הרב רפי פרץ
הרב רפי פרץצילום: Flash90

שר החינוך הרב רפי פרץ (ימינה) מביע שביעות רצון מהתקדמות החזרה לשגרה של מערכת החינוך, מבין את החששות של ההורים ומנסה לתת מענה חינוכי לכל אחד מילדי ישראל בתקופת הקורונה.

בשיחה עם ערוץ 7 אמר פרץ "אנחנו לא רק צפינו אלא גם סימנו את המסלול שבו אנחנו רוצים שתיפתח מערכת החינוך ונחזור לשגרה, כדי שזה יקרה בצורה מדורגת ואחראית על פי כל כללי משרד הבריאות ובלי לחייב את ההורים שהתלמידים יחזרו למסגרת החינוכית''.

לדבריו, המטרה היא שהורי הילדים "יסתכלו, יתבוננו ויחליטו אם מתאים מבחינתם שהילדים יחזרו למערכת החינוך''.

"גם לרשויות אמרנו שעדיף להמתין עוד יום או יומיים אם הן לא מוכנות לחזרה ללימודים. בסך הכל אנחנו מרגישים שהקצב מאוד משביע רצון. אני מעריך שמחר או מחרתיים כבר ניתן מענה כולל למי שהורשו לחזור ללימודים – ברמה הארצית".

שר החינוך מסביר גם מדוע מתעכבת חזרת ילדי הגנים לשגרה. "בהחלטת הממשלה בשבוע שעבר סיכמנו שגם הגנים יחזרו לצד כיתות א' וב' והגנים נדחו בסוף בשבוע. ההחלטה של החזרה בבתי הספר היסודיים הותנתה בבדיקת הנתונים. לקחנו את כל מה שקרה בשבועיים האחרונים וראינו שבסך הכל המצב מתקדם לכיוון טוב ולכן פתחנו את מערכת החינוך".

"לגבי הגנים, הרגשנו וגם ראש הממשלה הרגיש שזה מהר מדי, מה גם שחלק מהגנים לא היו מוכנים ורצינו שייפתחו כל המסגרות מגיל לידה ועד גיל שש. אנחנו מחכים לקבל את כל הנתונים מחר ומחרתיים ונצא לדרך ביום ראשון. הכל נעשה בזהירות יתירה. גם לגבי כיתות ד'-ו' שאנחנו מאוד רוצים לפתוח, נמתין ונראה את ההשפעות של הפתיחה הנוכחית ולאחר בדיקת התוצאות נמשיך לפעימה הבאה.

"זו דרך מאוד אחראית ומבוקרת וברור שאנחנו רוצים לפתוח את המשק. פריצת הדרך צריכה להיעשות בזהירות – גם במישור הכלכלי וגם במישור החינוכי".

הרב פרץ מוסיף כי יש רצון לפתור את כל הבעיות שעולות במהלך החזרה לשיגרה. "אתמול היה ממש יום חג. שמחה, התרגשות של ילדים, הורים ומורים. זה מאוד מורכב, יש בתי ספר עם 20 כיתות א' בגלל החלוקה החדשה. המורים יודעים היטב כיצד להדריך והילדים ממושמעים. גם לגבי י"א-י"ב, אני לא רוצה שיהפכו ל'מחזור הקורונה'. אני מעוניין שהם ימשיכו בדרך, חלק כבר חזרו אתמול, חלק חוזרים היום וחלק מחר".

גם לתלמידי הישיבות והאולפנות שפועלת בהן פנימיה יש בשורות. "אנחנו מתכוונים גם לפתוח את הפנימיות בישיבות ובאולפנות. הרציונל יהיה לקבוע קבוצות סטריליות של 15-20 חבר'ה, שיתנהלו לבד במתחם שלהם, בחדרי אוכל וחדרי שיעורים שלהם. גם נקפיד מאוד על יישום כל כללי משרד הבריאות. זה עדיין לא קורה וזה המקום שאליו אנחנו שואפים להגיע".

שר החינוך נדרש גם לנושא הפוליטי, בשל התמשכות ואי מיצוי המגעים בין ימינה לליכוד. "ימינה במשא ומתן עם הליכוד כשמייצג אותנו שר הביטחון נפתלי בנט. אנחנו מעלים דרישות שלנו ברמה הערכית – נושאי המשפט, הריבונות ודברים נוספים שאנחנו מאמינים בהם".

"ימינה לאורך השנה הזו היתה נאמנה למחנה הימין ועשינו פעולות הכי קיצוניות בשביל לשמור על הבלוק. הנאמנות הזו לא נמדדת במספר ח"כים אלא בדרך המשותפת. אנחנו רוצים להיות משמעותיים בדרך הזו – גם במובן הערכי וגם במובן התיקים – ואנחנו מצפים שראש הממשלה יבין את זה וילך איתנו. יש הקשבה והבנה, יש מחלוקות, אבל הכיוון טוב", הוא מסכם.