עודד רביבי
עודד רביביצילום: ערוץ 7

ראשי רשויות ביהודה ושומרון דורשים היום (שני) מראשי מפלגת ימינה להיות חלק מממשלת האחדות של הליכוד וכחול לבן.

בשיחה עם ערוץ 7 מסביר ראש מועצת אפרת עודד רביבי כי אין מחלוקות אידיאולוגיות מהותיות בין ימינה לליכוד.

"אני לא מקבל את הטענה שיש כאן בעיות אידיאולוגיות. חברי ימינה בעצמם אומרים שאם רק היו מקבלים תיקים בכירים או בעלי השפעה יותר, הם היו מצטרפים. בסוף האתגר הוא לקחת מפלגה שיש להם ארבעה אנשים שמרגישים שהם מספר אחד, ולחלק להם תיקים בממשלה שהאתגר העיקרי בה הוא חלוקת תפקידים", אומר רביבי.

לדבריו, "מדובר בממשלה שבהסכם הקואליציוני שלה מופיע סעיף על ריבונות. מפלגה שמקבלת את תיק החינוך שמבחינת הציונות הדתית לאומית תמיד היה ספינת הדגל ובאה בטענה שהיא לא משפיעה, אני מתקשה לקבל את טענתה שיש כאן חילוקי דעות אידיאולוגיים".

"למה חשוב שימינה יהיו בפנים? כמו שהתבטאתי בעד ממשלת האחדות הייתי רוצה לראות בה את ימינה. אנחנו אחרי שלוש מערכות בחירות שבהן העם קרוע ומשוסה. אנחנו אחרי שלוש מערכות בריאות עם אתגרים מבחינת הקורונה ועם ישראל צריך דווקא ממשלה שתוביל לכיוון של אחדות ותפתור בעיות ולא ממשלה שתהיה מאותגרת מימין או משמאל וכל אחד רק רוצה לייצר כותרות. בסוף יש למעלה מתשעה מיליון אזרחים שמשוועים שההנהגה תתחיל להתעסק בבעיות היום יום", מוסיף רביבי.

לדעת ראש מועצת אפרת ניתן להשקיע מהתיקים שהוצעו לימינה. "יש דברים שפורסמו ברבים ואני חושב שתיק החינוך הוא כזה שהרבה מאוד חברי כנסת מהליכוד היו שמחים לקבל אותו מראש הממשלה, התיק לענייני ירושלים הוא בעל השפעה גדולה מאוד על העשייה הכלכלית בירושלים. אלה תיקים עם השפעה. הקולות בתקשורת שאין בהם מספיק השפעה - לא ברורים".

הוא מתקשה להבין אמירות שנשמעות מראשי ימינה. "אנחנו כולנו יודעים למי ניתנה הנבואה. שמעתי את חברי הכנסת של ימינה אומרים שבעוד שנה וחצי נתניהו עוזב את תפקידו והם נערכים ליום שאחרי. אני לא יודע מה יחליטו בימינה, אבל ברור שאם יגידו שהם נכנסים, ראש הממשלה יכניס אותם באופן ודאי. יש עוד זמן עד השבעת הממשלה ואפשר גם לדחות את זה ולהצטרף בהמשך. כרגע יש מדינה לנהל ואזרחים לתת להם פיתרון. חשוב שימינה תהיה שם כשותפה".

ואם נתניהו לא יקיים את הבטחתו ולא יחיל ריבונות? "כרגע זה מופיע בהסכם הקואליציוני וצריך רק לוודא שזה יקרה. אם זה לא יקרה, תהיה להם את האפשרות לפרוש. הריבונות זה משהו שמפלגות הימין שאפו וקיוו לו. עמדת ההשפעה כאן היא כשאתה חלק מהקואליציה, חלק משולחן הממשלה ומהקבינט – ואתה יכול לומר שאם לא קיבלו את דעתך אתה מתפטר בשל דבקותך בעיקרון שלך. לא להיכנס, בגלל חשש שמדובר בהצהרה של מנהיג שלא תתממש? זה חבל ובעיקר לא הגיוני".

רביבי מתייחס לסערה שעורר באחרונה כשאמר שלדעתו יש להכיר במדינה פלסטינית. "הייתי בוושינגטון עם ראש הממשלה בזמן הצהרת נשיא ארה"ב. הדברים נאמרו בצורה הכי ברורה ומפורשת. מתחילים בהליך של החלת החוק הישראלי על 30 אחוזים משטח יהודה ושומרון ומתחייבים להיכנס למשא ומתן של ארבע שנים על גורל 70 האחוזים הנותרים. בהחלט ייתכן שמתוך זה יהיו חלקים שיוכרו כמדינה פלסטינית שתהיה ללא גבולות וללא צבא. בהבנה שלי ובמבט ההיסטורי, תמיד ההנהגה הציונית ידעה להיות זו שאומרת כן ולא שוללת. נותנים לנו החלת חוק על 30% מהשטח לאחר ששנים התפללנו וקיווינו לכך. הפלסטינים כנראה לא יסכימו לפשרות בעתיד, אבל בואו נתחיל לקבל את מה שנתנו לנו".

"מדינה פלסטינית כפי שהיא מוגדרת בהצהרת טראמפ אינה דומה לזו שממנה אנחנו חוששים. היא דומה בעיקר לרשות הפלסטינית כפי שהיא קיימת כיום. מחובת המתיישבים דווקא להסתדר עם האוכלוסייה המקומית, כי אנחנו לא הולכים לשום מקום וגם הם לא", הוא מוסיף.

רביבי מודע לאפשרות שהרשות הפלסטינית תתפרק, אם אכן תוכרז ריבונות. "יש שיח כזה עם גורמי הביטחון המרחב הגיאוגרפי, כאן מחייב שיתוף פעולה והגדרה של מערכת היחסים. זה צריך להיעשות על סמך הסכמים".

"יש חשש שהרשות לא תהיה מסוגלת לתת מענה לאזרחים שלה ואם בבית לחם תהיה מצוקת מים הם יבואו לחפש אותם אצלנו. לכן אני כל הזמן דואג מה קורה ברשות, לא בגלל חשיבה עליהם, אלא מתוך הבנה שאם להם לא יהיה טוב, הם יבואו אלי. בראייה מדינית צריך לוודא ולבדוק שהאזרחים שלהם מסוגלים להביא לחם ומים לשולחן אחרת הם יחפשו אותם במקום אחר".