שוטרים פלסטינים עצרו ארכיאולוגים ישראלים בצפון השומרון

ארגון "שומרים על הנצח" הפועל לשמירה על אתרי עתיקות ביהודה ושומרון, מבצע לאחרונה, פרויקט מיפוי של אתרי עתיקות הסובלים מחפירות פיראטיות, ביזה ופגיעה בממצאים.

המיזם הותנע לאחר הכרזת תכנית טראמפ, ובמסגרתו נסקרו כבר מעל 100 אתרי עתיקות, הסובלים מפגיעה חמורה, שהתגברה אף יותר בשל תקופת הקורונה והקיצוץ בפעילות פקחי העתיקות של קמ"ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי.

איתן מלט, רכז "שומרים על הנצח" יצא הבוקר (שני) יחד עם שני ארכיאולוגים, לאתר תל פארסין שבצפון השומרון, באיזור הנמצא בשליטה ישראלית מלאה, על מנת לסקור את הפגיעה באתר.

האתר, הנמצא מרחק 5 דקות נסיעה מהיישוב חרמש בצפון השומרון, משמר את השם המקראי 'פרש' (מצאצאי מנשה) ואת השם התלמודי 'כפר פרשאי'.

באתר ישנם שרידי יישוב גדול שהתקיים כמעט ברציפות מתקופת הברזל ועד התקופה העותמאנית. בין השרידים ראויים לציון מקווה טהרה שנחצב בימי בית שני והיה בשימוש עד התקופה הביזנטית, מערות קבורה, מערת בית בד, מערכות תת קרקעיות ומבנים מרשימים מהתקופה העותמאנית.

צוות הארכיאולוגים נתקל במחסום של שוטרי הרשות הפלסטינית, באיזור הנמצא בשליטה ישראלית מלאה, ולשוטרי הרשות אסור לפעול, ובטח לא להסתובב חמושים.

"שוטרי הרשות הפלסטינית דרשו ממנו לרדת מהרכבים, ואנחנו סירבנו", מספר מלט. "אלו היו רגעים לא נעימים, אבל בעיקר מקוממים. לאחר שפנינו לצה"ל, ובתיווכו של יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, הם החליטו להעביר אותנו לידי צה"ל במחסום דותן הסמוך".

"העיר 'פרש' מעולם לא נחפרה בצורה מסודרת ע"י ארכאולוגיים אבל נחפרת בידי שודדים ערביים מקומיים בצורה אגרסיבית כי מדינת ישראל לא לוקחת אחריות", מוסיף מלט. "בעיני, זה הצד השני של המטבע לעובדה ששוטרי הרשות הפלסטינית מסתובבים חמושים באיזורים ישראליים מובהקים. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לאמץ תכנית להגנה על אתרי המורשת שלנו."

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר: "מתחקור ראשוני של האירוע עולה כי המתיישבים שהגיעו היום לאתר הארכיאולוגי עשו זאת ללא אישור. בתאריך ה-30 באפריל 2020 (יום חמישי האחרון) הם הגישו לחטיבה המרחבית מנשה בקשה לתיאום כניסתם לאתר - אך זאת לא אושרה, בין היתר בשל הימצאות ’חסם קורונה׳ של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בכביש הגישה לאתר זה, שהצבתו אושרה על ידי כלל גורמי הביטחון.

כמו כן, בניגוד לנטען, קצין המנהל האזרחי לא אמר, הנחה או ביקש ממנגנוני הביטחון הפלסטינים להחרים את הנשק של המבקרים באתר הארכיאולוגי.

צר לנו שגורמים בעלי אינטרס בוחרים להכפיש את פעילות המנהל האזרחי תוך הפצת מידע כוזב - בעוד שקציני היחידה פועלים כל העת, לרבות באירוע הספיציפי הזה - לשמירה על ביטחון ושימור מרקם החיים של כלל תושבי יהודה ושומרון. אירוע לקיחת הנשק מידי התושבים על ידי השוטרים הפלסטינים, בוצע בניגוד לנהלים המקובלים ויתוחקר בהתאם".