דן אלדד
דן אלדדצילום: דוברות משרד המשפטים

זה הגיע בשקט בשקט, כשהרדארים המשפטיים כולם היו מכוונים אל עבר השידור החי של בג"ץ נתניהו מגבעת רם.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, במכתב לקוני וכמעט אגבי שהפיץ בין בכירי הנהלת הפרקליטות, הודיע להם רשמית - מהיום ועד להודעה חדשה, אני ממלא את מקומו של פרקליט המדינה דן אלדד.

"במצב הדברים הנוכחי, ועד לאיוש המשרה, הח"מ יישא באחריות הניהולית והמקצועית הכוללת לעבודת פרקליטות המדינה", כתב מנדלבליט במכתב, ובכך השלים מהלך ארוך של התנגדות פעילה למינויו של אלדד לתפקיד פרקליט המדינה.

הסאגה התחילה לפני שלושה חודשים, כאשר שר המשפטים אוחנה הודיע כי ימנה ממלא מקום לפרקליט המדינה היוצא שי ניצן על פי שיקול דעתו, ולא יציית לקביעתו של מנדלבליט כי יש למנות את מומי למברגר בהכרח. אחרי שניסיונו למנות את אורלי בן־ארי כשל, מינה השר אוחנה את דן אלדד, פרקליט ותיק שעמד בראש המחלקה הכלכלית. את המינוי הזה קיבל מנדלבליט בעל כורחו, אך מההדים שנשמעו במהלך התקופה, ובמיוחד מאקורד הסיום הצורם, עולה שהמלחמה לא פסקה אפילו לרגע בשלושת החודשים שחלפו.

מנדלבליט בכנס
מנדלבליט בכנסצילום: משה ביטון

המשפט המפוקפק של מזוז

"יש כתף קרה כלפי אלדד בקרב הפרקליטים הבכירים, לא ממש מתייחסים אליו", מספרים גורמים בפרקליטות. "מרגע שהוא שיתף פעולה עם השר אוחנה הוא הודר, התייחסו למנדלבליט כפרקליט המדינה הלכה למעשה". הלך הרוח הזה מקבל גיבוי מדברים שנשמעו בראיונות לתקשורת של בכירים לשעבר בפרקליטות, כמו למשל המשנה לפרקליט המדינה לשעבר יהושע רזניק, שדימה את מינויו של אלדד להחדרת וירוס אל תוך המערכת. מעניין לא פחות הוא מקרה שבו נתקלו בתנועה למשילות ודמוקרטיה לפני כחודש, שהיה רמז למתרחש בין אלדד למנדלבליט.

"שלחנו שאילתה לפרקליט המדינה בנושא מסוים", מספר דני סימן, מנהל הפעילות של התנועה. "השאילתה יורטה מתוך המשרד של אלדד, כנראה על ידי הדוברות, שראתה הודעות שלנו לתקשורת עם המכתב הזה, והועברה למנדלבליט. בתוך ארבע שעות התקבלה תגובה ממנדלבליט. זה זמן תגובה שמעולם לא הכרנו, ואנחנו שולחים הרבה שאילתות ומכתבים. רק כשהתעקשנו ושלחנו דרך השר, זה הגיע לפרקליט המדינה. מנדלבליט בחש במשרד שלו כל הזמן ולא נתן לאלדד שום סיכוי לנהל. בתוך הפרקליטות עצמה יש בכירים שיודעים שהם המועמדים של מנדלבליט לתפקיד בעתיד הקרוב והם חייבים להיות עושי דברו, אז איך תהיה לאלדד סמכות ניהולית ככה?"

המלחמה הקרה הזאת הפכה למלחמה גלויה כשמועד פקיעת מינויו הזמני של אלדד התקרב. על פי החוק, שר המשפטים רשאי למנות מחליף זמני למשך שלושה חודשים, לצד האפשרות להאריך את תקופת המינוי בעוד שלושה חודשים. זה אכן מה שהתכוון לעשות השר אוחנה, שלאורך כל הדרך עמד מאחורי אלדד והביע את הערכתו כלפיו. אך התוכניות של מנדלבליט היו שונות, ובמכתב חריף במיוחד הוא קבע כי אלדד כשל בתפקידו הניהולי והמקצועי, ועל כן אין להאריך את כהונתו. אלדד מצידו לא נותר חייב, ופרסם בתגובה כי הסיבה להתנפלות של מנדלבליט היא שאילתה שהגיעה לידי אלדד מהעיתונאי עקיבא נוביק, העוסקת בחלקו של מנדלבליט בפרשת הרפז. לטענת אלדד, עצם העיסוק שלו בשאילתה עורר את חמתו של מנדלבליט וגרם לכתיבת המכתב.

השבוע הגיע תורו של הסבב השני בעימות, והוא הפך נרחב עוד יותר. השר אוחנה הכריז לכל אורך הדרך כי הוא עומד בדעתו להאריך את כהונת ממלא מקום פרקליט המדינה, כפי שמאפשר לו החוק. כטבעם של מהלכים כאלה במדינת ישראל, קבוצה של עורכי דין מיהרה לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה של אוחנה, וביקשה למנוע ממנו את הארכת הכהונה של אלדד. השופט התורן בזמן שהוגשה העתירה היה מני מזוז, וביום חמישי שעבר הוא הוציא צו ביניים המונע מהשר אוחנה להאריך את כהונת אלדד עד ליום הדיון שבועיים מאוחר יותר, אך גם הגדיל לעשות: למרות שלא נתבקש כלל על ידי העותרים, הוסיף מזוז סעד שלפיו אוחנה לא יוכל למנות גם ממלא מקום אחר לתפקיד, למרות שהחוק מאפשר לו.

