נוער וצעירים את עקרון האקספוננציאליות ומשתמשות בו להפצת הטוב בזמן המשבר. איך כל אחד מביתו לוקח אחריות ויחד הם מסמנים לעצמם מטרה: חיבור ואחדות בעם ישראל למרות הריחוק החברתי, ובעזרת היוזמות מגיעים לחיבור של עשרות אלפי אנשים בתוך ימים ספורים. אצלנו בצעירי האיחוד הלאומי זה התבטא בסיום ש"ס משותף תוך שבוע לרפואת החולים, הדלקת נרות לזכר נספי השואה וטלפונים למאות ניצולים שכרגע בבדידות או בארגון שיחות עם הורים שכולים ביום הזיכרון. בפרויקטים אחרים נחשפתי ליוזמות של "אימוץ סבא וסבתא", אריזה ומשלוחי מזון, קניית תרופות או סתם התארגנות להרים טלפון לשוהים בבתי אבות, וזה רק קצה הקרחון.

העיקרון הוא שהיום, בזכות הטכנולוגיה, יכול כל אחד מאיתנו להניע יוזמות התנדבותיות שיכולות להגיע למאות אלפי אנשים במהירות אדירה. אני חושב שיותר מכל הקורונה יכולה להוכיח לבני הנוער והצעירים של היום את יכולת ההשפעה האדירה שיש להם בידיים, וכל זה בלי לעשות צעד אחד מחוץ לבית.

יש הטוענים שחוסנה של המדינה נמדד בשירותי הרווחה שהמדינה יודעת לספק. אני סבור שחוסנה של המדינה נמדד דווקא במודעות של הדור הצעיר לכוח שלהם להשפיע על הכלל וברצון שלהם לנדב ממשאביהם השונים עבור החלשים בחברה.

הדור הצעיר שלנו קיבל שיעור ענק לחיים, ודווקא עבורו המשבר הזה היווה הזדמנות נפלאה ללידתה של מציאות חדשה ולא ע"פ פירושה הטראגי של המילה.

מציאות שבה כל אחד ואחד מבין היטב את משמעות הכוח שיש בידיו כיחיד בתוך חברה גדולה ומתקדמת טכנולוגית, ובכוחו להיטיב ולהאיר או ח"ו להפך. מי ייתן ונלמד גם כולנו שיעור גדול זה, ונשתדל תמיד רק להפיץ טוב, ואם אפשר אז גם בגדילה אקספוננציאלית.