בתגובה הודיע אוחנה כי יילחם נגד ההחלטה, וכבר למחרת הגיש באמצעות בא כוחו עו"ד שמחה רוטמן מהתנועה למשילות בקשה לפסלות שופט. על פי הבקשה שהגיש רוטמן, השופט מזוז התבטא פומבית מפורשות נגד שר המשפטים בכנס בחיפה, כשאמר ביחס לתפקודו כי "המצב של שר משפטים לעומתי הוא מצב בעייתי, מטריד". בנוסף הוא התייחס לסעד שניתן מבלי שהתבקש, וביקש לבטל גם אותו. מי שנדרש להשיב על הבקשה, בנוהל די מתמיה, הוא מזוז עצמו. בהחלטה שנתן ביום שני האחרון, קבע מזוז כי אינו נתון בניגוד עניינים, שכן האמירה לגבי שר לעומתי לא כוונה ספציפית לאוחנה. ברם צפייה בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות הוכיחה חד־משמעית כי מזוז ללא ספק התכוון לאוחנה. אוחנה לא ויתר, וביום רביעי הגיש ערעור על תשובת מזוז לנשיאת בית המשפט, השופטת חיות.

הליכי גישור חשאיים

בין כה וכה, פקעה כהונתו של אלדד בתחילת השבוע. בהיות הליך המינוי תקוע בצו בית משפט, הודיע כאמור היועמ"ש מנדלבליט כי ימלא בעצמו את התפקיד. ההודעה הזו שלו הצליחה לעורר קולות זועמים בימין, בעיקר מפני שלא נמצא לה שום תקדים או מקור. "אין שום יסוד בחוק לזה", אומר דני סימן. "זה חלק מתהליך שהתחיל עם ההודעה שלו על מניעה משפטית למנות את אלדד והרגליים שניסה לשים כל הזמן לאוחנה. מה שקורה כאן זה שגורם אחד ברשות המבצעת נלחם בכולם, ולוקח את כל הסמכויות. החוק הוא מאוד פשוט, והוא מסמיך את השר למנות ממלא מקום”.

סימן מסביר מדוע למרות הצו של בג"ץ שמונע מאוחנה למנות ממלא מקום כפי הקבוע בחוק, עדיין זו סמכותו של השר, ולא של היועמ"ש, לקבוע את ההתנהלות: "אין דבר כזה שפקיד, בכיר ככל שיהיה, מנכס לעצמו סמכויות. פקיד הוא מינוי מנהלי, ולכן לא יכול להיות לו כוח מעבר למה שהוגדר. לעומת זאת, שר הוא נבחר ציבור, והיכולת להעביר סמכויות ולשנות הסדרים שייכת אליו כבא כוח הציבור הרבה יותר מלפקיד. לכן השר הודיע שמנכ"לית משרד המשפטים, מינוי אישי שלו, היא זו שתחזיק בסמכויות בינתיים. אבל כל זה לא הפריע למנדלבליט להוציא מכתב שהוא פשוט לא חוקי".

אליקים רובינשטיין
אליקים רובינשטייןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בצל המאבק בין אלדד למנדלבליט, שהפך כבר לקרב בין שר המשפטים אוחנה לשופט מזוז, נפתח אפיק חשאי של גישור בין מנדלבליט לאלדד. שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין נבחר על ידי שני הצדדים להביא לפשרה ולהשאיר את הסכסוך מאחור, שכן על פי הדיווחים לשניהם יש קשר טוב של אמון עם רובינשטיין. על פי הפרסום ב'ידיעות' מתחילת השבוע, ההצעה שעמדה על הפרק הייתה שאלדד ישוב לתפקידו במחלקה הכלכלית, ומנדלבליט יסכים "להשאיר את כל העניין מאחוריו".

ביקשנו ממשרד המשפטים לדעת כמה פגישות נערכו ומי היו מעורבים בהליך הייחודי הזה, אך דוברות המשרד סירבה לתת פרטים. עם זאת, הם אישרו את קיומו של ההליך ועדכנו כי נכון ליום ד' הוא נמשך. “כפי שפורסם, מתקיים שיח בין היועמ"ש לבין עו"ד אלדד, שעודנו נמשך. בשלב זה איננו מוצאים לנכון להתבטא בנושא", כתבו בתשובתם.

"זה פשוט הזוי שבעלי תפקידים בכירים במדינה הולכים לבוררות כמו בגופים עברייניים, כאשר החוק מפורש בדבר הסמכות למנות", מסכם סימן. "כאשר החוק הוא לא פקטור יותר, אז נהיה שוק אפור. רק לפני שבועיים מנדלבליט כתב על אלדד שאין לו יכולת ניהולית ושהוא כשל ערכית, ופתאום אם הוא יסכים לזוז מהמקום הוא יהיה ראוי להיות מנהל מחלקה משמעותית מאוד בפרקליטות?".